Hej!
Behöver lite tips angående ettrörskoppel. Har ett system med golvvärme i plattan och två ettrörs-kretsar med radiatorer uppe (3 raddar på varje krets.
Har problem med att en radiator som ligger sist i ena slingan inte alls får samma värme som övriga med effekten att det rummet blir lite för svalt.
Bifogar bilder på kopplet. Kan jag ändra hur mycket som går igenom radiatorn? Står Epecon 1R på radiatorn. Har motionerat pinnen under termostaten, den var rätt trög med det gjorde ändå ingen skillnad.
Andra tips på vad jag kan göra för att få mer fart på den? Behöver jag byta nåt annat?
Tackar på förhand för din hjälp!!
Behöver lite tips angående ettrörskoppel. Har ett system med golvvärme i plattan och två ettrörs-kretsar med radiatorer uppe (3 raddar på varje krets.
Har problem med att en radiator som ligger sist i ena slingan inte alls får samma värme som övriga med effekten att det rummet blir lite för svalt.
Bifogar bilder på kopplet. Kan jag ändra hur mycket som går igenom radiatorn? Står Epecon 1R på radiatorn. Har motionerat pinnen under termostaten, den var rätt trög med det gjorde ändå ingen skillnad.
Andra tips på vad jag kan göra för att få mer fart på den? Behöver jag byta nåt annat?
Tackar på förhand för din hjälp!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 404 inlägg
I undre delen brukar det finnas en bypassventil, möjligen med en insexskruv 2.5 mm för justering.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 404 inlägg
Det borde vara bypassventilen.
Medlem
· Blekinge
· 10 404 inlägg
Jag känner tyvärr inte igen denna typ.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Det är ingen injustering, det är en avstängningsventil för radiatorn.
Det finns en nyckel som man öppnar flödet med mer bakom termostaten
Ring en röris, de har sådana nycklar
Det finns en nyckel som man öppnar flödet med mer bakom termostaten
Ring en röris, de har sådana nycklar
Jag tror det har varit en längre tid, kanske alltid. Huset är ett Götenehus från 99. Jag flyttade in för ett år sen. Föregående ägare sa att det blev lite svalt i köket vid väderomslag.kulle skrev:
Min tolkning är att endera 1-rörsslingan dåligt injusterad. Eller så är det något fel på radiatorn. Man kan ju tycka att systemet i grunden borde fungera i och med att det är ett hyffsat modernt typhus. Flera andra saker på värmen har varit märkligt inställda, sannolikt från bygget - föregående ägare som byggde var inte speciellt händig så skulle inte tro att han ändrat något mer än termostaten.
Är du säker på att det är 1-rörsystem? Det sitter ett 2-rörskoppel på radiatorn.Tosse skrev:Jag tror det har varit en längre tid, kanske alltid. Huset är ett Götenehus från 99. Jag flyttade in för ett år sen. Föregående ägare sa att det blev lite svalt i köket vid väderomslag.
Min tolkning är att endera 1-rörsslingan dåligt injusterad. Eller så är det något fel på radiatorn. Man kan ju tycka att systemet i grunden borde fungera i och med att det är ett hyffsat modernt typhus. Flera andra saker på värmen har varit märkligt inställda, sannolikt från bygget - föregående ägare som byggde var inte speciellt händig så skulle inte tro att han ändrat något mer än termostaten.
Jo, du kanske har rätt... Enligt markeringen på kopplet, om man tolkar det som på vissa andra koppel, så är det 2-rörs. Markeringen är de L-formade strecken.
Men det kanske inte gäller epecon.
Ser markeringen lika ut på alla koppel?
Men det kanske inte gäller epecon.
Ser markeringen lika ut på alla koppel?
Japp, samma koppel. Jag gissar stt linjerna visar vattnets väg. Tilledning är den högra som går upp mot termostaten, returen till vänster kommer från radiatorns nedre del. Men det är väl detsamma oavsett 1 eller 2 rör. Det år väl bara bypassen som skiljer dem åt?