34 526 läst · 46 svar
35k läst
46 svar
Installationsborrning (utbrutet ämne)
När jag kollar på nätet finns de i 1/4", 3/8", 1/2", 5/8", 3/4" = 19mm och 1" = 25,4mm. Går att beställa från USA och aliexpress. Jag funderar på att köpa en 3/4" för att dra 16mm flexslang i väggar här hemma och en 1" för att dra 20mm flexslang under mitt uppreglade golv. Borrarna verkar kosta ca 60$ i USA, ca 55$ ink frakt från aliexpress.Patrik_Hed skrev:Ja, man måste ju absolut ge dom cred för att vara duktiga på att fiska! Dom verkar spela i en helt annan liga än oss svenska elektriker! Men det beror väl på att dom har tvingats lära sig det. Vi är lite smartare vid installationskedet och därmed inte behöver fiska lika mycket i framtiden!
Sen funderar jag på hur dom gör när dom vill ha många tändtrådar och så. Har dom motsvarigheter till EKK med typ 10 ledare eller drar dom flera kablar?
Men att lära sig bemästra en sån där borr skulle ju inte skada! Finns dom i flera borrdimensioner som t.ex. 18mm och 22mm?
//Patrik
Finns det någon på forumet som har testat sådan här borrning?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Okej! Jag ska prata med grossisterna, någon borde ju kunna köpa in och ha!
//Patrik
//Patrik
Fanns betongborrar på aliexpress och/eller ebay.
Användningsområdet är ju begränsat, men om jag hade sluppit göra en schweizerost av den här väggen för att få in en flexslang hade det lätt varit värt en 400-500 kr för en installationsborr. Nu skulle jag göra om ytskiktet här, så det här är görbart men hade det varit ett tapetserat rum som inte skulle göras om så hade man fått nöja sig med utanpåliggande installation.
Användningsområdet är ju begränsat, men om jag hade sluppit göra en schweizerost av den här väggen för att få in en flexslang hade det lätt varit värt en 400-500 kr för en installationsborr. Nu skulle jag göra om ytskiktet här, så det här är görbart men hade det varit ett tapetserat rum som inte skulle göras om så hade man fått nöja sig med utanpåliggande installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Usch, fruktansvärt sladdrig slang om det är den jag tänker på..
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Ärligt talat har jag ingen aning om var just den slangen kommer ifrån, men när jag köper slang så satsar jag på den lite dyrare som är godkänd för ingjutning.
Ska man dra in den efter att ha borrat med en installationsborr så är det nog en fördel om den är sladdrig - iallafall om det handlar om kortare avstång och man inte behöver vålda igenom kablarna.
Ska man dra in den efter att ha borrat med en installationsborr så är det nog en fördel om den är sladdrig - iallafall om det handlar om kortare avstång och man inte behöver vålda igenom kablarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 794 inlägg
Spikskydd funkar ju dåligt när man fiskar fram slang eller kabel i befintlig vägg så här. Men spikskydd verkar ändå vara något som de flesta råkar glömma
När man gör detta i USA verkar det som att man drar kabel och inte slang. Och klamring får man ju klara sig utan med den här metoden. Och spikskydd behövs väl inte när man drar slang? Elektrikerna som drog vårt badrum struntade iallafall i det.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 794 inlägg
Var det en fråga eller påstående? Varför skulle inte spikskydd krävas för slang? Ska man prata krav så står spikskydd som ett råd i reglerna för kabel såväl som flexibla rör när dessa förläggs löst i vägg och dessutom kortaste vägen. Detta kan man vidare tolka som tillämpbart endast när slangen passerar reglar på oväntade ställen, detta eftersom "fast förlagd" slang som följer rummets linjer inte kräver spikskydd där de passerar reglar.
Det var en fråga. Men som jag förstått det (av en tråd på byggahus) så behövs inte spikskydd för slang och VP-rör eftersom ledarna flyttar på sig om en spik tränger in i röret. Jag tyckte det lät rimligt.Bo.Siltberg skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 864 inlägg
Jag har också hört det så.
Sedan vet jag av egen erfarenhet att det inte riktigt är sant. Trådar kan bli genomspikade även i ett rör. Vid vår köksrenovering rev vi en vägg. I källaren rakt under den väggen står elcentralen. har för mig att det gick 26 elrör i väggen på en sträcka av 1m. Dessutom 7 -8 rör som gick till telefoner.
Det fanns 4 eller 5 genomspikningar av rör bara i den väggen, i ett av fallen gick spiken rakt igenom en tråd också. Det var plåtrör, inte gamla pansarrör, de kan man inte spika igenom. Utan sådana där mjuka metallrör som fanns innan vi fick plastslang. Det var nollan som var genomspikad, och detta var innan vi hade jfb i huset.
Sedan vet jag av egen erfarenhet att det inte riktigt är sant. Trådar kan bli genomspikade även i ett rör. Vid vår köksrenovering rev vi en vägg. I källaren rakt under den väggen står elcentralen. har för mig att det gick 26 elrör i väggen på en sträcka av 1m. Dessutom 7 -8 rör som gick till telefoner.
Det fanns 4 eller 5 genomspikningar av rör bara i den väggen, i ett av fallen gick spiken rakt igenom en tråd också. Det var plåtrör, inte gamla pansarrör, de kan man inte spika igenom. Utan sådana där mjuka metallrör som fanns innan vi fick plastslang. Det var nollan som var genomspikad, och detta var innan vi hade jfb i huset.