jag ringde elsäkerhetsverket och diskuterade detta dilemma tidigare i år. enligt vad både han och jag tyckte så är det säkrare med en fast anslutning på väggen bakom karet än att ha en anslutningssladd liggande på golvet från karet till ett uttag. men det kanske är så att din inredning är dikt karet å då blir ju kabeln "skyddad". glöm inte allpolig brytare

Ang skydd på kabeln så är det lugnt då vattenrören går den vägen och det är relativt nära (ca 40-50cm) så där kan den hänga på rören utan att ligga på golvet och skräpa. Du skriver att jag inte ska glöma allpolig brytare. Det måste väll bara gälla vid fast anslutning va? Och då borde den som jag hänvisade till ovanför vara rätt så man slipper både brytare och anslutingsdosa?

Vet inte om du har löst allt med inkoppling ?
Ni skriver så mycket
Fast har har du en lösning.
Så här gör vi på jobbet.
Man kan ha en regel när man håller på att renovera och gör om.
Ofta så är det svårt att utföra efter alla föreskrifter när det gäller bubbelkar ex.
Sätt då skyltar som talar för vad saker gör.

Se skiss

lycka till

nu var det så att ett bubbelkar SKALL anslutas fast

Oki så det är helt uteslutet att använda den stickpropp som är med även om man har tillgång till ett uttag som passar? Förlåt om jag verkar dum men jag tycker detta är förvirrande. Säger reglerna att de skall anslutas fast så finns det ju bara ett sätt och det är att sätta en anslutnings dosa med dragavlastning och en allapolig brytare på annat ställe. Eller ev en sådan tvättmaskins brytare som jag hänvisade till tidigare om det nu är OK?

ja enligt elsäkerhetsverkets tolkning ska karet anslutas fast.
sen är det upp till var och en hur man gör...
det borde ju inte vara så farligt att göra som du tänkt med ett uttag inne i ett skåp...

Bubbelkar verkar vara en elföreskrifternas tulipanaros...jag skulle dra dit den stöddigaste anslutningsdosa jag kan hitta under karet och sedan en snofsig brytare en bit ifrån, men för att göra det snyggt krävs ju att man kan fälla in det.

pellefant skrev:
ja enligt elsäkerhetsverkets tolkning ska karet anslutas fast.
sen är det upp till var och en hur man gör...
det borde ju inte vara så farligt att göra som du tänkt med ett uttag inne i ett skåp...

Dum fråga kanske, men vilken zon blir det inne i skåpet?

ja det var ju en bra fråga men jag skulle tolka den zonen på samma sätt som om det inte fanns något skåp där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.