3 265 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
Inkoppling bubbelkar.
Sida 1 av 2
Har nu suttit och försökt söka på denna sida ang hur detta ska utföras på rätt sett men jag och söksidan här går inte ihop.
Fick hem mitt kar från importlagret häromdagen och funderar lite på hur det ska kopplas in då de skickar med en lös JFB på sladden. Kan inte fatta varför då ett uttag som denna sladd skulle nå till hamnar i en zon där alla uttag måste ha JFB om jag inte fattat fel.
Hur ska dessa anslutas enl. reglerna?
Gissar själv att den ska fast anslutas i på en grupp som är skyddad av JFB och har möjlighet till allpoligbrytning.
Fick hem mitt kar från importlagret häromdagen och funderar lite på hur det ska kopplas in då de skickar med en lös JFB på sladden. Kan inte fatta varför då ett uttag som denna sladd skulle nå till hamnar i en zon där alla uttag måste ha JFB om jag inte fattat fel.
Hur ska dessa anslutas enl. reglerna?
Gissar själv att den ska fast anslutas i på en grupp som är skyddad av JFB och har möjlighet till allpoligbrytning.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Eller så är jfb där för att alla inte har nyare hus eller har tänkt på att installera jfb i sitt befintliga gamla el-system men ändå vill ha ett nytt fint bubbelbad.
Även om du har ett gammalt hus måste du ju ha jfb om du skall kunna ha ett uttag i badrummet till de fina bubbelkaretRobert_Maria skrev:
Tackar för responsen att det inte bara jag som tycker detta är en djungel. Men än så länge inget svar på min egentliga fråga om hur det enligt regler ska instaleras. Pratade med en på jobbet som sa att han läst in allt för behörighet men inte gjort provet. Han hade instalerat ett skölj tätt elluttag bakom karet som han sedan stoppat in karets sladd i. Detta låter för mig helt sjukt då detta område är 1 och där får väll inga uttag finnas. Så en en gång hur ska det instaleras för att det ska blir rätt??
Jag återger vad som skrevs i en annan tråd (som jag som vanligt inte hittar, eftersom inte heller jag och sökfunktionen riktigt lirar...)
Det var möjligt att göra en fast installation vid karet (zon 1) och sedan ha en allpolig brytare i en annan del av rummet. Jag har ett liknande projekt på gång och lutar mot den lösningen, det som var lite tveksamt var ju att man blir tvungen att kapa kontakten och då kanske man bryter mot CE-märkningen. Helst skulle jag vilja sätta brytaren i ett annat rum, men tydligen var det viktigt att man skulle kunna se att brytaren var avstängd om man utförde servicearbete på karet. Kanske bakom en liten lucka, allpoliga brytare är så fula...
Det var möjligt att göra en fast installation vid karet (zon 1) och sedan ha en allpolig brytare i en annan del av rummet. Jag har ett liknande projekt på gång och lutar mot den lösningen, det som var lite tveksamt var ju att man blir tvungen att kapa kontakten och då kanske man bryter mot CE-märkningen. Helst skulle jag vilja sätta brytaren i ett annat rum, men tydligen var det viktigt att man skulle kunna se att brytaren var avstängd om man utförde servicearbete på karet. Kanske bakom en liten lucka, allpoliga brytare är så fula...
Då kvarstår det lite funderingar iaf. CE märkningen bla. Jag har för mig att den finns för att säkra upp vad som får säljas och inte vad som får kopplas in. För visst är det fortfarande lagligt att göra egna lampor, spännings aggregat, förstärkare mm.för de blir ju knappast CE märkta. Jaja åter till badkaret.
Betsämmer man sig för att man vill behålla CE märkningen så tror jag att sladden skulle räcka ut utanför zon2 (0.6 m från badkarskant) och där får jag ju stätta uttag. Inte snyggt och inte tycker jag det känns säkert heller med en sladd liggande/hängande längs väggen fram till karet.
Hoppar man över detta med CE märkning så blir det ju fast anslutning som gäller. Frågan då är ju detta med allpoligbrytare. Går ju att placera den brevid anslutningen under karet så slipper man se den. För den är väll till för att säkra upp vid ev jobb på karet och inte vid ev eljobb? Jag har troligen möjlighet att sätta den direkt inanför dörren och uppe under tak så bör den inte skrämma så mycket och bli billigare då den inte kräver samma IP klass.
Betsämmer man sig för att man vill behålla CE märkningen så tror jag att sladden skulle räcka ut utanför zon2 (0.6 m från badkarskant) och där får jag ju stätta uttag. Inte snyggt och inte tycker jag det känns säkert heller med en sladd liggande/hängande längs väggen fram till karet.
Hoppar man över detta med CE märkning så blir det ju fast anslutning som gäller. Frågan då är ju detta med allpoligbrytare. Går ju att placera den brevid anslutningen under karet så slipper man se den. För den är väll till för att säkra upp vid ev jobb på karet och inte vid ev eljobb? Jag har troligen möjlighet att sätta den direkt inanför dörren och uppe under tak så bör den inte skrämma så mycket och bli billigare då den inte kräver samma IP klass.
denna tvåpoliga brytare är väl inte så ful?
fast anslutning av karet, stickproppen klipps bort och ce-märkningen "försvinner". kräv intyg av säljaren att ce-märkningen gäller även med klippt stickpropp, annars så är det ju ett värdelöst kar som inte får kopplas in.
brytaren måste inte finnas där. räcker med en dosa som klarar kraven på zon 1. varför ha en brytare i hemmet? du har ju inte säkerhetsbrytare till ugnen
Moderator
· Stockholm
· 52 294 inlägg
De flesta ugnar har kontakt, periflex eller liknande. En kontakt är ju en ganska tydlig allpolog brytare.
Ang att den är full eller ej skulle ju inte spela någon roll om den va klassad för zon1 då den kunde placeras bakom karet brevid anslutningen. Ingen som sett en allpolig brytare som man kan anluta karet direkt i med rätt IP klass? Typ en tvättmaskinsbrytare men då för bara 1fas?pellefant skrev:
Fick ingen reaktion om detta med CE märkningen vad som gäller när man gör egna saker.
edit hittade denna som borde duga va?? Dyr som stryk men smidigt tycker jag om den är godkänd.
Ähh fixar inte att få in bilden. Sök på produkt 1931842 Trend Tvättmaskinsbrytare utv. IP44 hos www.elbutik.se
Har nu funderat vidare på detta och har en ide på att få elkillen att montera ett uttag inne i handfatsskåpet som står så till att kabeln räcker in gott och väll undan från område 2 om nu jag inte har missat att detta område oxå blir 1. Frugan blir nog glad om hon i samma veva får ett uttag för ev hårtork mm inne i det skåpet.
Vad tror ni om detta?
Vad tror ni om detta?