3 854 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Installera Luft/vatten-värmepump, hög framledningstemperatur
Radiatorer med konvektorplåtar och minst tvåradiga överallt, helst treradiga (men de blir ganska tjocka)J Jocke94 skrev:
Har själv tvåradiga med konvektorplåtar emellan, och har aldrig över 50 grader i framledning, 49 grader i minus 30
Har bara öppnat luftskruven högst upp på elementen i källaren, kommer vatten på en gång. Kan man göra något mer?M Markarbetaren skrev:Du har säkerställt att det inte är luft i systemet?
Jag monterade ett magnetitfilter när jag bytte till luft/vatten från att i början haft oljepanna. Detta filter ska dra till sig rostpartiklar och andra metallavlossningar inuti systemet för att inte sätta igen värmeväxlaren.
Annars sägs ju att ett högtemperatursystem inte riktigt är anpassat för värmepump som gärna vill arbeta med lägre temperatur. Min LVVP är på 6kW och jag har ungefär lika stort hus som dig och den måste stötta med 3kW elpatron för att hålla 22gr inomhus när det går ned mot nollan. 12kW och 16kW som du hänvisar till låter dom otroligt hög effekt, men du bor längre norr ut än mig så det kanske stämmer.
Men ska du få det att lira 100 med en LVVP så gissar jag att du behöver byta till modernare radiatorer. Ska du behålla befintlig värmekälla så måste du införskaffa en automatisk shunt.
Tror firmorna har räknat på 60W/kvm när det är ett äldre hus (60x222=13,3kW). Samt att elpatronen inte ska behöva gå vid 0grader.
Så om man ska byta till ett nytt element där vi idag har ett rör som sticker upp, så måste man bryta upp golvet och koppla om rören?J jonaserik skrev:Beroende på hur ni tänker idag, men en automatisering av shunten betalar sig och har ni fundering på att byta ut till någon annan värmekälla så går det att sälja den senare. det med att få reda på om den s.k flärpen är dålig, så finns det bara ett sätt, dålig värme på elementet, då har nästa element lika värme som det första. Men mycket svårt att säga något om det. Att bara byta element blir svårt då de nya oavsett 1-rörs eller 2 -rörs har inte någon kopplingsmöjlighet till det ni nu har. Nu kommer kylan så det bästa är att ha det som det är nu och tänka annat till nästa sommar.
Ja det är tråkigt med just den typen av 1-rörs. Den typen gjordes före innan det kom nya typer av element med en helt annan anslutning. Det finns i dag inga mig veterliga element som går att koppla in. Det har varit uppe tidigare på BH och då har det antingen varit i läge att byta golv eller så har rören fått läggas utvändigt med lite problem att komma förbi dörrar. Hade ni haft en källare, sä har det varit enklare att få dit nya rör.
Vi har en källare 😉J jonaserik skrev:Ja det är tråkigt med just den typen av 1-rörs. Den typen gjordes före innan det kom nya typer av element med en helt annan anslutning. Det finns i dag inga mig veterliga element som går att koppla in. Det har varit uppe tidigare på BH och då har det antingen varit i läge att byta golv eller så har rören fått läggas utvändigt med lite problem att komma förbi dörrar. Hade ni haft en källare, sä har det varit enklare att få dit nya rör.
Grattis, hur är det med rör i taket i dag, kanske för kallvatten och varmvatten, i övrigt troligtvis inga. Då går det att förlägga rören i taket i källaren och gå upp genom bjälklaget till elementen på ett bra sätt. Men om ni tänker på det och tar in en röris Källarväggen är till 100 % tjockare än ytterväggen som står på nästa våning, kan skilja upp 10 cm. Och att då gå upp kan bli lite lurigt då rören måste gå lite snett för att komma ca 40 mm från vägg uppe. Inte alla rörisar som tänker eller gör så, utan bara borrar från undersidan och då kommer rören upp kanske 10 cm från vägg uppe. Har ni 2 element som sitter på samma vägg uppe, så är det lättast att göra bara en uppgång och lägga rör till det andra på väggen mellan ( billigast )
Men som sagts tidigare, nu kommer kylan och det är ett sommarjobb, i övrigt så kan man förbereda rördragning i källartaket året runt och tänka om värmen i källaren, för ligga lite i framkant.
Mycket av arbetet kan man göra själv, ( blir billigare ) som att mäta ut och montera fästen i taket för rören, dom ska gå ca 10 cm från källarväggen för att kunna koppla och gå upp. Tala gärna med en röris om utförandet, så det blir riktigt.
Allt beror på hur mycket tumme ni har i händerna 🙂
Men som sagts tidigare, nu kommer kylan och det är ett sommarjobb, i övrigt så kan man förbereda rördragning i källartaket året runt och tänka om värmen i källaren, för ligga lite i framkant.
Mycket av arbetet kan man göra själv, ( blir billigare ) som att mäta ut och montera fästen i taket för rören, dom ska gå ca 10 cm från källarväggen för att kunna koppla och gå upp. Tala gärna med en röris om utförandet, så det blir riktigt.
Allt beror på hur mycket tumme ni har i händerna 🙂
Tänk höjd, luften fastnar där vattnet cirkulerar som högst, oftast. Jag får aldrig luft i radiatorerna källaren. Däremot på bostadsplanet, särskilt på en toalett och ett sovrum av nån anledning. Räcker att jag går runt och känner på elementen så känns det direkt när det är dags att lufta.J Jocke94 skrev:
Vi har samma fantastiska system. En vinge har nog rostat sönder för det blir knappt ljummet. Övriga fungerar bra.
Har dock en gaspanna med automatisk shunt och yttertempgivare som reglerar sig ganska bra. Ca 60 år gammalt. Huvva…..
Har dock en gaspanna med automatisk shunt och yttertempgivare som reglerar sig ganska bra. Ca 60 år gammalt. Huvva…..
Liknande trådar
-
Hjälp att välja luft/vatten-värmepump
Värmepumpar -
Utedelen på luftvatten-värmepumpen inte igång av sig själv
Värmepumpar -
Installera Luft/Luft-värmepump i hus med FTX-system, över/undertryck?
Värmepumpar -
Kostnad kyltekniker installera luft/vatten-värmepump
Värmepumpar -
Tjänar man på att installera en luft-vatten-värmepump vid försäljning av hus?
Värmepumpar