Jag har köpt en sprutpistol som underligt nog inte har en manual med i köpet. Den har en reservdelslista, men i reservdelslistan finns inte namnet på reservdelarna, bara nummer.

Så jag har inte full kontroll på hur den skall ställas in, inte ens på alla rattar. Det är en Asturo/Ano/AOM F1 Car sprutpistol med tryckfat. Den skruv jag minst lyckas giss amig till vad den gör är den som sitter längst fram längst upp, på sidan av pistolen nära där tryckfatets förganslutning är. Jag gissar den är till för att påverka hur lätt färgen pressas in i pistolen, och jag gissar på att fullt inskruvad släpper den in mest färg. Men är det någon som vet om det är rätt gissning?

Nästa fråga är mer allmän, med ett tryckfat följer fler inställningsmöjligheter än med en behållare ovanpå sprutan som jag hittills har haft. Har försökt hitta någon bra anvisning till hur man ställer in trycket i tryckfat/spruta, och hur man identifierar felmönster. Någon som känner till något sådant?

såg faktiskt en film på youtube med en kille som visade just ett tryckfat och hur mycket tryck han tyckte var lagom (genom att ställa flödet av färg genom pistolen när lufttrycker var avstängt. Den filmen ähar jag inte lyckats hitta tillbaka till, trots många sökningar. Glad om någon har något att rekommendera där.

--- Mats ---
 
Jag har en liknande spruta med tryckfat. Kan du ordna en bild så kan vi göra mer eller mindre kvalificerade gissningar. Phl och jag har den senaste tiden haft omfattande spraydiskussioner per e-post. Jag tror faktiskt att han står och sprayar i denna stund. När det gäller sprayning så kan man skaffa sig en grundläggande kunskap, men man måste praktisera för att bli bra på det.
 
En bild vore bra pistolerna ser rätt olika ut. Nu kör vi mest med pump på jobbet men kör med fat på special kulörer.
 
mattiasp skrev:
Jag har en liknande spruta med tryckfat. Kan du ordna en bild så kan vi göra mer eller mindre kvalificerade gissningar. Phl och jag har den senaste tiden haft omfattande spraydiskussioner per e-post. Jag tror faktiskt att han står och sprayar i denna stund. När det gäller sprayning så kan man skaffa sig en grundläggande kunskap, men man måste praktisera för att bli bra på det.
Vore hemskt bra med även rena gissningar. Bifogar två bilder på pistolen.
Som jag gissar:
A=traditionell Fan direction control. Inget underligt med den.
B=Kan stoppa för inkommande färg. Helt inskruvad=fullt inflöde (det är denna jag är totalt osäker på)
C=Fan control. Full left=full fan. Full right=no fan pressure. Ovan vid den stora påverkan, annars troligen ok
D=Needle control, som vanligt, med skillnaden att öppnar jag den för mycket kan jag på slutet tappa min fan (å andra sidan, den här pistolen tar livet av min kompressor).
E=Inte provat. Skulle kunna vara en fast stopp för hur mycket öppning av needlen man kan åstadkomma.

Kommentar: Läst inlägget från phl om Fluotrol. Min ambition är att gå motsatt väg, det vill säga slippa späda, eftersom vi använder tjocka trögflytande vattenbaserade färger. Första testet visar att 1.8 nål troligen är för stor för att spraya med Beckers elegant lackfärg (den vattenbaserade).

--- Mats ---
 
  • Asturo-pressurized-spray-gun-f1-car-from-side.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asturo-pressurized-spray-gun-f1-car-from-behind-and-slightly-above.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E är nog någon form av begränsning förinställning för färg mängd.

Varför vill du slippa späda? Jag är mer för syrahärdande färger vatten färger ger mer resning. Sedan tycker jag det är lättare att få bra yta med syra härdande högre slitage styrka och snabbare tork tider är väll inga nackdelar heller.
 
snickarfrasse skrev:
E är nog någon form av begränsning förinställning för färg mängd.

Varför vill du slippa späda? Jag är mer för syrahärdande färger vatten färger ger mer resning. Sedan tycker jag det är lättare att få bra yta med syra härdande högre slitage styrka och snabbare tork tider är väll inga nackdelar heller.
Först har vi ju miljöansvaret, som gör att man bör använda vattenbaserat där man kan istället för lösningsmedelsbaserat. Det oräknat, jag målar så sällan att jag måste göra rent målarverktygen efter varje målad sak, i princip till och med mellan varje lager.

Problemet med resning finns där, även hållbarhet, och torktid, och tyvärr även inbyggd utjämningsförmåga i färgen. Men det förändrar inte ambitionen som är att jobba med vattenbaserat, och med frekvensen på målning är rengöring med vatten den lösning jag går på, därmed vattenbaserad färg. Att späda vattenbaserad färg är annorlunda än lönsingsmedelsbaserad. Utan tryck måste man späda rätt mycket, och vattenbaserad färgs egenskaper försämras mycket mer av spädning än lösningsmedelsbaserad färg.

