Tack!

Skulle gissa att det är ett par graders skillnad. Har termostaterna neddragna på de föregående radiatorerna just nu. Ska ställa upp dem och mäta.

Det är en stor radiator i köket, inte så hög men väldigt lång med dubbla paneler och flänsar. Den blir bara kännbart varm högst upp vid inloppet.

Den sitter under flera fönster i ett burspråk. Efter en kall natt är det ned mot 18 i köket.

Enligt värmeritningen så går båda tillopp och retur jämte varandra hela vägen. Vad är då poängen med att köra 1-rör?

Idag efter jobbet så hade vi 21 vid radiator 1, 20 vid radiator 2, 19,4 i köket.

Sovrummen (andra slingan) ca 21.

Sen när vi är hemma går tempen i köket upp en grad eller så bara av att vi är där och lagar mat och så.

Min tanke nu är att minska strypningen på slinga 1 och se vad som händer. Om temperaturen runt slinga 1 går upp så stryper jag in radiator 1 något först och därefter eventuellt även radiator 2.

Tosse skrev:
Idag efter jobbet så hade vi 21 vid radiator 1, 20 vid radiator 2, 19,4 i köket.

Sovrummen (andra slingan) ca 21.

Sen när vi är hemma går tempen i köket upp en grad eller så bara av att vi är där och lagar mat och så.

Min tanke nu är att minska strypningen på slinga 1 och se vad som händer. Om temperaturen runt slinga 1 går upp så stryper jag in radiator 1 något först och därefter eventuellt även radiator 2.
👍Det blir bra det här.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.