K
D Dilato skrev:
Det blir inte 400V för det, det är 2 * 230V.

I ena fallet 230 V enfas dubbla säkringen, i andra fallet 2 * 230 v halva säkringen per fas.
Ursäkta.
Naturligtvis har du helt rätt.
Jag var snabb och trött (nyvaken).
Det står tom i schemat.

Gör tillägg ovan.

• Elektriskt kopplingsschema med markerade fel i rött, visar anslutningar för jord (GN/YE), neutral (N) och fasledare (L) med 240 V.
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G GH58 skrev:
Om jag splittar brun/svart kabel

Så ni menar att hällen kan kopplas in likadant som den gamla hällen i Perilex kontakten bara jag separerar brun och svart?
Ja

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja
Tack för grym hjälp i forumet 🎅

K
D Dilato skrev:
Inte då, det fick plats i den gamla och det är ju en färdigpressad ände på den nya.
[bild]
[bild]
Varför byglas/sammankopplas inte nollplintarna i hällen istället? Jag hoppas att det finns en väldigt bra förklaring som min trötta hjärna just nu inte har förmåga att komma fram till.

4h till klockan ringer... 😬

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Varför byglas/sammankopplas inte nollplintarna i hällen istället? Jag hoppas att det finns en väldigt bra förklaring som min trötta hjärna just nu inte har förmåga att komma fram till.

Därför att hela hällen är designad för att även fungera i Holland som har sjukt elsystem.
Här i Sverige funkar det precis som du säger, men då måste man sprätta upp kabeln som levereras med hällen även på noll sidan (vilket ju är onödigt om kabeln ändå byglar samma punkter fast i andra änden).
En bygel i hällen mellan de två noll plintarna så räcker det med en fyrledarkabel, 2 faser, en nolla, en skyddsjord.

Redigerat:
K
D Dilato skrev:
Därför att hela hällen är designad för att även fungera i Holland som har sjukt elsystem.
Här i Sverige funkar det precis som du säger, men då måste man sprätta upp kabeln som levereras med hällen även på noll sidan (vilket ju är onödigt om kabeln ändå byglar samma punkter fast i andra änden).
En bygel i hällen mellan de två noll plintarna så räcker det med en fyrledarkabel, 2 faser, en nolla, en skyddsjord.
Tack! :)
Får läsa på om vad de pysslar med i Holland.
Är ju inte alltid så lätt att förstå sig på dem...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Tack! :)
Får läsa på om vad de pysslar med i Holland.
Är ju inte alltid så lätt att förstå sig på dem...
Enklare är att bara ignorera...ingen blir klokare men flera blir irriterade över varför alla andra i Europa ska dras med deras problem...

Redigerat:
D Dilato skrev:
Det här typiskt jäv*a Bosch, slutkunden ska inte behöva mecka med inkoppling, det ska vara rätt kabel och kontakt redan men ....
Det gäller alla hällar jag kopplat in hittills oavsett märke. Ett jäkla ofog.

K Kardan79 skrev:

Det är så jag förordar att man ska göra. Vi är ju i Sverige här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/post-5374799

Så det är rätt att säga 400 V, närmare bestämt "400 V 2N~" eftersom det är förutsättningen för att använda en gemensam neutralledare. I nederländerna som använder 2 x 230 V skulle neutralledaren bli överbelastad om den var gemensam.

K
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är så jag förordar att man ska göra. Vi är ju i Sverige här.
[länk]

Så det är rätt att säga 400 V, närmare bestämt "400 V 2N~" eftersom det är förutsättningen för att använda en gemensam neutralledare. I nederländerna som använder 2 x 230 V skulle neutralledaren bli överbelastad om den var gemensam.
Tack Bo!
Blir till att läsa ordentligt efter jobbet.

Inkopplad efter mångas råd och middagen på G.
Stort tack än en gång för all support.
God jul
Gunnar

• Induktionshäll med stekpanna och kastrull med lock där korv tillagas, förberett efter råd från diskussionsforum inför middag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.