M Mongobongobongo skrev:
Jag har hunnit beställa precis de du nämner!
Hej Mongobongobongo

Gratulerar.

Jag tror att det är ett bra val med tanke på framtiden. De båda har lågt effektbehov och ger inte så mycket extra värme genom bra isolering.

De har båda inverterdrift (varvtalsstyrning av kompressormotorn) som bl.a. innebär att motorn matas med en mera symmetrisk trefasspänning Detta ger en högre verkningsgrad på asynkronmotorn än vad som man får om man använder en seriekondensator till tredje fasen till drivmotorn (som är ganska vanligt förekommande), eftersom det innebär att det roterande flödet i motorn då är osymmetriskt.

Inverterdrift innebär långa driftstider för kompressorn (på låga varv). En del är irriterade över detta men jag (och övriga familjen) är nöjda med lösningen.

Dessutom innebär Inverterdriften (varvtalsstyrning av kompressormotorn) en fördel, om man är intresserad för att klara strömavbrott. Detta eftersom man då undviker startströmmar som kan innebära störningar i svaga reservkraftnät.
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mongobongobongo

Gratulerar.

Jag tror att det är ett bra val med tanke på framtiden. De båda har lågt effektbehov och ger inte så mycket extra värme genom bra isolering.

De har båda inverterdrift (varvtalsstyrning av kompressormotorn) som bl.a. innebär att motorn matas med en mera symmetrisk trefasspänning Detta ger en högre verkningsgrad på asynkronmotorn än vad som man får om man använder en seriekondensator till tredje fasen till drivmotorn (som är ganska vanligt förekommande), eftersom det innebär att det roterande flödet i motorn då är osymmetriskt.

Inverterdrift innebär långa driftstider för kompressorn (på låga varv). En del är irriterade över detta men jag (och övriga familjen) är nöjda med lösningen.

Dessutom innebär Inverterdriften (varvtalsstyrning av kompressormotorn) en fördel, om man är intresserad för att klara strömavbrott. Detta eftersom man då undviker startströmmar som kan innebära störningar i svaga reservkraftnät.
Tack för din utförliga förklaring -jag förstår den inte helt och hållet, jag är okunnig om de begrepp du använder, men det låter som om jag valde rätt. Vad är det som är irriterande med långa driftstider för kompressorn? Låter det?
 
M Mongobongobongo skrev:
Tack för din utförliga förklaring -jag förstår den inte helt och hållet, jag är okunnig om de begrepp du använder, men det låter som om jag valde rätt. Vad är det som är irriterande med långa driftstider för kompressorn? Låter de
Hej Mongobongobongo

De klagar på ”högt” eller ”störande” ljud utan att jag egentligen förstår på vilket sätt det är värre än det vanliga ljudet från en on/off kompressor. Jag upplever inverterdrift som tystare.

Inverterdrift av kompressorn innebär att man switchar med en högre frekvens än elnätets normala 50 Hz. Jag vet inte om det stör?

Inverterdrift innebär längre drifttider med lägre varvtal hos kompressorn. Är själva längre drifttider irriterande även om det sker vid lägre varvtal hos motorn, jag vet inte?


Jag hoppas de som är irriterade får svara på det, jag är nöjd.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mongobongobongo

De klagar på ”högt” eller ”störande” ljud utan att jag egentligen förstår på vilket sätt det är värre än det vanliga ljudet från en on/off kompressor. Jag upplever inverterdrift som tystare.

Inverterdrift av kompressorn innebär att man switchar med en högre frekvens än elnätets normala 50 Hz. Jag vet inte om det stör?

Inverterdrift innebär längre drifttider med lägre varvtal hos kompressorn. Är själva längre drifttider irriterande även om det sker vid lägre varvtal hos motorn, jag vet inte?


Jag hoppas de som är irriterade får svara på det, jag är nöjd.
Tack för förklaringen! Jag är jätteljudkänslig, så vi får väl se. Men jag har som tur är inte öppen planlösning, och hantverkaren har ändå gjort väggen till sovrummet en cm tjockare, så det kanske bara stör just när jag är i köket. De ska installeras här i veckan.
 
M Mongobongobongo skrev:
Tack för förklaringen! Jag är jätteljudkänslig, så vi får väl se. Men jag har som tur är inte öppen planlösning, och hantverkaren har ändå gjort väggen till sovrummet en cm tjockare, så det kanske bara stör just när jag är i köket. De ska installeras här i veckan.
Hej Mongobongobongo

Mindre total värmeavgivning från kyl/frys som står i köket, minskar även den oönskade uppvärmningen av bostaden som sker delar av året.

När jag satte in bergvärmesystemet så förberedde/planerade jag för att även kunna kyla huset. Nu när köket är ombyggt så håller jag på med fönsterbyten, sedan kan det nog bli en fläktkonvektor som ”trycker ned” överskottsvärme i borrhålen, och rimligen även möjliggör en höjd verkningsgrad hos bergvärmepumpsystemet.

Genom att samplanera de insatser/åtgärder man gör i huset, så kan man ibland få flerdubbel nytta och ökat resultat/avkastning.

Det är bra om de insatser/åtgärder man genomför inte behöver ändras eller byggas om utan passar in i (den planerade) helheten

Rimligen så går byte av kyl/frys mm i linje med det EU nu ställer ökade krav på energieffektiva hus. Sänkt elenergi- och effektbehov sänker både kostnaden för elenergin och anpassar/justerar till eventuella effektavgifter (som kommer för oss alla) på elnätet

Du får återkomma och berätta om hur du upplever ljudet.

Det behövs att fler berättar om resultaten när de haft frågeställningar.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är bara att inse att vitvaror i korea inte är som alla andra.
Ja, verkligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.