J Jarlsgård skrev:
Håller faktiskt med.

Kök känns helt onödigt, varför ska gäster ha ett eget kök? Är inte syftet med ett gästhus att de är en sovplats + att man kan dra sig undan på kvällskvisten typ.

En ho och kanske ett liten kyl med frysfack räcker gott om man vill ha köksinredning skulle jag påstå :)
Hej Jarlsgård, En gäststuga kan ju användas på så olika sätt av olika familjer.../ Christel

J Jarlsgård skrev:
Tycker grundtanken är god!
Och ska der vara ett fritidshus så behöver inte tillgänglighetsreglerna uppfyllas, även om det är att föredra.
Skulle man däremot bygga det som en bolundare så hade man fått tänka om helt. Dels med wcn men även med ytan eftersom det är 30m² BYA som gäller.
Ett skärmtak likt det som nämndes i kommentarerna hade inte heller varit möjligt till en bolundare då det inneburit att takfoten (>50cm) hade räknats in i byggytan.

Men som sagt, som fritidshus hade det absolut funkat (y)

Om vi bortser från lagen lite så är det dock en liten funderare jag har, finns säkert en baktanke men frågar ändå! Tv, om man vill ha en sådan, vart är den tänkt att placeras?
Hej igen, Tack för rättelsen om takfot och att det också heter Bolundare. Om kläder och lite skor ska hängas utanför dörren så kan man istället ha en liten anordning för det, så att regn ej kommer åt (skissar lite här...) och TV har jag inte tänkt in i första hand men det går såklart att hitta lösning på det med. / Christel

Redigerat av moderator:
Christel Månsson Christel Månsson skrev:
Hej Jarlsgård, En gäststuga kan ju användas på så olika sätt av olika familjer.../ Christel
Självklart är det så!
Det är väl mer begreppet gäststuga som för mig är mer en plats där man varvar ner lite om kvällen, sover och fixar till sig på morgonkvisten innan man träffar värdparet igen.

För i världen gäststuga finns det ju även en huvudbostad som är fullutrustad och att då fullutrusta en gäststuga så att den är självgående känns lite overkill, utan det i mina ögon räcker med det absolut viktigaste. Lite så som på ett vandrarhem eller hotell. Du har en samvaroyta, en WC och sedan separata sovplatser :)
Det var mest så jag tänkte :)

Angående det med Bolundare och det så var det inte direkt riktat mot dig utan snarare mot de diskussionerna som förekommit här i kommentarsfältet. En liten fingervisare så att säga! :)

• Gilla
Christel Månsson
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Självklart är det så!
Det är väl mer begreppet gäststuga som för mig är mer en plats där man varvar ner lite om kvällen, sover och fixar till sig på morgonkvisten innan man träffar värdparet igen.

För i världen gäststuga finns det ju även en huvudbostad som är fullutrustad och att då fullutrusta en gäststuga så att den är självgående känns lite overkill, utan det i mina ögon räcker med det absolut viktigaste. Lite så som på ett vandrarhem eller hotell. Du har en samvaroyta, en WC och sedan separata sovplatser :)
Det var mest så jag tänkte :)

Angående det med Bolundare och det så var det inte direkt riktat mot dig utan snarare mot de diskussionerna som förekommit här i kommentarsfältet. En liten fingervisare så att säga! :)
Hej igen, Min tanke är de familjer där barn och eller vänner stannar ett bra tag och vill sköta sig själv.

Mats-S Mats-S skrev:
Försök att bädda dom överslafarna ... instängda som dom är. Men man kanske ska erbjuda gästerna sovsäckar, verkar ju mysigt, eller hur?
Med överslafar blir det 8 sängplatser.

och överslafen är inte instängd för att skjutdörrarna går att skjuta ihop och åt alla håll efter behov. /Christel
Du var med på att han menade överslaf som i två 120-sängar över varandra, dvs 8 sängplatser?

Anna_H Anna_H skrev:
Med överslafar blir det 8 sängplatser.
Hej Anna, Ja, 4-8 sängplatser, beroende på.../ Christel

Anna_H Anna_H skrev:
Du var med på att han menade överslaf som i två 120-sängar över varandra, dvs 8 sängplatser?
Hej igen, Ja, eller hur menar du? Det blir ju att man får bädda till när man är däruppe./ Christel

F
Apropå att ta tillvara på decimetrar. Vad är innermåtten på huset?

Mats-S
och överslafen är inte instängd för att skjutdörrarna går att skjuta ihop och åt alla håll efter behov.
Spelar ingen roll, jag förstår att dörrarna går att skjuta åt alla håll efter behov.
Problemet är att man endast kommer åt att bädda från ett håll (utsidan). Då ska man alltså stående balanserande på undersängen bädda en översäng som är 120 bred ... jag vet inte om du är extremt lång, men jag är 180 och har problem med att bädda överslafen på sommarstugan som är 80cm bred ... 120 skulle vara otänkbart där.

Vad är det för fel på 90cm sängar i en gäststuga?, dom skulle i alla fall vara bäddbara, om än med vissa "problem".

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Som någon annan redan hintade, gäststuga får byggas som attefallshus men inte bolundare, dvs max 25 kvm och inte 30. Så är bygglov för att bygga huset i artikeln.
[länk]

Så jag tolkar det som att vill man ha 30 kvm är det tillgänglighetsanpassning och eget kök osv som gäller.
Det är fel.

Det är 30m² BYA oavsett användningsområde.

Men inreder man det med wc/d och kök så skulle jag anse att det är en komplementbostad och då är det tillgänglighetskrav på det.

Skulle man däremot strunta i tex kök eller dusch, ja då kan det inte anses fungera som ett självgående boende och därmed bör inte tillgänglighetsreglerna tillämpas (y)

Mats-S Mats-S skrev:
Spelar ingen roll, jag förstår att dörrarna går att skjuta åt alla håll efter behov.
Problemet är att man endast kommer åt att bädda från ett håll (utsidan). Då ska man alltså stående balanserande på undersängen bädda en översäng som är 120 bred ... jag vet inte om du är extremt lång, men jag är 180 och har problem med att bädda överslafen på sommarstugan som är 80cm bred ... 120 skulle vara otänkbart där.

Vad är det för fel på 90cm sängar i en gäststuga?, dom skulle i alla fall vara bäddbara, om än med vissa "problem".
Jag som är kort kan knappt bädda en 120-säng ens om den står på golvet, om jag inte kryper upp i den. Så det är vad jag skulle göra om det var en våningssäng (även om det var en 90-säng).
Däremot skulle jag inte känna mig säker med att ligga två personer i en 120-säng högt upp.

J Jarlsgård skrev:
Det är fel.

Det är 30m² BYA oavsett användningsområde.
Har du någon länk att dela med dig? All info jag hittar säger att det måste vara en komplement bostad för att räknas som bolundare och därmed få de extra fem kvm

Hittade själv
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/

Från och med den 1 augusti 2020 får alla attefallshus vara högst 30,0 m2. Ursprungligen fick attefallshus vara högst 25 m2. Genom en lagändring den 1 mars 2020 utökades det till 30 m2 men det gällde enbart de attefallshus som var bostadshus, så kallade komplementbostadshus. Så om attefallshuset inte var ett komplementbostadshus utan till exempel ett förråd, växthus eller carport fick det vara högst 25 m2 fram till den 1 augusti 2020, sedan dess gäller högst 30 m2 för alla sorters attefallshus.
Klassiska problemet med gammal information som inte uppdateras på nätet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.