Jag har i köket två hörnboxar med 3 uttag och en dimmer. Har tidigare haft halogenspottar med drivdon kopplat till dimmern (installerat av elektriker) men sedan efter några år dog spottarna. Har sedan dess funderat på vad min nästa setup ska bli. Nu kommit fram till och köpt Plejd LED-slinga med drivaren LED-75.

Skulle nu vilja få hjälp med hur detta ska installeras. Spontan fråga är först: Ska strömmen från väggen gå först via drivaren och sedan till allt annat, eller ska strömmen gå till allt annat och från dimmern dra strömmen vidare till drivaren?

Nu kommer lite bilder från hur det ser ut:

Två öppna vita hörnboxar i köket med eluttag och dimmer, visar exponerad elinstallation med kablar och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst till höger där det är tomt nu ska en dimmer installeras.

Elektriska kablar i ett kök, inklusive gröna, bruna och blå ledare, inuti ett öppet hålrum nära ett vägguttag.
Skapa konto

Det som går upp i överskåpet är på bilden ovan är till ett separat grenuttag i skåpet.

Plejds LED-driver LED-75 på träbord, visar anslutningar för L och N samt varm/kall justering.
Skapa konto

Jag förstår det som att svart ledare (fasen) ska till L och blåa (neutral) till N, eller?

Elektrisk kopplingsdosa med synliga kablar, inkluderar jordad gulgrön samt röd terminal med märkning "N" och "L".
Skapa konto

Detta är grenuttaget längst till höger och det första grenuttaget strömmen går till just nu. På bilden ovan är jorden.

Närbild av eluttag med kopplat kablage, märkta N (neutral) och L (fas), med gröngul, brun och blå kabel synliga i en metallisk ram.
Skapa konto

Ledarna som är kopplade till Neutral och Fas i grenuttaget längst till höger. (Samma som bilden ovan denna)

Men som sagt, vilken ordning ska det ligga i? och vad gör jag med jorden?

Vet inte om jag förstår frågan men LED-drivern är en förbrukare som kan likställas med uttagena. Dvs de ska alla drivas parallellt. Man kan antingen skarva ledarna på ett uttag för vidarematning till nästa, eller så kan man fördela med toppklämor i dosan. Jag rekommenderar det senare. Matningen till toppklämmor och därifrån separata ledare till uttag och LED-driver.
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Jag förstår det som att svart ledare (fasen) ska till L och blåa (neutral) till N, eller?
Ja. LED-driver ska inte skyddsjordas så du ska helt enkelt inte dra någon skyddsledare till denna.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det blir att returnera alla Plejd-produkter. Jag har ännu en gång missförstått hur det fungerar. Att smarta produkter tydligen inte kan fungera med en traditionell vriddimmer alls. Det går visserligen via Plejds egna dimmer som då kommunicerar via BT men då får jag den designen som inte är samma märke eller serie jag använder. Jag vill att slingan ska kunna dimras med en Elko Plus vriddimmer. Så behöver införskaffa en ”dum” slinga och drivdon. Har som policy att det måste fungera på klassiskt vis primärt och att smarthet endast är en bonus. Trodde jag skulle få det med Plejd men hade missförstått.

Hur som helst kvarstår väl visserligen frågan när jag får mitt dumma system hur det ska installeras. Får kanske överväga anlita elektriker. Men brukar lyckas lösa installationer själv med lite hjälp.

Gissar att strömmen ska gå till vriddonet först och vidare?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Hur som helst kvarstår väl visserligen frågan när jag får mitt dumma system hur det ska installeras. Får kanske överväga anlita elektriker. Men brukar lyckas lösa installationer själv med lite hjälp.

Gissar att strömmen ska gå till vriddonet först och vidare.
Jag har lite svårt att förstå, men är nog lite kvällströg.

Jag tror att de flesta skulle ha listat ut hur uttagen i hörnboxarna är inkopplade, då det är gjort av en elektriker. Men sen då?

Du vill ha elko-dimmern på den tomma platsen i den högra hörnboxen? Inte i en vanlig aparatdosa på väggen någon annanstans i köket?

Tom elbox förberedd för dimmerinstallation, markerad med röd cirkel.
Skapa konto

Vad menar du med "vriddonet"? Dimmern?

