S Sem Zo skrev:
Kan ju också vara att det bara är gångjärnet som behöver justeras.
Och var sitter gångjärnet? Jo i karmen (delvis). 😉
 
  • Gilla
Sem Zo
  • Laddar…
J
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Och var sitter gångjärnet? Jo i karmen (delvis). 😉
Fast karmen sitter inte fel 😉
Och det är den halvan av gångjärnet som sitter i bågen man får skruva på. Vi har Mockfjärds förnster, ser likadana ut i vår BRF. Vi bytte för ett år sen, och bävar för om det skulle börja strula hos oss. Part i målet då jag sitter i styrelsen 😀
 
Redigerat:
S Sem Zo skrev:
Nu har jag fått upp ett fönster genom att applicera lite superlim på plastbiten som ska hålla ihop det inre fönstret.

Men nu till nästa fråga, jag märker nu ännu mer att fönstret sitter för tajt mot karmen och är svårt att stänga, jag ser även lite skav på undersidan av fönstret, och som jag förstår det så ska man justera karmskruvar för att åtgärda problemet.

Men vilken av skruvarna bör man skruva i, och ska man dra åt eller skruva loss är ju frågan?

Bifogar än mer bilder.
Det är inte så att du bor i en bostadsrätt? Då borde du nog överlåta det till föreningen...
 
Någon har ju en gång monterat fönstren. Och denna någon är knappast TS. Eftersom dom är dåligt injusterade så faller ärendet tillbaka på entreprenören (reklamation) som alltid ska tas via föreningens styrelse. Om entreprenörens garantitid gått ut, även om kåken ser relativt nybyggd ut, så är det då föreningens ansvar att ta in annan firma för att avhjälpa problemet. Ett fönster ska gå att öppna på normalt sett, om det klämmer så är det feljusterat (förmodligen från början vilket jag skulle hävda)

Vi hade ett liknade case i ett hus byggt av JM. Jag tog ärendet via styrelsen som tog det med JM som via underentreprör kom och ordnade felet
 
J
K krambriw skrev:
Någon har ju en gång monterat fönstren. Och denna någon är knappast TS. Eftersom dom är dåligt injusterade så faller ärendet tillbaka på entreprenören (reklamation) som alltid ska tas via föreningens styrelse. Om entreprenörens garantitid gått ut, även om kåken ser relativt nybyggd ut, så är det då föreningens ansvar att ta in annan firma för att avhjälpa problemet. Ett fönster ska gå att öppna på normalt sett, om det klämmer så är det feljusterat (förmodligen från början vilket jag skulle hävda)

Vi hade ett liknade case i ett hus byggt av JM. Jag tog ärendet via styrelsen som tog det med JM som via underentreprör kom och ordnade felet
Ni kanske var för godtrogna? Vad säger att ts fönster är förmonterade? De kan ha stått öppna i 3 år och dragit till sig fukt.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Och var sitter gångjärnet? Jo i karmen (delvis). 😉
10 är gammalt hus... Inte helt omöjligt att det sätter sig och kräver lite justering? Lyckades göra det och nu är allt frid och fröjd.
 
  • Gilla
Hammarskallen och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ni kanske var för godtrogna? Vad säger att ts fönster är förmonterade? De kan ha stått öppna i 3 år och dragit till sig fukt.
Nu har ju ts löst detta själv vilket är bra, kanske, om det håller.

Ursprungligen handllade det om hur ts skulle gå tillväga för att få ordning på det hela. I detta fall är det fönstrens FUNKTION som var bristfällig och eftersom dessa hör till fastigheten så är det föreningens ansvar att åtgärda bristen. Oavsett om det blivit sättningar på senare tid eller om dom var bristfälligt injusterade redan från början
 
J
K krambriw skrev:
Nu har ju ts löst detta själv vilket är bra, kanske, om det håller.

Ursprungligen handllade det om hur ts skulle gå tillväga för att få ordning på det hela. I detta fall är det fönstrens FUNKTION som var bristfällig och eftersom dessa hör till fastigheten så är det föreningens ansvar att åtgärda bristen. Oavsett om det blivit sättningar på senare tid eller om dom var bristfälligt injusterade redan från början
Ja, ts har kanske löst problemet, och det är möjligt i det aktuella fallet att det är föreningens ansvar, och den kan möjligen driva detta mot firman som monterade fönstren genom garanti etc.

