Är ny på detta forum och hoppas få lite hjälp med belysningen i mitt garage.

Jag har ett garage på över 400 kvadratmeter som är avdelat i 2 delar. det finns en dörr in i varje del men det finns bara en lysknapp, lysknappen sitter ju givetvis så dåligt till så man når den inte från båda delarna utan jag vill koppla in en lampknapp till ungefär 30meter från den andra.

I taket sitter det en slinga med ungefär 20st lysrörsarmaturer som tänds på samma knapp.

Jag vill veta om jag kan koppla in mig på den slingan och bryta strömmen med en lysknapp där också.

Är det någon som vet så är jag tacksam för svar.

Det går ju säkert att lösa, men blir kanske inte så enkelt bara. Frågan är, har du en vanlig vipp/vrid strömbrytare som slår på belysningen. Eller styr strömbrytaren en kontaktor som tänder belysningen? (Om du har flera faser ut till armaturerna.)

Ivilket fall som helst är det i princip omöjligt att bara ansluta sig in på slingan varsomhelt och styra belysningen. Beror helt på hur det är gjort. Svårt att veta hur det kan lösas när man inte vet hur det ser ut, men lösa det går på ett eller annat sätt.

ja just det ja. det är kopplat över 2 faser och går in i en kontaktor.

Har tänkt om lite nu, ska koppla ledljus i garaget istället som sätts igång med en IR-sensor så jag kan gå igenom garaget till strömbrytaren.. då räcker det om jag drar en ny sladd från den befintliga kontakten till den nya strömbrytaren ca 2 meter därifrån.,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.