Hej

Jag försöker koppla in en rörelsedetektor, till en lampa, som skall vara efter strömbrytaren.

Det avser den högra strömbrytaren på bilden och den har i dagsläget även en dimmer inkopplat. (Den vänstra är en annan separat lampa som inte skall påverkas.).

Går det bra att koppla rörelsedetektorn efter strömbytaren och att dimmern även kan användas? Och hur kopplar jag? Se bilderna.

”Pil ut” går alltså till dimmerns ”pil in”. (Bortse också från den vita kabeln som hänger, den har inget med det hela att göra).

Tack på förhand 🙂

• Demonterad termostat och väggfäste på träyta, kablar och elektriska komponenter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsanvisning för lampa, elektriskt kopplingsschema, installationsguide, 230V AC, IP44.
    Skapa konto
Nej, dimmern måste bort.
Eller, från strömbrytaren direkt till rörelsedetektorn och sedan tillbaks från dess utgång till dimmerns ingång och sedan dimmerns pil-ut till lampan.

Tack för snabbt svar, men hur kopplar jag exakt? Vilken tråd skall vart? 😇

Har lite panik att få det att funka. 😳

Redigerat:
Dimmern kan fortfarande vara med om den kopplas in efter rörelsevakten.
Hur vill du att strömbrytaren ska fungera? Av - Sensor, Sensor - På eller Av - Sensor - På?
Den sista fås i kombination med dimmern.
percivalor percivalor skrev:
Vilken tråd skall vart?
Det kommer åtminstone inte jag att svara på, utan du behöver kunna läsa ett kretsschema och förstå kretslösningen. Du har en bra utgångspunkt i det schema du postar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte att när väl rörelsedetektorn är aktiverad, så kan man använda dimmern för att reglera ljusstyrkan.

Från pil ut på strömbrytaren kopplas till N på rörelsedetektorn. Från A på rörelsedetektorn till pil in på dimmern? Har jag rätt?

Är det inte enklare att bara välja en ljuskälla med lagom ljus istället för att ha dimmern? Det är väl inte troligt att du kommer justera med dimmern regelbundet om du har rörelsevakt?

Sant, men nu sitter ju den där. Om jag tar bort den så kommer det ju vara ett stort hål där

Från pil ut på strömbrytaren kopplas till N på rörelsedetektorn. Från A på rörelsedetektorn till pil in på dimmern? Har jag rätt?

Rita upp ett kopplingsschema på hur du tänkt koppla och tänk till så får vi se hur det blir.

Här

• Skiss av elektrisk krets inkluderar dimmer, strömbrytare, lampa och rörelsedetektor.
    Skapa konto
Din rörelsedetektor behöver nolla in för att fungera.

Lampan behöver också nolla för att funka...

Ibland finns det bara tändtråd vid brytaren, då kan man inte koppla in rörelsedetektor som kräver nolla.

Här
Du får nog tänka till lite mer, för det där fungerar inte. Finns ju bara en inkommande ledning/kabel i ditt schema...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.