Men även om vi tänker oss att jag hade använt lösningsmedel hade mitt största intrese just nu varit att förstå vad ratt B är och hur den ställs in.

--- Mats ---
 
Användandet av Floetrol ger vad jag förstår det stora fördelar även om man primärt inte är ute efter att tunna ut färgen. Läser man tillverkarens instruktioner och datablad är ju fördelarna oändliga, sansar man sig och läser en massa på nätet så är sanningen trots allt mycket positiv. Floetrolen ska ge en färg som flyter ut bättre, något som aldrig är en nackdel. Rekommenderas även vid pensel- och rollermålning. Får väl se hur det bli i morgon, ska försöka dra på en vända häftgrund. Tänker nog späda den samt använda Floetrol då häftgrunden är vansinnigt tjock. Lutar åt 1,7mm nål men vi får väl se vad Ford #4 säger.

Kan inte hjälpa dig med ratt B, men spontant borde du ju kunna komma fram till det genom att slå i lite vatten i fatet och experimentera lite. Själv har jag inte riktigt lärt mig fördelarna med att kunna styra färgmängden med den andra justeringsmöjlighet som fattrycket utgör. Har kört på 5psi då Jeff tycker det verkar vettigt, min tillverkare rekommenderar 3-9psi. Jag har ett litet tryckfat under sprutan (förväxla inte med vanlig sifon, min kopp är separat trycksatt).
 
phl skrev:
Användandet av Floetrol ger vad jag förstår det stora fördelar även om man primärt inte är ute efter att tunna ut färgen. Läser man tillverkarens instruktioner och datablad är ju fördelarna oändliga, sansar man sig och läser en massa på nätet så är sanningen trots allt mycket positiv. Floetrolen ska ge en färg som flyter ut bättre, något som aldrig är en nackdel. Rekommenderas även vid pensel- och rollermålning. Får väl se hur det bli i morgon, ska försöka dra på en vända häftgrund. Tänker nog späda den samt använda Floetrol då häftgrunden är vansinnigt tjock. Lutar åt 1,7mm nål men vi får väl se vad Ford #4 säger.

Kan inte hjälpa dig med ratt B, men spontant borde du ju kunna komma fram till det genom att slå i lite vatten i fatet och experimentera lite. Själv har jag inte riktigt lärt mig fördelarna med att kunna styra färgmängden med den andra justeringsmöjlighet som fattrycket utgör. Har kört på 5psi då Jeff tycker det verkar vettigt, min tillverkare rekommenderar 3-9psi. Jag har ett litet tryckfat under sprutan (förväxla inte med vanlig sifon, min kopp är separat trycksatt).
Tryckfat är nytt för mig med, hittills har jag kört med gravitationskopp, stor nål, och utspädning. Provade med vatten som du säger, men såg ingen skillnad på den ratten, kanske skruvade för lite på den. Med färg istället för vatten fick jag för mig den minskade flödet till sprutan, men min kompressor var alldeles uppgiven, så jag vet inte säkert.

När jag ändå köpte en ny spruta passade jag på att bli av med koppen, så jag kan komma in inne i skåp också.

Om floetrol gör vad det sägs kan man inte förlora på att pytsa i lite, men jag väntar tills dina experiment är klara, har nog med parametrar som det är nu (nästa steg är att byta till mindre nål och lite mindre tryck i tryckfatet, min tro är att jag får för mycket färg genom sprutan, vilket är klart annorlunda än innan jag körde med tryckfat).

--- Mats ---
 
Redigerat:
Det där med sprutmålning är inget man kan läsa sig till, tyvärr. Det tråkiga är att man sällan riggar upp en massa övningsobjekt och går lös på, när det ska sprutas så är det ofta skarpt läge.

Jag har en C.A. Technologies CPR FE med 1qt underliggande tryckkopp. Har 0,8mm, 1,3mm samt 1,7mm nålar till den. Än så länge har jag bara sprutat 2lb cut schellack (rätt tacksamt att spruta) med den men den är en dröm till det. Funderade på tryckkärl med slangar till men det sprang i väg för mycket i pengar och Mattias lyckades inte övertyga mig om hur lätta slangarna var att rengöra. Kommer definitivt komplettera med större kärl och slangar vad det lider.

Köpte Jeffs nya bok "Spray Finishing Made Simple" inför premiären med nya sprutan. Den redde ut en del begrepp kring att spruta vattenbaserad snickerilack samt att videon var rätt trevlig att titta igenom. Boken är värd 200 spänn men är mer en översikt än något komplett verk. Klart är att man med en bra spruta med tryckkärl har väldigt många parametrar att skruva på.

Du säger att du tror dig få för mycket färg genom sprutan. Vad har du för viskositet på färgen? Vilket tryck kör med i fatet?
 
phl skrev:
Det där med sprutmålning är inget man kan läsa sig till, tyvärr. Det tråkiga är att man sällan riggar upp en massa övningsobjekt och går lös på, när det ska sprutas så är det ofta skarpt läge.

Jag har en C.A. Technologies CPR FE med 1qt underliggande tryckkopp. Har 0,8mm, 1,3mm samt 1,7mm nålar till den. Än så länge har jag bara sprutat 2lb cut schellack (rätt tacksamt att spruta) med den men den är en dröm till det. Funderade på tryckkärl med slangar till men det sprang i väg för mycket i pengar och Mattias lyckades inte övertyga mig om hur lätta slangarna var att rengöra. Kommer definitivt komplettera med större kärl och slangar vad det lider.

Köpte Jeffs nya bok "Spray Finishing Made Simple" inför premiären med nya sprutan. Den redde ut en del begrepp kring att spruta vattenbaserad snickerilack samt att videon var rätt trevlig att titta igenom. Boken är värd 200 spänn men är mer en översikt än något komplett verk. Klart är att man med en bra spruta med tryckkärl har väldigt många parametrar att skruva på.

Du säger att du tror dig få för mycket färg genom sprutan. Vad har du för viskositet på färgen? Vilket tryck kör med i fatet?
Tror jag köper boken jag med. Köpte du direkt från fine woodworking? Finns det fler du tror på? Jag kan bli guinea pig på en annan...

Slangarna rengör jag genom att rengöra tryckkärlet, sedan sprutmåla insidan av en plastpåsförsedd plastpapperskorg med ett fullt tryckärls innehåll.

Viskositet: Vet ej, jag har en Ford ¤4 viskositetskopp som jag numera försöker låta bli att använda eftersom målet är att inte späda, därför avstod jag från att mäta. 9 psi tryck körde jag med (färgen såg tjock och trög ut, så jag gick i högre rangen av de 3-9 jag hittat). Körde med 1.8 HVLP, skall prova med 1.5 nästa gång. Det positiva är att jag fick igenom mycket mer färg outspätt med 1.8 än jag innan fått efter 50% spädning med 2.1 utan tryck (då spädde jag till rätt värde enligt viskositetskoppen).

--- Mats ---
 
Boken köpte jag nog på Bokus, kostade typ 206kr eller så. Gick inte att få billigare från utlandet utan bök. Vad gäller annan bok så vet jag att Mattias har en annan bok, tror det är Jeffs äldre bok. Den är betydligt mycket mer uttömmande.

Ska köra häftgrunden i kväll, tänkte hutta i 9-10% Floetrol och sedan mäta och fortsätta späda upp med ytterligare 9-10% vatten. Andelarna jag pratar om är vad resultatet blir efter färdig spädning. Kommer mäta efter varje spädning.
 
Så där ja, första misslyckandet med nya pistolen. Använder Flüggers färgprodukter mest för att jag har en Flüggeraffär några hundra meter hemifrån. Deras häftgrund är sirapstjock. Spädde den enligt Jeffs recept (9% Floetrol, 9% vatten resten färg) och det blev tjockt som tusan, säkert 2 minuter i Ford#4. Spädde den till 50s och försökte spruta. Vilken besvikelse. Hade 1,7mm nål i sprutan, rätt högt kopptryck (7-9psi), maxtryck på sprutan. Likväl kunde jag max köra ett varv ut på färgmängd annars började sprutan spotta. Kan ha varit så att jag fått skit i munstycket då jag lyckades glömma att filtrera färgen, jag tror dock inte att så var fallet då sprutbilden såg fin ut, om än med kass atomisering.

Är nyfiken på vilken viskositet du hade på färgen med din Asturo? Tycker att min spruta borde atomisera bättre. Får väl se hur det går med färgen i morgon. Blir det skit byter jag nog färgtillverkare, Flüggers färger verkar vara eländigt tjocka.
 
phl skrev:
Så där ja, första misslyckandet med nya pistolen. Använder Flüggers färgprodukter mest för att jag har en Flüggeraffär några hundra meter hemifrån. Deras häftgrund är sirapstjock. Spädde den enligt Jeffs recept (9% Floetrol, 9% vatten resten färg) och det blev tjockt som tusan, säkert 2 minuter i Ford#4. Spädde den till 50s och försökte spruta. Vilken besvikelse. Hade 1,7mm nål i sprutan, rätt högt kopptryck (7-9psi), maxtryck på sprutan. Likväl kunde jag max köra ett varv ut på färgmängd annars började sprutan spotta. Kan ha varit så att jag fått skit i munstycket då jag lyckades glömma att filtrera färgen, jag tror dock inte att så var fallet då sprutbilden såg fin ut, om än med kass atomisering.

