Hahaha, jepp. För okunniga som mig så vet jag inte vad som är rätt eller fel Har i alla fall inte beställt än, utan vill först kolla upp allt det praktiska runtomkring.

jbr jbr skrev:
Jag antar att det är samma återförsäljare som skriver:

Samtliga Lyfcos SPA använder sig uteslutande av 380-400V / 16A 3-fas elanslutning. Många billiga utomhusspa på marknaden använder sig istället av 2x230V för att hålla nere priset på produkten. Det dom inte berättar och som många inte tänker på (förrän det är dags att installera) är att du då måste dra två elkablar från din elcentral. Detta gör att din elinstallation istället blir betydligt dyrare. Värmaren (också från Balboa) är på 3kW.

De verkar inte riktigt ha koll på vad de pratar om...

• Gilla
Johanlundberg93
  • Laddar…
Fairlane
jbr jbr skrev:
Jag antar att det är samma återförsäljare som skriver:

Samtliga Lyfcos SPA använder sig uteslutande av 380-400V / 16A 3-fas elanslutning. Många billiga utomhusspa på marknaden använder sig istället av 2x230V för att hålla nere priset på produkten. Det dom inte berättar och som många inte tänker på (förrän det är dags att installera) är att du då måste dra två elkablar från din elcentral. Detta gör att din elinstallation istället blir betydligt dyrare. Värmaren (också från Balboa) är på 3kW.

De verkar inte riktigt ha koll på vad de pratar om...
Men det stämmer väl?
Först måste man ringa en elektriker som kommer och drar en kabel 3*2,5 och sen en ny elektriker som drar den andra kabeln?
Inte kan väl elektrikern direkt dra 5*2,5 som i fallet med trefas? ;)

A AngelFB skrev:
Hahaha, jepp. För okunniga som mig så vet jag inte vad som är rätt eller fel Har i alla fall inte beställt än, utan vill först kolla upp allt det praktiska runtomkring.
Jo men man måste ju också få vara okunnig som konsument. Det är därför återförsäljare ska vara sakliga och korrekta i sin information och så är nog tyvärr inte fallet här.

Det finns ju många trådar om spabad här på Byggahus och det finns även andra forum där det finns mycket kunnande. Leta runt och läs på, jag är inte helt säker på att det där är ett helt vettigt köp...

• Gilla
AngelFB
  • Laddar…
A AngelFB skrev:
Jag bor i ett ”normalt” hus som har 20A. Kommer det att räcka?
Det går inte att svara på utan att veta hur mycket marginal ni har på dessa 20 A. Om man räknar med att det måste finnas plats för uppvärmingen av badet så handlar det alltså om 3 kW som alltid måste finns tillgängligt, och kanske lika mycket till när ni använder badet (dess pumpar etc). 3 kW är ca 4 A per fas, och 20 A per fas motsvarar 13.8 kW. Ni får alltså idag inte ha en högre belastning i huset än vad som motsvaras av 16 A mätarsäkringar eller ca 10-11 kW. Så tittar er omkring vilka stora förbrukare ni har, elvärme etc. Månatlig energiförbrukning ger också en fingervisning.

• Älska
Tamling
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...handlar det alltså om 3 kW som alltid måste finns tillgängligt, och kanske lika mycket till när ni använder badet (dess pumpar etc). 3 kW är ca 4 A per fas, och 20 A per fas motsvarar 13.8 kW.
Jag är i princip helt säker på att det dessutom är fråga om enfaskomponenter vilket innebär att enbart värmaren torde dra runt 13 A på en enskild fas.
Pumparna är säkerligen något mindre krävande men är säkerligen enfaspumpar vilket innebär kanske 7-10 A på aktuell fas.

• Gilla
Sinnes_gg och 1 till
  • Laddar…
Du har nog rätt. En trefasig elpatron i en konsumentprodukt är inte sannolikt. Det försvårar bedömningen.

Tack! Ska kolla runt lite mer!!!

jbr jbr skrev:
Jo men man måste ju också få vara okunnig som konsument. Det är därför återförsäljare ska vara sakliga och korrekta i sin information och så är nog tyvärr inte fallet här.

Det finns ju många trådar om spabad här på Byggahus och det finns även andra forum där det finns mycket kunnande. Leta runt och läs på, jag är inte helt säker på att det där är ett helt vettigt köp...