Dock så kan man inte generellt påstå att allt vad gäller fönstrens funktion faller på föreningen. Låsanordning, spanjolett och gångjärn tillhör innehavarens ansvar, och dessa påverkar funktionen i allra högsta grad.
 
Nja, oftast är det väl bara bågarnas ytskikt in mot rummen som innehavaren möjligen ansvarar för, och ibland inte det heller eftersom man inte vill att folk "kladdar" på egen färglösning på dessa. Men inte fönstrens funktion - förutom om man pajar en dora, då får man nog bekosta glasmästaren själv.

Oavsett, om detta behöver utredas mer i detalj så är det dom gällande stadgarna som måste fingranskas och även bostadsrättslagen. Nog om det från min sida.
 
Redigerat:
J
K krambriw skrev:
Nja, oftast är det väl bara bågarnas ytskikt in mot rummen som innehavaren möjligen ansvarar för, och ibland inte det heller eftersom man inte vill att folk "kladdar" på egen färglösning på dessa. Men inte fönstrens funktion - förutom om man pajar en dora, då får man nog bekosta glasmästaren själv.

Oavsett, om detta behöver utredas mer i detalj så är det dom gällande stadgarna som måste fingranskas och även bostadsrättslagen. Nog om det från min sida.
Fingranskas vet jag inte om det är nödvändigt. Detta är den vanligaste beskrivningen i brfstadgar, och det finns inte mycket utrymme för tolkning här:
 
J
J Jocke Best skrev:
Fingranskas vet jag inte om det är nödvändigt. Detta är den vanligaste beskrivningen i brfstadgar, och det finns inte mycket utrymme för tolkning här, alltså innehavaren ansvarar för ALLT övrigt förutom målning och kittning utvändigt.
Text om att bostadsrättshavaren ansvarar för allt utom utvändig målning och kittning av fönster, inklusive glas, kassetter, bågar samt tillhörande beslag, handtag och tätning.
 
Du pratar, det varierar i olika föreningar. Därför jag skrev jag att det måste undersökas i varje enskilt fall och eftersom det i det aktuella fallets stadgar tydligen endast fanns krav på att hålla "glas och bågar i gott skick" så finns det utrymme att tolka det som att föreningen själv svarar för deras grundläggande FUNKTION, dvs att man på ett normalt sätt både kan öppna och stänga dom som det är tänkt, att hållas i "gott skick"

Se även §4 i Bostadsrättslagen betr föreningens skyldigheter om "gott skick". Fönstren tillhör per definition föreningen


Bild visar paragraf 36 från Bostadsrättslagen om bostadsrättshavarens ansvar, inklusive skyldigheter att underhålla inre ytor, icke bärande innerväggar och fönsterkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av text från Bostadsrättslagen om föreningens ansvar för lägenhetens skick, kapitel 7, paragraf 1-4, med regler om tillträde, brister och ersättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
K krambriw skrev:
Du pratar, det varierar i olika föreningar. Därför jag skrev jag att det måste undersökas i varje enskilt fall och eftersom det i det aktuella fallets stadgar tydligen endast fanns krav på att hålla "glas och bågar i gott skick" så finns det utrymme att tolka det som att föreningen själv svarar för deras grundläggande FUNKTION, dvs att man på ett normalt sätt både kan öppna och stänga dom som det är tänkt, att hållas i "gott skick"

Se även §4 i Bostadsrättslagen betr föreningens skyldigheter om "gott skick". Fönstren tillhör per definition föreningen


[bild]
[bild]
Inget av det motsäger vad jag "pratar".
Texten jag klippte in är fastighetsägarnas uppdaterade mall från Jan 23, men som du skriver så kan det absolut variera. Själv föredrar jag den varianten jag citerade, men det beror säkert var på ordningsskalan man befinner sig. Vill helst inte stå för kostnader som uppstår pga grannar som inte sköter om grejorna. I vår förening har vi tex tunga, väldigt höga kipp-fönster som inte mår bra av att stå och slå vid hård vind. Möjligen är mina argument färgade av det 😎
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.