885 läst · 28 svar
885 läst
28 svar
Installera Plejd LED-75 drivare till dimmer och grenuttag
Bo kan förklara det tekniska, det kan inte jag. Men genom att välja plejds produkter (som bör fungera ihop) borde du undvika problem med flimmer och annat som kan strula vid kombination av traditionell vriddimmer och led.peterwesterlund skrev:
Edit - använd Google eller sök lite i forumet.
Medlem
· Stockholm
· 980 inlägg
Så länge man köper en modern vriddimmer gjord för LED och låga laster så har iaf jag förstått det som att man bör slippa flimmer. Enligt den research jag gjort iaf.K Kardan79 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 681 inlägg
Rapportera gärna resultat här sen.
Det har dock ganska lågt värde då ditt resultat gäller för just de fabrikat, modeller och antal lampor du använder, och kanske också årgång.
Det har dock ganska lågt värde då ditt resultat gäller för just de fabrikat, modeller och antal lampor du använder, och kanske också årgång.
Jag tror att det finns en och annan här i forumet som inte håller med om att det är så enkelt. Har en svåger som jobbar som elektriker i nyproduktion som vittnar om att det inte är så enkelt.peterwesterlund skrev:
Jag har själv aldrig kombinerat vridimmer och led, så jag har noll erfarenhet. Använder puckar från Sonoff och Fibaro samt, till skåpbelysningen, driver med inbyggd dimmer. Kombinerar med återfjädrande brytare (fjäder under vippan).
Men jag tror såhär - köp något DU tror på, så riskerar du inte att känna dig vilseledd av andra.
De är väl byggda på en gammal teknik som inte fungerar så bra med den typ av lampor man använder nu. Det känns inte som man utvecklar vriddimmer heller, de finns bara kvar för att ersätta gamla trasiga. Om man ska ha ny utvecklad teknik är det dos dimmerpeterwesterlund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 980 inlägg
Men nya vriddimmers är ju byggda för LED. Det är nya jag tänker ha. Inte gamla som var byggda för glöd och halogen.J J-banan skrev:
Sen är känslan absolut att marknaden för smarta strömställare erbjuder mer vippdimmers än vriddimmers. Men det känns också som det snarare beror på vad som är enklast tekniskt att göra snarare än vilken typ av vred en användare föredrar.
Att dimmra glödljus och halogen är en relativt enkel match. Det är det inte att dimmra LED. Problem är vanligt förekommande,peterwesterlund skrev:Men nya vriddimmers är ju byggda för LED. Det är nya jag tänker ha. Inte gamla som var byggda för glöd och halogen.
Sen är känslan absolut att marknaden för smarta strömställare erbjuder mer vippdimmers än vriddimmers. Men det känns också som det snarare beror på vad som är enklast tekniskt att göra snarare än vilken typ av vred en användare föredrar.
Hoppas det går bra!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 681 inlägg
Det vi försöker förklara är att trots att dimmern enligt reklamen är avsedd för LED så fungerar det inte alltid i alla fall. Det är en chansning. Du kan behöva leta efter en kombo som fungerar. Här är en modern exxakt dimmer (kommer inte ihåg exakt modell) och en dimbar lampa av noname-fabrikat:
Medlem
· Stockholm
· 980 inlägg
Jaha, det förstod jag inte. Okej, hmm. Plejds vriddimmer för Elko Plus vore ju kanske att överväga då. Fattar inte varför alla sånna typer ska drivas på batteri. Har ju strömkablar i dosan. Hade velat kunna använda dem istället för batteri. Och att det då även kunde finnas en modell med ljusring runt vredet.Bo.Siltberg skrev:Det vi försöker förklara är att trots att dimmern enligt reklamen är avsedd för LED så fungerar det inte alltid i alla fall. Det är en chansning. Du kan behöva leta efter en kombo som fungerar. Här är en modern exxakt dimmer (kommer inte ihåg exakt modell) och en dimbar lampa av noname-fabrikat:
[video]
Elko verkar ha en smart serie men verkar som dom bara finns i Norge. Men där kan man köpa Elko Plus med t ex. Zigbee -protokoll och med ljusring runt vredet.
De lovar 15 års batteritid😁 Själv skulle jag ha satt dit en återfjädrande strömställare om det ändå finns kabel draget. Men du kan oxå placera det trådlösa vart du vill, du kan sätta dit ett till uttag så du får 4 uttag och ha dimmer vredet någon annanstanspeterwesterlund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 980 inlägg
Jo men hur får jag till en nattbelysning så man hittar den i mörkret?J J-banan skrev:
Jag har gödslat huset med såna här, ger lagom nattljus (dom lyser sämre än vad bild/film visar).peterwesterlund skrev:
https://www.aliexpress.com/item/1005006198303471.html
Medlem
· Stockholm
· 980 inlägg
Funderar på att göra så att jag använder samtliga fack i hörnboxarna till uttag istället och monterar en batteridriven plejd dimmer på ett ställe där jag ändå helst skulle ha dimmern. Där det dessutom inte är lika mörkt. Så plejd dimmern med Elko plus-utformning kan kommunicera med drivern led-75?
Och den där pucken jag köpt vet jag inte vad jag ska med. Så får lämna tillbaka eller använda på nån annan lampa.
Och den där pucken jag köpt vet jag inte vad jag ska med. Så får lämna tillbaka eller använda på nån annan lampa.
Japp det funkarpeterwesterlund skrev:
Om du t.ex. har belysning utomhus kan du ha den som astrourpeterwesterlund skrev: