Hej.
Vi har idag 16A huvudsäkring i huset. Vi ska dra ut 3fas (3x16) ut utomhus och koppla på ett utespa.
Måste jag öka huvudsäkringen eller räcker det med 16? Kommer man att kunna laga mat samtidigt som Spabadet är igång i så fall?
 
  • Gilla
Evo_biker
  • Laddar…
Vad är effekten på badet?
 
Om du bara ska pumpa vatten i badet så räcker troligtvis 16 Ampere som huvudsäkring.
Men ska du köra värme så håller jag med föregående talare hur många Watt är badet på?
 
Hittar inga effektangivelser tillsammans med pumpen, värmaren är på 3kw.
 
Som en vanlig varmvattenberedare!
Mycket beror just på över vad du övrigt har i huset och hur du värmer upp ditt hus.
3 kw är troligtvis fördelat på 3 faser vilket ger en effektökning på 1000 watt per fas.
Sen är det ju plus vad luft pumpen till badet förbrukar. Kan kanske någon annan fylla på med som kan det!
 
2 pumpar i spaet tror de är på 2 ,5hk tillsammans. sen watt? ingen aning.
Men värmen i huset går på fjärrvärme till vattenburen golvvärme.
 
En fråga ???

Är badet en äkta trefaslast med 3 fasmotorer och trefaselement eller består det av ett flertal enfaslaster (enfasmotorer, enfaselement 3 kw) som kan anslutas till en två eller 3 faser efter behov i olika länder
 
Tror inte det är äkta trefas, utan värmaren går på en fas och pumparna på var sin. Pumparna drar 10,6 Ampere på full effekt, hittade ingen wattangivelse i all hast.
 
Badet drar ganska ordentligt med ström med andra ord, det kan bli problem om andra storförbrukare är igång samtidigt.
 
Kapar tråden lite. Är också inne på att installera ett spabad. Står att den kräver detta:
400V elanslutning och Balboa® kontrollsystem
Samtliga Lyfcos SPA använder sig uteslutande av 380-400V / 16A 3-fas elanslutning.

Jag bor i ett ”normalt” hus som har 20A. Kommer det att räcka? Kommer att köpa till installation, men står att kund ansvarar för att alla nödvändiga tillstånd finns. Menar de då att jag behöver höja min säkring hos min elleverantör?
 
  • Specifikationslista för Lyfco Poseidon spabad med detaljer om storlek, material, funktioner och elkrav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Jag har en större pool med bubblor och jetstream. Sommartid står den på 27 grader, vintertid på 35. Den kräver också 3x16 A och min huvudsäkring är på 3x20 A. Jag har dessutom elvärme och det fungerar, så det bör nog fungera för dig också. Får du problem så kan du alltid säkra upp senare.
 
Du ska klara dig med din nuvarande huvudsäkring
 
Tack snälla för supersnabbt svar!

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har en större pool med bubblor och jetstream. Sommartid står den på 27 grader, vintertid på 35. Den kräver också 3x16 A och min huvudsäkring är på 3x20 A. Jag har dessutom elvärme och det fungerar, så det bör nog fungera för dig också. Får du problem så kan du alltid säkra upp senare.
 
Tack snälla för supersnabbt svar!

U Uffe A skrev:
Du ska klara dig med din nuvarande huvudsäkring
 
Jag antar att det är samma återförsäljare som skriver:

Samtliga Lyfcos SPA använder sig uteslutande av 380-400V / 16A 3-fas elanslutning. Många billiga utomhusspa på marknaden använder sig istället av 2x230V för att hålla nere priset på produkten. Det dom inte berättar och som många inte tänker på (förrän det är dags att installera) är att du då måste dra två elkablar från din elcentral. Detta gör att din elinstallation istället blir betydligt dyrare. Värmaren (också från Balboa) är på 3kW.

De verkar inte riktigt ha koll på vad de pratar om...
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.