1 080 läst · 23 svar
1k läst
23 svar
Installation induktionshäll
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 013 inlägg
Jag pratar inte färger. Som du märker tycker branschen att det är ok med en grå nolla så det går inte att beskriva något med färger. Jag kan bara säga att färgerna i din sladd är normala. Så
1 = Fas 1
2= Fas2
3= Fas 3
4+5 = Nolla
6 = jord
1 = Fas 1
2= Fas2
3= Fas 3
4+5 = Nolla
6 = jord
Fast man kopplar lika oavsett om man har perilex eller fast koppling 🤷♂️C CSofia skrev:
Tycker bara det känns onödigt/bakvänt att ta bort en kabel för att sen koppla in en ny på samma sätt.
Skruv tre ska dessutom inget anslutas på. Troligen finns det inte ens något i andra änden på skruven så den kommer aldrig tillföra något. Så då har man flyttat L3/grå till 5/N2 istället.
Finns det skruv på plint L3 så kan man "parkera" sin grå ledare där. Aldrig bra att koppla in en ledare som normalt är en fas-ledare på en plint som är till för nollan. Det kan lätt bli otrevligheter då ifall någon kopplar rätt i ledningens andra ände utan att titta på hällens anslutning.Purre skrev:
Fast man kopplar lika oavsett om man har perilex eller fast koppling 🤷♂️
Tycker bara det känns onödigt/bakvänt att ta bort en kabel för att sen koppla in en ny på samma sätt.
Skruv tre ska dessutom inget anslutas på. Troligen finns det inte ens något i andra änden på skruven så den kommer aldrig tillföra något. Så då har man flyttat L3/grå till 5/N2 istället.
Just i dessa fall är det ganska standard att grå används som N2. Brukar även vara kopplat så från tillverkaren.R roli skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 013 inlägg
Och just sådana vansinnigheter motarbetar jag med all kraft. Det är ingenting man gör i Sverige. Det finns bara ett enda land som gör så, Nederländerna. Så TS kopplar helt rätt.Purre skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden