Nu är det gjort! Rullade ner till Bauhaus och handlade allt som behövdes. Kopplade som schemat nedan. Allt ser till synes ut att fungera, har 230V i uttagen och pumpar och sådant snurrar. Finns det något sätt att se så man inte har en flytande nolla, eller kan man utesluta det genom att jfb fungerar?
Elektrisk kopplingsschema för installation, inkluderar en jordfelsbrytare, strömbrytare och anslutningar till en proppcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JoeKiller!
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Summa summarum. JFB-separation för kyl/frys är fel lösning på fel problem.
Vi tycker olika. :)
Jag har själv satt en egen PSA på kyl/frys hemma. De flesta brukar väl öppna kyl eller frys åtminstone några gånger per dag? Då ser man om den har löst, förhoppningsvis innan maten är förstörd- Lägger man de separat är ju risken som allra minst att något annat orsakar förstörd mat och skulle jordfelsbrytaren lösa är det fel på kyl eller frys ändå.

Mitt råd till mina kunder är att lägga kyl och frys på egen personskyddsautomat men vill kunden annat gör jag givetvis som kunden vill. :)

Man KAN ju lägga kyl/frys på samma som en belysningsgrupp i t. ex. hallen så märks det ännu tydligare om den löst ut men jag anser inte att merarbetet i centralen är motiverat den extra "säkerheten".

tommib
Jimmy Moberg skrev:
Nu är det gjort! Rullade ner till Bauhaus och handlade allt som behövdes. Kopplade som schemat nedan. Allt ser till synes ut att fungera, har 230V i uttagen och pumpar och sådant snurrar. Finns det något sätt att se så man inte har en flytande nolla, eller kan man utesluta det genom att jfb fungerar?
[bild]
Ja, man mäter att man har 230V mellan samtliga faser och nollan, samt 400V mellan valfria två faser. Vilket man gör innan man ansluter saker eller skruvar i några gruppsäkringar....

tommib skrev:
Ja, man mäter att man har 230V mellan samtliga faser och nollan, samt 400V mellan valfria två faser. Vilket man gör innan man ansluter saker eller skruvar i några gruppsäkringar....
Jo men det gjorde jag också, som sagt så har jag inte helt noll koll på läget eftersom jag läser till elektriker. Men vill vara övertygad om att systemet inte har någon flytande nolla och kan leda till fara. :)

• Gilla
Elsnickarn
  • Laddar…
Mikael_L
Jimmy Moberg skrev:
Finns det något sätt att se så man inte har en flytande nolla, eller kan man utesluta det genom att jfb fungerar?
Mäta alla fasspänningar mot nolla (inte jord) och se att det är 230V är ett bra första steg.

Men återigen, lite lurigt om man har flera JFB och därmed flera skilda nollskenor. Där är det bra om det finns en riktigt grundläggande förståelse och gärna lite erfarenhet också.

En test som amatören gärna kan göra (inte yrkesmannen, det tar för lång tid) är att dra av alla säkringar (skruva ur alla) och sen sätta igång en enfasgrupp i taget och kolla att just den fungerar (har 230V).
Fungerar alla enfasgrupper oklanderligt så är allt OK, men bara om det är en enda JFB.

Har man två eller flera JFB så kan man göra exakt samma sak men med endast en JFB tillslagen i taget. Då funkar ju inte grupperna som ligger på avslagen JFB, men när man gått "varvet runt" så ska alla grupper fungerat.

Trefasgrupper är nog bäst att kontrollera noga visuellt, framförallt att ev nolla går till rätt ställe. Genom rätt JFB och nollskena.

Detta sätt att kontrollera enfasgrupper, en i taget, är idiotsäkert, både att testen är säker och att inget kan gå sönder i anläggningen om man kopplat fel.
Men trefasgrupper är lite lurigt, jag kommer inte på något helt foolsafe sätt.

Redigerat:
Hej! Jag har en elcentral som liknar TS, två skåp och en jordfelsbrytare som jag satt dit för ett år sedan. Fungerar hur bra som helst. Kopplade som på bilden här nedanför.
Handritad skiss av elinstallation med jordfelsbrytare och anslutningar märkta L1, L2, L3, N och PE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jimmy Moberg skrev:
Tack för alla svar!
Tänkte på en grej till gällande kabelarean, stod att PEN-ledare ska vara minst 10mm2 koppar eller 16mm2 Aluminium. Ska det vara samma area emellan skenorna och jfb? :)
Mellan skenorna och jordfelsbrytaren har du ingen PEN.

Protte

A
Välkommen till forumet! Kul också med någon från mina hemtrakter. :)
Har du tänkt dig en framtid som elektriker kan jag tipsa om Fluxio.se. Finns mycket intressant info där även om det är lite mera "fart" på detta forumet.

Tackar! Jajjamen, läser till installationselektriker på Teknikutbildarna, har testat Fluxio men föredrar denna just för att det är mer fart :) Jaså, du bor här i trakterna också? Jag bor i Harbo :)

Inte utan.. men kanske på 2 polig eller personskydd

Müssli;2562453 Mitt råd till mina kunder är att lägga kyl och frys på egen personskyddsautomat men vill kunden annat gör jag givetvis som kunden vill. :) Man KAN ju lägga kyl/frys på samma som en belysningsgrupp i t. ex. hallen så märks det ännu tydligare om den löst ut men jag anser inte att merarbetet i centralen är motiverat den extra "säkerheten".[/QUOTE skrev:
Ja, då gör du dina kunder en otjänst. Ditt rekommenderade sätt går tvärtemot det vi vet fungerar inom de ingenjörsområden som intresserar sig för hög tillgänglighet. Utan att skriva en lärobok, eller en föreläsning heller för den delen... :) Så bryter detta mot fail-fast och felupptäcktsprincipen. (När vi bygger "telefonväxlar" eller JAS styrsystem, de enda områdena jag har personlig erfarenhet av, så gör vi inte på det viset... ;))

Nu säger jag inte att det i praktiken blir något stor skillnad, man blir av med maten på andra sätt i slutändan, och vi saknar tyvärr statistiken för att sätta upp Markovkedjemodellerna och demonstrera felslutet, men eftersom det innebär extra krångel att sätta PSA:er för vissa grupper så är det alltså en helt onödig kostnad som inte direkt ger något. Detta blir extra tydligt när man har med en äldre central att göra, där det mest rationella är att sätta en JFB på hela klabbet. Att då dra sig för det pga kyl/frys är definitivt att tänka fel.

Är man som sagt det minsta intresserad av att lösa det verkliga problemet, så behövs det andra angreppssätt. Mycket bättre att lägga sina pengar på det istället.

Jimmy Moberg skrev:
Tackar! Jajjamen, läser till installationselektriker på Teknikutbildarna, har testat Fluxio men föredrar denna just för att det är mer fart :) Jaså, du bor här i trakterna också? Jag bor i Harbo :)
Kan bero på att det är 98% yrkesverksamma elektriker av olika slag på Fluxio.se och att svar sker i mån av tid och sällan mellan 07-16 vardagar, typ
Hempulare brukar rensas ut från forumet med jämna mellanrum och hänvisas hit till Byggahus.se

Vi tycker olika.
Jag har själv satt en egen PSA på kyl/frys hemma....
....Man KAN ju lägga kyl/frys på samma som en belysningsgrupp i t. ex. hallen så märks det ännu tydligare om den löst ut men jag anser inte att merarbetet i centralen är motiverat den extra "säkerheten".
Man kan ju göra som så att man sätter en hjälpkontakt på PSA'n och drar fasen från t.ex köks eller hallbelysningen genom den, så om den löser slocknar hallen och/eller köket men fel på t.ex kökslampan kan inte göra kylen strömlös.

tommib
DjAlbert skrev:
Man kan ju göra som så att man sätter en hjälpkontakt på PSA'n och drar fasen från t.ex köks eller hallbelysningen genom den, så om den löser slocknar hallen och/eller köket men fel på t.ex kökslampan kan inte göra kylen strömlös.
Om man är så rädd för att kylen/frysen ska slockna och förstöra maten bör man mäta den parameter som är intressant, dvs temperaturen i kyl/frys. Att mäta strömmen till den är bara en surrogatvariabel och dessutom en dålig sådan då den inte kommer indikera fel om själva enheten går sönder. En enkel temperaturvakt kopplad till larmet löser problemet, om man anser att det är ett problem.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, då gör du dina kunder en otjänst. Ditt rekommenderade sätt går tvärtemot det vi vet fungerar inom de ingenjörsområden som intresserar sig för hög tillgänglighet. Utan att skriva en lärobok, eller en föreläsning heller för den delen... :) Så bryter detta mot fail-fast och felupptäcktsprincipen. (När vi bygger "telefonväxlar" eller JAS styrsystem, de enda områdena jag har personlig erfarenhet av, så gör vi inte på det viset... ;))

Nu säger jag inte att det i praktiken blir något stor skillnad, man blir av med maten på andra sätt i slutändan, och vi saknar tyvärr statistiken för att sätta upp Markovkedjemodellerna och demonstrera felslutet, men eftersom det innebär extra krångel att sätta PSA:er för vissa grupper så är det alltså en helt onödig kostnad som inte direkt ger något. Detta blir extra tydligt när man har med en äldre central att göra, där det mest rationella är att sätta en JFB på hela klabbet. Att då dra sig för det pga kyl/frys är definitivt att tänka fel.

Är man som sagt det minsta intresserad av att lösa det verkliga problemet, så behövs det andra angreppssätt. Mycket bättre att lägga sina pengar på det istället.
Allt är inte svart eller vitt, min rekommendation med egen PSA på kyl/frys gäller nyinstallation. Om det är en gammal central brukar jag nöja mig med en jfb över hela centralen eller dela upp på två.
Jag tänker endast på att risken ökar för att något annat ska slå ut kyl/frys om man kopplar in fler förbrukare. Skulle PSA:n lösa ut är det ju ändå fel på kyl/frys.

• Gilla
Elsnickarn och 1 till
  • Laddar…
holetaker skrev:
En fråga off-topic, men ändå passande i tråden.
Hur ser ni husägare på att sätta jfb på hela huset?
Själv skulle jag gärna se att kyl och frys gick utan jfb
Kyl och frys ska utan tvekan ha jordfelsbrytare! Det som man kan göra är att montera en egen Personskyddsautomat(PSA - säkring+jordfelsbrytare) till kyl och frys för att minimera risken att de blir strömlösa, men det verkar som många människor inte tillhör gruppen kylskåpsätare som jag gör, då man misstänker att man inte kommer märka att kyl eller frys löst ut. Ett alternativ är att sätta lite belysning på samma jfb/psa för att då märka det på kvällen men jag har hittat en annan lösning, sätt ett kontaktblock på jfbn som går till kritiska enheter och montera en summer i centralen. Då är det nog ganska omöjligt att missa att den löst ut ;)

http://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/554618/5332058

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.