681 läst · 25 svar
681 läst
25 svar
Inkoppling Bosch induktionshäll
Varför byglas/sammankopplas inte nollplintarna i hällen istället? Jag hoppas att det finns en väldigt bra förklaring som min trötta hjärna just nu inte har förmåga att komma fram till.D Dilato skrev:
4h till klockan ringer... 😬
Därför att hela hällen är designad för att även fungera i Holland som har sjukt elsystem.K Kardan79 skrev:
Här i Sverige funkar det precis som du säger, men då måste man sprätta upp kabeln som levereras med hällen även på noll sidan (vilket ju är onödigt om kabeln ändå byglar samma punkter fast i andra änden).
En bygel i hällen mellan de två noll plintarna så räcker det med en fyrledarkabel, 2 faser, en nolla, en skyddsjord.
Redigerat:
Tack!D Dilato skrev:Därför att hela hällen är designad för att även fungera i Holland som har sjukt elsystem.
Här i Sverige funkar det precis som du säger, men då måste man sprätta upp kabeln som levereras med hällen även på noll sidan (vilket ju är onödigt om kabeln ändå byglar samma punkter fast i andra änden).
En bygel i hällen mellan de två noll plintarna så räcker det med en fyrledarkabel, 2 faser, en nolla, en skyddsjord.
Får läsa på om vad de pysslar med i Holland.
Är ju inte alltid så lätt att förstå sig på dem...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 743 inlägg
Det är så jag förordar att man ska göra. Vi är ju i Sverige här.K Kardan79 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/post-5374799
Så det är rätt att säga 400 V, närmare bestämt "400 V 2N~" eftersom det är förutsättningen för att använda en gemensam neutralledare. I nederländerna som använder 2 x 230 V skulle neutralledaren bli överbelastad om den var gemensam.
Tack Bo!Bo.Siltberg skrev:Det är så jag förordar att man ska göra. Vi är ju i Sverige här.
[länk]
Så det är rätt att säga 400 V, närmare bestämt "400 V 2N~" eftersom det är förutsättningen för att använda en gemensam neutralledare. I nederländerna som använder 2 x 230 V skulle neutralledaren bli överbelastad om den var gemensam.
Blir till att läsa ordentligt efter jobbet.