Är nyfiken på vilken viskositet du hade på färgen med din Asturo? Tycker att min spruta borde atomisera bättre. Får väl se hur det går med färgen i morgon. Blir det skit byter jag nog färgtillverkare, Flüggers färger verkar vara eländigt tjocka.
Mitt färgval görs mycket vetenskapligt: Jag köper bara färger som säljs i affärer som har helgöppet och blandar nyans till minst 18:00 på helgen. För tillfället kör jag enbart med Beckers. :) De undantag jag gör inom Sverige är att jag kör Hagmans produkter ibland.

Apropos viskositet, hittade följande beskrivning som är precis den typ av inställning jag letat efter istället efter att ha sett en video på youtube jag inte kan hitta där en kille ställde trycket genom att ha luften av och titta på färgflödet ut genom sprutan:

"Shut off atomization air to the gun. Set the fluid flow rate by adjusting the air pressure in the material container. Use about 6 psi for a remote cup and about 15 psi for a 2-gallon, or larger, container.Adjust the fluid flow in the following ways:
Remove the air cap. With atomization air off, pull the trigger, flowing material into a clean, graduated container for 10 seconds. Measure the amount of material which flowed in that time and multiply times 6 (or flow for 30 seconds and multiply time 2). This is the fluid flow rate in ounces per minute. For standard finishing, it should be about 14 to 16 ounces per minute. If the flow rate is less than this, increase the air pressure in the container and repeat.
When the flow rate is correct, reinstall the air cap.If fluid pressure at the tank, cup or pump exceeds 20 psi, the next larger fluid tip size should be used.
"

Samma dokument testar viskositeten med hjälp av sprutbilden istället för med en kopp (så mitt mål är att aldrig mer mäta färgen, bara titta på flöde och sprutbild). Möjligen hinner jag köra ett test i morgon, men mest troligt måste det vänta till lördag. Skall mäta viskositeten åt dig då. Har just köpt Bauhaus 3 hp kompressor istället för min gamla Bauhaus 2.5 HP kompressor. Hoppas den kan leverera tillräckligt med luft, kommer dessutom att stoppa in en 3/8 slang istället för min avslutande spiral 6 mm slang. Måste nog sälja min gamla kompressor på grund av platsbrist, annars hade parallelkoppling varit perfekt här.

Från det jag lärde mig i mitt experimenterande sist, behöver du (eller åtminstone jag) ha max FAN för att få max atomisering. På min gamla spruta var det nästan tvärtom, för mycket FAN så orkade den inte atomisera.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Länka till viddejon då ;) Får se om jag kan ta och mäta flödet på föreslaget sätt. Känner igen beskrivningen, har nog oxo läst den någon gång.

Jag tycker att min fan beter sig som den ska, tar man i för mycket ställer det till det, lagom (typ ett kvarts varv eller däromkring) ger bäst atomisering.

Ska se om jag köper annan färg eller testar med Flüggers snickerilack ikväll.

För övrigt kanske det börjar bli dags att bryta ut vår diskussion Mats? Hade varit tradigt om den försvann till måleriforat men det kanske ändå är det rätta stället?
 
phl skrev:
Länka till viddejon då ;) Får se om jag kan ta och mäta flödet på föreslaget sätt. Känner igen beskrivningen, har nog oxo läst den någon gång.

Jag tycker att min fan beter sig som den ska, tar man i för mycket ställer det till det, lagom (typ ett kvarts varv eller däromkring) ger bäst atomisering.

Ska se om jag köper annan färg eller testar med Flüggers snickerilack ikväll.

För övrigt kanske det börjar bli dags att bryta ut vår diskussion Mats? Hade varit tradigt om den försvann till måleriforat men det kanske ändå är det rätta stället?
I ett annat inlägg, tror mitt första, frågar jag om någon kan den länken, jag kan inte hitta den... :)

Var tråden skall hamna lämnar jag till moderatorn. Men min tro är att just nu diskuterar vi ett verktyg och dess inställningar (helt klart handlar frågorna jag haft om kompressor, slang spruta och rattar och spakar, till exempel som svar på din FAN, har jag vid ett par prov hamnat på fullt utslag minus 30 grader, av 180 grader spann). När jag slutar diskutera det är det min badrumsmöbel som fått sig en finish, och den hade jag trott skulle in under möbelsnickeri (normalt sett målar frugan, men hon ville ha högblank, och tyckte det var svårare än vanligt att lyckas). Så det jag diskuterar just nu är hur jag löser sista steget i min redan byggda, just nu förstörda, möbel.

Men det är upp till moderatorn, jag fortsätter i tråden även om den ligger i det där forumet där du har skrivit som jag glömt kolla om du gjort en uppdatering på och som jag inte hade hittat om du inte hade länkat dit från det här forumet.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.