Jag rekommenderar starkt att du avstår från att koppla en vanlig stickpropp på ugnen. Det är tekniskt möjligt att göra och det är möjligt att få det att fungera men det är olämpligt och du uppvisar en så låg förståelse för hur detta fungerar att jag har svårt att se att det ska gå bra för dig. Du kommer skjuta säkringar regelbundet. Det är på lång sikt dåligt för din elanläggning.
Japp, Jag ska testa nån gång sedan får av hör mig till någon elektriker.tommib skrev:Jag rekommenderar starkt att du avstår från att koppla en vanlig stickpropp på ugnen. Det är tekniskt möjligt att göra och det är möjligt att få det att fungera men det är olämpligt och du uppvisar en så låg förståelse för hur detta fungerar att jag har svårt att se att det ska gå bra för dig. Du kommer skjuta säkringar regelbundet. Det är på lång sikt dåligt för din elanläggning.
tackar
Det du ska ha är en effektmätare, så slipper du gissa och testa.
Det brukar finnas billigt på loppisar.
eller ännu enklare, en sån här:
Det brukar finnas billigt på loppisar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eller ännu enklare, en sån här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 524 inlägg
Att sätta i en stickontakt från en pryl som kan dra 30A i ett uttag som är säkrat för 10A. Är extremt osannolikt att det skulle ge någon annan effekt än att säkringen löser ut.
Att däremot sätta en kontakt på en kabel till en sådan apparat bryter väl mot kravet om "nödig kännedom" om man ger sig på det. Man vet helt enkelt inte vad man håller på med, och då skall man avstå. Vet man inte vad man håller på med, så kan man ju råka göra ett riktigt farligt fel.
Att däremot sätta en kontakt på en kabel till en sådan apparat bryter väl mot kravet om "nödig kännedom" om man ger sig på det. Man vet helt enkelt inte vad man håller på med, och då skall man avstå. Vet man inte vad man håller på med, så kan man ju råka göra ett riktigt farligt fel.
Vad är skillnaden på att sätta en 16A schukostickkontakt på en spis och den är avsäkrad med 10A kontra att sätta en 25A Norwescostickkontakt på en spis och den är avsäkrad med 20A?H hempularen skrev: