704 läst · 18 svar
704 läst
18 svar
Inredning av gammal sjöbod, hur ingående bör isoleringen vara?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/andring-av-byggnader/kaminer-och-vedspisar/Workingclasshero skrev:
Måste finnas uppgifter om kaminens verkningsgrad + installationsanvisning .
Finns dock undantag .
Sitat :
Boverket har beslutat att ändringarna inte gäller för öppna spisar eftersom de är en del av byggnaden
och det inte finns någon mätmetod för utsläpp. Uppmurade öppna spisar omfattas inte av
ekodesigndirektivet. Till en början gällde ändringen också köksspisar men Boverket har valt att
undanta dessa produkter (vedspisar främst avsedda för matlagning) från att omfattas av utsläppskrav.
Redigerat:
Bygglov!B boforslakej skrev:Jag har ambitioner att inreda en sjöbod(egentligen en gammal tvättstuga från 30-talet) som står vid vår brygga för att nyttja den som annat än förråd. Det är en väldigt enkel konstruktion med stående reglar och panel på utsidan, noll isolering eller annat på insidan. Tanken är att den ska fylla flera olika roller beroende på årstid. På vintern ska den dels fungera som socialt utrymme och "värmestuga" när vi varit ute på isen, men även som "relax" eller omklädningsrum till en bastu jag bygger i direkt anslutning. Funderar även på att snickra ihop ett litet loft, och isåfall blir det även ett extra sovutrymme för gäster som vill ha lite avskildhet. Det ska även sättas in en kamin vid tillfälle.
Frågan är hur jag ska isolera den på ett rimligt sätt? Min första tanke var att bara sätta vindtät papp mot ytterpanelen, sätta in 95mm isolering i facken och sedan spika upp OSB eller innerpanel, men jag tar gärna emot synpunkter från er som vet bättre. Ytterpanelen är luftig, minst sagt, då den blivit utsatt för väder och vind i 90 år, så det finns lite springor och hål.
Tydligen får man det enl inlägg #17, myndigheten fick tydligen backa.Workingclasshero skrev:
Det är för mig fullt uppenbart att 'galten' är avsedd för matlagning eftersom den har dubbla kokplattor. (Vore eldstaden avsedd för uppvärmning skulle den ju behöva uppfylla dagens krav för att få nyinstalleras.)