OveRa skrev:
Tack Tony för ditt vänliga inlägg riktat mot mig.
Jag skriver inlägget av respekt för de lagar som finns i Sverige och som du är skyldig att följa.
Orsaken är att jag genom åren har fått skåda mängder med amatörlösningar inom elinstallationer.
Det har gjort mig beklämd, främst när de har orsakat skador på person, bränder och i några fall dödsfall.
Visst är det kul att lära sig saker och fixa själv, inte tu tal om annat, men när fixandet blir olagligheter och farligt, då förstår inte jag att du försvarar det.
Kostnaderna för att anlita en professionell yrkesman som du kan rådgöra med är bagatellartade i jämförelse med vad kostnaden kan bli om det blir fel.
Jag vet att det är vanskligt att påpeka för en del att det de gör är fel men det är mycket intressant att följa samhällsutvecklingen och sakta förstå att den går mot ett samhälle där den som vill följa självskrivna lagar blir allt mer dominerande och högljudd.
Så, med all respekt för det svenska samhället och de lagar som styr det så framhärdar jag i att du gör fel när du begår en handling som inte är tillåten och jag anser också att de som här hjälper dig att göra det är medskyldiga.
Jag hoppas innerligt att det inte finns en utbildad elektriker här som begår sådana handlingar, det skulle i alla fall, glädja mig mycket men, lycka till och glöm inte, om du säljer ditt hus skall du uppge att du gjort elinstallationerna själv.
För egen del tycker jag att de eventuella elektriker som ger goda råd här gör en storartad insats och sannolikt förebygger massor av fel. De som vill hempula med sin el kommer att göra det oavsett lagar och regler. SÅ är det och så kommer det alltid att vara. Men bl.a. genom det här forumet ges då åtminstone möjligheten att hempulandet blir korrekt utfört.

• Gilla
Kryddan58 och 6 till
  • Laddar…
Anslutningsschema för spis, visar olika konfigurationer för 230V och 400V på en etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elanslutningar i en spis med märkta ledningar och terminaler, förvirring kring 400v märkning.
Skapa konto

Så här är den "nya" spisen kopplad nu. Det ser väldigt smidigt ut att ändra. Vilket schema är det som gäller för min del? Blir lite förvirrad över att det finns två som är markerade med 400v när spisen ska ha 230v?!

Det nere till vänster där det står 400V 3N vilket innebär 3 faser samt nolla och naturligtvis jord.

Ok, så det spelar ingen roll om nollan sitter på 4 eller 5?

4 o 5 ska ju byglas ihop så det blir ju samma sak

• Gilla
Tony Dahlgren
  • Laddar…
Tony Dahlgren skrev:
[bild]
Så här är den "nya" spisen kopplad nu. Det ser väldigt smidigt ut att ändra. Vilket schema är det som gäller för min del? Blir lite förvirrad över att det finns två som är markerade med 400v när spisen ska ha 230v?!
Kom spisen så som det ser ut på bilden? Med två ledare hängandes lösa så där? Jäkla märklig tillverkning i sådana fall.

EDIT: Nu när jag läser första inlägget igen så verkar det som om den är begagnad? Fast det gör ju saken inte bättre i och för sig.

Redigerat:
Den var inkopplad enligt schema 1. Så här såg det ut i väggen.
Eluttag med en öppen dosa som visar sladdar anslutna enligt ett schema, med färgade kablar och kopplingsklämmor.
Skapa konto

Inkopplad och funkar perfekt. Tack alla vardagshjätar för hjälpen!

Tony Dahlgren skrev:
Den var inkopplad enligt schema 1. Så här såg det ut i väggen.
[bild]
Den bilden förklarar en del. Jobbet är oproffsigt och regelmässigt felaktigt. Felet är att dragavlastning saknas.

• Gilla
OveRa
  • Laddar…
Men Tony hade ju trefas...
Dosinkopplingen var det där spisen stod tidigare?

Inkopplad och funkar perfekt? men med vilken inkoppling?

Protte

Du har väl tagit bort byglingarna mellan 1,2 och 3 och kopplat de tre faserna där hoppas jag? Annars lär säkringen gå när du kör hög effekt på hällen och sätter på ugnen samtidigt. Inte direkt farligt men onödigt. :)

Tobbe_3 skrev:
Den bilden förklarar en del. Jobbet är oproffsigt och regelmässigt felaktigt. Felet är att dragavlastning saknas.
Fel nr två är att tomteluvor/torix, och vad den gula nu kan heta, inte ska användas till mångtrådiga ledare!

• Gilla
OveRa
  • Laddar…
Tony har ju lagt upp en bild på sitt Perilex-uttag i första posten.

Fotografen skrev:
Fel nr två är att tomteluvor/torix, och vad den gula nu kan heta, inte ska användas till mångtrådiga ledare!
Dom är faktiskt godkända för EK ,FK,, RK, SK och kombinationer av dessa. Om dom är optimala för vissa. Kombinationer är en annan fråga.
Jag skulle nog fundera två gånger innan jag stoppar in ek och rk.

Jag hoppas att spismatningen där Tony köpte spiset var inte säkrad på 20 eller 25 A! Spissladden syns vara 2,5 eller även 5G1,5 mm2 men kabeln är minst 4 mm2.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.