Det går inte att svara på utan att veta hur mycket marginal ni har på dessa 20 A. Om man räknar med att det måste finnas plats för uppvärmingen av badet så handlar det alltså om 3 kW som alltid måste finns tillgängligt, och kanske lika mycket till när ni använder badet (dess pumpar etc). 3 kW är ca 4 A per fas, och 20 A per fas motsvarar 13.8 kW. Ni får alltså idag inte ha en högre belastning i huset än vad som motsvaras av 16 A mätarsäkringar eller ca 10-11 kW. Så tittar er omkring vilka stora förbrukare ni har, elvärme etc. Månatlig energiförbrukning ger också en fingervisning.

Kan man se det utifrån min faktura? Har tagit den från januari, då förbrukningen brukar vara som högst.

• Bild av en energifaktura med specifikation av elförbrukning och kostnader, delvis övermålad för att dölja konsuments identitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller utifrån denna bild?

A AngelFB skrev:
Kan man se det utifrån min faktura? Har tagit den från januari, då förbrukningen brukar vara som högst.

• Histogram över daglig elanvändning i januari 2020 med totalförbrukning och användningsprocentandelar.
    Skapa konto
Ja, den visar att ni har en medelförbrukning på under 600 W eller 3 A så det finns gott om marginal. Ni kan säkra ned till 16 A.

• Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Underbart! Tack snälla för svar!!!

Ja, den visar att ni har en medelförbrukning på under 600 W eller 3 A så det finns gott om marginal. Ni kan säkra ned till 16 A.

...det finns gott om marginal. Ni kan säkra ned till 16 A.
Men var det aktuellt i det här fallet...att ev. säkra ner till 16 A?

Det intressanta här är väl hur man ska fördela lasterna när man kopplar in spabadet.
Värmaren kommer ju att gå i relativt långa intervall och man avgör inte själv när den går så den bör kanske inte samsas med t.ex. ugn/spis.

Pump/pumpar är ett mindre problem då de endast körs kortare perioder i samband med bad.
(man får väl undvika bullbak när det badas)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej.
Lyfter denna tråd då vi fick säkra upp huset pga spabad.

Enligt mina förutsättningar och tankar på de!...

Varnar jag för att ha säkringarna mindre än 3x20A om man installerar vanligt spabad och även har uppvärmning på huset. (Eller kanske en spis eller tvättmaskin )

I alla fall...
Vi köpte spabad nu i helgen och installerade.
Med styrsystem balboa och pumpar från lx.
Info som finns var 3fas 16A.
Värmare 3kw

Vid normal drift märker jag att
L1 0A
L2 13A (ca 15min/h)
L3 0A

Bad med båda jet/massage pumparna igång.
L1 10A
L2 13A
L3 10A

Öppnade och kontrollerade och då finns det 3st en fas laster! i mitt fall Dvs.

L1 ca10A jet/massage pump 1
L2 ca13A värmaren
L3 ca10A jet/massage pump 2
(Cirkulationspump på 2A vet inte vilken fas denna belastar)

Vi har markvärme till huset och denna utan elpatron ligger på ca3x8A och vår standard hushållsel ligger på ca3x2A när man inte tvättar, lagar mat etc.

Har energiövervakning på alla 3 faser och i mobilen kan jag se att flera ggr per dag överlappar värmaren på badet och hus uppvärmningen varandra.

Då ligger strömmen ca
L1 10A
L2 20A
L3 10A

Detta kommer hålla då en vanlig 20A (trög gl/gg) gängsäkring i fasadmätarskåpet
Håller ca:
10000s=21A
1000s=23A
100s=32A

Men vi ligger väldigt nära gränsen och om tvättmaskin/torktummlare, spis, micro eller likvärdigt ligger på L2 blir säkringens liv väldigt kort.

Så när ni köper spabad med denna typ av uppvärmning. Kontrollera gärna vad ni förbrukar momentant inte överlag per timme eller per dygn detta är inte relevant.
Bifogar bild på vår förbrukning för förståelse hur mycket upp och ner det kan gå.

• Diagram som visar elektricitetsanvändning på tre faslinjer över tid i kilowatt och ampere, relaterat till hushållsförbrukning.
    Skapa konto
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
wildeside
S Stoffele skrev:
Hej.
Lyfter denna tråd då vi fick säkra upp huset pga spabad.

Har energiövervakning på alla 3 faser och i mobilen kan jag se att flera ggr per dag överlappar värmaren på badet och hus uppvärmningen varandra.
Detta kommer hålla då en vanlig 20A (trög gl/gg) gängsäkring i fasadmätarskåpet
Håller ca:
10000s=21A
1000s=23A
100s=32A
.
Vad har du för energiövervakning?

wildeside wildeside skrev:
Vad har du för energiövervakning?
Enegic monterad i fasadmätarskåpet (installerades i samband när vi installerade laddare till bilen)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.