Om luftvattenvärmepumpen är alldeles för underdimensionerad räcker den inte till även om den går på max. Blir massor av el-tillsats i stället och det kan bli dyrt på vintern.
 
J Josth skrev:
Om luftvattenvärmepumpen är alldeles för underdimensionerad räcker den inte till även om den går på max. Blir massor av el-tillsats i stället och det kan bli dyrt på vintern.
Aha då förstår jag hur du menar. Kan man läsa av på display om elpatron gått in? Tänker om det kan vara förklaringen till vår höga förbrukning
 
På moderna värmepumpar går det normalt att läsa av totala antalet driftstimmar, totala antalet kompressortimmar och total el-tillsats i kWh.
 
Även om man ha underdimensionerade radiatorer så att det krävs högvframledningstemperatur kan det vara en besparing med en luft-luft
 
D
Kapar mig in i tråden. Har 18- idag, tänkte provköra stoppet för låg temperatur på i250+ecoair610.
Så höjde till -16.
Vp slår ifrån som sig bör men nedre elpatron går inte in, utan varnar istället för högt eluttag. Övre elpatron går fullt och försöker nå börsvärdet. Övre panna ramlar ner mot 40 och nedre 37 grader innan jag ger upp och höjer gränsen till -22 igen och vp går igång.
Var tar mina 6 kw vägen? Nån som har koll på hur detta funkar?
 
I många lite äldre hus räcker inte 6 kW till värmen alls när det är kallt. Kanske behövs 10-15 kW beroende på var man bor och hur stort hus man har.
 
D
J Josth skrev:
I många lite äldre hus räcker inte 6 kW till värmen alls när det är kallt. Kanske behövs 10-15 kW beroende på var man bor och hur stort hus man har.
Grejen är att elpatronen som ska starta när vp stannar inte går igång överhuvudtaget
 
Finns lite att kolla upp. Först och främst att i250 och elcentralen är överrens om vilka faser som är vilka. Jag antar att du har strömsensorer som används av i250 för att avgöra vilka faser som kan belastas. Nu har jag en i255 som är efterföljaren men den kan detektera vilken fas en strömsensor sitter på via menyerna.

Det andra att kolla är om huvudsäkringarna räcker. Normalt konfigurerad så kan i250/255 dra upp till 11,5 kW vilket är lite grann över vad 16A huvudsäkring klarar. Man kan begränsa övre patronen för att ge nedre lite utrymme.

Det är galet kallt här i nordvästra Skåne nu vilket värmesystemet inte är dimensionerat för. Min 610M tuffar på samtidigt som övre patronen spetsar med 5,5 kW. Lyckligtvis skiner solen som mitt på dagen bidrar med 5 kW.
 
D
Logad Logad skrev:
Finns lite att kolla upp. Först och främst att i250 och elcentralen är överrens om vilka faser som är vilka. Jag antar att du har strömsensorer som används av i250 för att avgöra vilka faser som kan belastas. Nu har jag en i255 som är efterföljaren men den kan detektera vilken fas en strömsensor sitter på via menyerna.

Det andra att kolla är om huvudsäkringarna räcker. Normalt konfigurerad så kan i250/255 dra upp till 11,5 kW vilket är lite grann över vad 16A huvudsäkring klarar. Man kan begränsa övre patronen för att ge nedre lite utrymme.

Det är galet kallt här i nordvästra Skåne nu vilket värmesystemet inte är dimensionerat för. Min 610M tuffar på samtidigt som övre patronen spetsar med 5,5 kW. Lyckligtvis skiner solen som mitt på dagen bidrar med 5 kW.
Min går fullt på vp och övre elpatron nu med.
Har 16 ampere.
Kan det vara så att den nedre elpatronen (som bara går in om vp slår ifrån) bara kan köra ”allt eller inget”. Dvs 6 kw eller 0 kw och inget däremellan, och går då den övre på 5,5 kw samtidigt så är det precis att belastningsvakten slår till och hindrar nedre elpatron?
 
D Drburr skrev:
Min går fullt på vp och övre elpatron nu med.
Har 16 ampere.
Kan det vara så att den nedre elpatronen (som bara går in om vp slår ifrån) bara kan köra ”allt eller inget”. Dvs 6 kw eller 0 kw och inget däremellan, och går då den övre på 5,5 kw samtidigt så är det precis att belastningsvakten slår till och hindrar nedre elpatron?
Jag är lite osäker på hur det fungerar exakt hur det fungerar men tittar man i inställningarna på min kan jag ställa nedre på 0, 6 och 9 kW. Så jo, 0 eller 6 gäller. Jag överväger höjning från 16A till 20A själv.
 
D
Testade nu igen innan det fryser på, drog ner övre elpatron till 0kw och den nedre på 6kw. Har ingen effekt på nedre elpatron och pannan varnar för högt effektuttag. 9kw på L2 och 0 på L1 och L3.
 
Minus 15 här nu, jag har min övre på 4,9 och nedre på 6,0. Då varnar den inte för högt eluttag, går jag över 4,9 så varnar den när det är såhär kallt ute. Huvudsäkring 20A
 
D
C Cissisv skrev:
Minus 15 här nu, jag har min övre på 4,9 och nedre på 6,0. Då varnar den inte för högt eluttag, går jag över 4,9 så varnar den när det är såhär kallt ute. Huvudsäkring 20A
Går den bara på elpatron nu?
 
Förlåt, kollade precis. skrev fel innan. Övre var inställd på 4.1 Max kW och nedre 6,0. Just nu går den på VP+ spets.
Elpannor övre har jag på 40kw och spets 57
Kurvlutning värmesystem 44 och justering 5 är inställt för värmen
 
  • Bild på display för EcoZenith-enhet som visar driftinformation inklusive temperatur, effekt och ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Drburr
  • Laddar…
D
Fick igång nedre elpatron tillsist. Hade billaddare inkopplad, det enda som ändrats. Dock går övre bara på 2,2 kw samtidigt (Belastningsvakten varnar).
6+2,1kw inte räcker långt när det är neremot 20 minus.
Hur hade ni gjort, tagit de 2000 om året för uppsäkring från 16A när vp inte orkar med. Eller skitit i det?
Display på en värmesystemskontrollpanel som visar temperatur, elanvändning och status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.