Hej
Jag försöker koppla in en rörelsedetektor, till en lampa, som skall vara efter strömbrytaren.
Det avser den högra strömbrytaren på bilden och den har i dagsläget även en dimmer inkopplat. (Den vänstra är en annan separat lampa som inte skall påverkas.).
Går det bra att koppla rörelsedetektorn efter strömbytaren och att dimmern även kan användas? Och hur kopplar jag? Se bilderna.
”Pil ut” går alltså till dimmerns ”pil in”. (Bortse också från den vita kabeln som hänger, den har inget med det hela att göra).
Tack på förhand 🙂
Jag försöker koppla in en rörelsedetektor, till en lampa, som skall vara efter strömbrytaren.
Det avser den högra strömbrytaren på bilden och den har i dagsläget även en dimmer inkopplat. (Den vänstra är en annan separat lampa som inte skall påverkas.).
Går det bra att koppla rörelsedetektorn efter strömbytaren och att dimmern även kan användas? Och hur kopplar jag? Se bilderna.
”Pil ut” går alltså till dimmerns ”pil in”. (Bortse också från den vita kabeln som hänger, den har inget med det hela att göra).
Tack på förhand 🙂
Tack för snabbt svar, men hur kopplar jag exakt? Vilken tråd skall vart? 😇
Har lite panik att få det att funka. 😳
Har lite panik att få det att funka. 😳
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 339 inlägg
Dimmern kan fortfarande vara med om den kopplas in efter rörelsevakten.
Hur vill du att strömbrytaren ska fungera? Av - Sensor, Sensor - På eller Av - Sensor - På?
Den sista fås i kombination med dimmern.
Hur vill du att strömbrytaren ska fungera? Av - Sensor, Sensor - På eller Av - Sensor - På?
Den sista fås i kombination med dimmern.
Det kommer åtminstone inte jag att svara på, utan du behöver kunna läsa ett kretsschema och förstå kretslösningen. Du har en bra utgångspunkt i det schema du postar.percivalor skrev:
Jag tänkte att när väl rörelsedetektorn är aktiverad, så kan man använda dimmern för att reglera ljusstyrkan.
Från pil ut på strömbrytaren kopplas till N på rörelsedetektorn. Från A på rörelsedetektorn till pil in på dimmern? Har jag rätt?
Sant, men nu sitter ju den där. Om jag tar bort den så kommer det ju vara ett stort hål där
Från pil ut på strömbrytaren kopplas till N på rörelsedetektorn. Från A på rörelsedetektorn till pil in på dimmern? Har jag rätt?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Din rörelsedetektor behöver nolla in för att fungera.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Ibland finns det bara tändtråd vid brytaren, då kan man inte koppla in rörelsedetektor som kräver nolla.