L L A Axelsson skrev:
Det brukar finnas anvisningar på nätet för respektive tillverkare av klämkopplingar hur hårt de skall dras, brukar vara att man drar kopplingen för hand tills den bottnar ock med verktyg ytterligare 1varv till 1 och en kvarts varv.
Biltema hade en manual för respektive koppling på sin hemsida.
Har nu läst deras manual på den koppling du länkade till i inlägg 17 och rekommenderar att du läser den om du inte redan har det.
Gummibrickan följer väl med blandaren?
Tack! Vad schysst, med alla tips! riktigt bra hjälpt.
Jag ska kolla upp det där med gummibrickan. Och jag läste också manualen.

L L A Axelsson skrev:
Krilleman menar den förminskare som man kan skymta på översta bilden på inlägg 24 vänstra ballofixens översida.
Men jag måste ju ha en förminskare där? Hur ska jag annars kunna ansluta kopparröret?

JesperKarlsson90 JesperKarlsson90 skrev:
Men jag måste ju ha en förminskare där? Hur ska jag annars kunna ansluta kopparröret?
Nu är jag bara en glad amatör men de förminskare jag känner till så byter man ut klämringen mot en kombinerad förminskare och klämring. Är den förminskare du reda har är den kompatibel med en vanlig klämring?
Har du ingen bekant som är kunnig på VVS? Det gäller ju att du inte ställer till med en allvarlig vattenskada och allt som det för med sig.

Det finns tre ställen med tveksamheter, jag säger inte att det är fel men av den information vi har så är det tveksamt.
För det första så är det övre änden av ballofixerna (förminskare), det andra stället är den raka utv. övergången, flera gängor synliga. En liknande koppling som jag har så är det bara två gängor synlig när den är åtdragen enligt instruktion. För det tredje så är det den flätade slangens anslutning, har den motsvarande tätningsplan som den raka övergången som den flätade slangen ansluts till, isåfall skall där sitta en tätning.

Redigerat:
L L A Axelsson skrev:
Nu är jag bara en glad amatör men de förminskare jag känner till så byter man ut klämringen mot en kombinerad förminskare och klämring. Är den förminskare du reda har är den kompatibel med en vanlig klämring?
Har du ingen bekant som är kunnig på VVS? Det gäller ju att du inte ställer till med en allvarlig vattenskada och allt som det för med sig.

Det finns tre ställen med tveksamheter, jag säger inte att det är fel men av den information vi har så är det tveksamt.
För det första så är det övre änden av ballofixerna (förminskare), det andra stället är den raka utv. övergången, flera gängor synliga. En liknande koppling som jag har så är det bara två gängor synlig när den är åtdragen enligt instruktion. För det tredje så är det den flätade slangens anslutning, har den motsvarande tätningsplan som den raka övergången som den flätade slangen ansluts till, isåfall skall där sitta en tätning.
Tack! Jättebra input!

Ska göra ett nytt försök.

Den här kombinerade förminskare/klämring har jag googlat, är det ungefär en sån här då? https://www.bauhaus.se/forminskning...GZhslEz_z2gcfQ3Ohcr9WqtWZp0ZrQJ8aAsNrEALw_wcB

/Jesper

Redigerat:
Jag brukar ta ett foto och ta med de lösa delarna jag har till vvsbutiken. Sen får se plocka fram vad jag behöver.

Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Jag brukar ta ett foto och ta med de lösa delarna jag har till vvsbutiken. Sen får se plocka fram vad jag behöver.
Tack för svar, ska göra detta!

Jag kan eventuellt ha kommit med ett felaktigt råd i inlägg 23, sista meningen. Vid närmare eftertanke så är jag inte säker på att du skall ha klämringen tillsammans med förminskaren. En vvs-montör borde kunna svara på det eller den som har sålt förminskaren.
Som jag tidigare skrev så känner jag bara till förminskare som används i stället för klämring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.