391 läst · 17 svar
391 läst
17 svar
Inställning på gammalt FTX-aggregat
Nej det är helt klart elpannan som ska bort först, därefter ventilationsaggregatet - även om det säkert "duger" idag, bör väl ett modernt aggregat som inte ens har/kräver eftervärmning vara mer effektivt? Hoppas nånting har hänt sedan 1980, hehe. Gillar även att nya aggregat har smarta funktioner så man faktiskt ser hur det sköter sig och vad luften har för temperatur.B Bigfoot skrev:Det finns ingen anledning att panikbyta ventilationsaggregatet. Det är inte lika bra som ett nytt, men det är ändå en hyfsat värmeåtervinning du har där. Börja med att lista ut vart dina 113 kWh tar vägen innan du slänger ut det. Fungerar det som det ska så är inte det den stora boven.
Men jag kan också bara se en fläkt på bilden och det är svårt att se hur kanalerna går. Sitter det en fläkt innanför plastbaljan du har nertill? Eller sitter det en kanalfläkt utanför aggregatet?
Värmeväxlarna skulle antagligen må bra av en rejäl rengöring om det är länge sedan. Det kan vara läge att kosta på en kanalrensning och injustering också om det finns behov. (Om du inte ändå tänker byta aggregatet snart, då är det lika bra att vänta tills dess.)
Termostaten styr säkert en eftervärmare. Värmen hamnar ju i huset, så i princip blir det samma som din vanliga elvärme. Men för att minska på värmeförluster i kanaler och undvika onödigt varmt vid taket så kan du ställa den så lågt som möjligt utan att ni tycker att det drar kallt.
Skaffa fyra termometrar och sätt dem i luftströmmen före och efter värmeväxlarna på både till- och frånluft så får du en uppfattning om hur bra återvinningen fungerar.
Angående funderingarna om hur aggregatet fungerar, så har jag hittat denna manual till det:
https://drive.google.com/file/d/0B4...ew?hl=sv&resourcekey=0-7XurDFx0CWUswNzKKixIzw
Skissen på första sidan visar ju hur det ligger till, ingen fläkt nedtill, men det är två fläktar i övre "huset"
Men klickar det, när du vrider på vredet. Bakom plåten på foto ett kan det finnas en kontaktor som brunnit fast i tilläge. det är äldre saker du har. Lossa plåten och fota en bild så allt syns på lite närmare håll.rla86 skrev:
Ja, igår när jag tog bilderna och försökte komma fram till vad vredet stod på, så vred jag upp det, och man kände att det klickade till när man passerade vad jag antar är "noll" på inställningen, samma när jag vred ner det. Men kan ordna bild!J jonaserik skrev:
Produkter som diskuteras i tråden