Observera att den dimmer och den driver du väljer måste kunna kombineras. Även om det funkar på pappret kommer det finnas betydande utrymme för problem...
Ska strömmen från väggen gå först via drivaren och sedan till allt annat, eller ska strömmen gå till allt annat och från dimmern dra strömmen vidare till drivaren?
Här får jag svårt att hänga med igen.
Vad är "allt annat"? Uttagen?
Du har fas, nolla och jord kommer ut ur väggen. Ledarna går idag direkt till uttag i första hörnboxen, vad jag kan se.
Där finns idag begränsat med plats för ytterligare anslutningar.

Närbild av kabelkoppling i hörnbox med synliga elkablar, jordledare och skrivna markeringar för N och L terminaler.
Skapa konto

Om plats inte finns måste du på ett eller annat vis skapa möjlighet att förse dimmern med fas och ev. nolla/neutral (jfr svaret från Bo).

Var ska drivern monteras? Den kommer du behöva förse med åtminstone tändtråd från dimmern och nolla.
Var ska belysningen sitta? Anslutning i närheten av hörnboxarna?
Vilken typ av belysning lutar du åt?

Det blir att returnera alla Plejd-produkter. Jag har ännu en gång missförstått hur det fungerar. Att smarta produkter tydligen inte kan fungera med en traditionell vriddimmer alls. Det går visserligen via Plejds egna dimmer som då kommunicerar via BT men då får jag den designen som inte är samma märke eller serie jag använder. Jag vill att slingan ska kunna dimras med en Elko Plus vriddimmer.
Det finns trådlös plejd vriddimmer i elko plus serie Produktbild av Plejd vriddimmer WRT-01-EW trådlös vit för Elko Plus-serien, pris 369 kr. Informationen inkluderar lagerstatus och artikelnummer.
Skapa konto

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det finns trådlös plejd vriddimmer i elko plus serie[bild]
Det är bra. Dock stödjer den inte Elko Plus belysningskit så kommer ändå lämna tillbaka plejd-produkterna.

Det är bra. Dock stödjer den inte Elko Plus belysningskit så kommer ändå lämna tillbaka plejd-produkterna.
Skulle inte du byta ut belysningen till ledstrip? Om du ska styra nuvarande belysning så kan du köpa tex en Plejd dos dimmer?

Ja det är lightstrip som ska dit ja. Köpt dosdimmer också ja. Men är ju inte kompatibelt med Elko Plus vriddimmer.

Du får väl prioritera mellan funktion och design.
Plejd-systemet kommer garanterat att fungera.
En traditionell dimmer med den gamla dimmertekniken kanske inte fungerar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja det är lightstrip som ska dit ja. Köpt dosdimmer också ja. Men är ju inte kompatibelt med Elko Plus vriddimmer.
Nej det blir dimmer på dimmer så det går inte, då får du ha trådlösa vrid eller återfjädrande strömställare som jag personligen föredrar

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får väl prioritera mellan funktion och design.
Plejd-systemet kommer garanterat att fungera.
En traditionell dimmer med den gamla dimmertekniken kanske inte fungerar.
Varför skulle traditionell dimmer vara mindre pålitlig? Känns spontant som direkt styrning av spänningen borde vara mer pålitligt än att förlita sig på bluetooth.

K
J J-banan skrev:
Nej det blir dimmer på dimmer så det går inte, då får du ha trådlösa vrid eller återfjädrande strömställare som jag personligen föredrar
Instämmer helt. Alla dagar i veckan.

K Kardan79 skrev:
Instämmer helt. Alla dagar i veckan.
Om att föredra återfjädrande dimmer istället för vred? Varför?

Varför skulle traditionell dimmer vara mindre pålitlig? Känns spontant som direkt styrning av spänningen borde vara mer pålitligt än att förlita sig på bluetooth.
Byggda på olika sätt, en dos dimmer har inga delar som förslits på samma sätt som en vriddimmer, samt att utvecklingen går från traditionella vriddimmer

Om att föredra återfjädrande dimmer istället för vred? Varför?
Mer pålitligt. Dimmer sitter i pucken och strömställare är helt mekanisk och skickar signal

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.