Köpte nyligen en bostadsrätt. Efter inflyttning upplever jag att köksfläkten är väldigt ineffektiv. Det är en Siemens fläktkåpa som inte är kopplad på centralt ventilationssystem. Jag har förutsatt att det är en kolfilterfläkt. Suget är relativt bra.

Jag öppnar den och upptäcker att
- Det ligger ett svart filter löst ovanpå metallfiltret. Ser inte ut att höra hemma där.
- Det sitter ingen recirkulationsmodul i fläkten. Luften går alltså från spisen, upp genom metallfiltret, genom det märkliga svarta filtret, och sen rakt ut i luften igen.
- Vägguttaget är placerat på ett sådant sätt att det är tveksamt om det går att sätta dit en Siemens recirkulationsmodul med riktigt kolfilter. För den recirkulationssats jag blir rekommenderad av Siemens krävs 45 cm från kåpa till vägguttaget - jag har 45 cm till själva uttaget men bara 43 cm till uttagets lock/ram. Det är inte säkert att modulen kommer att få plats.

Recirkulationssatsen kostar ca 2000 kr, men det blir ju betydligt dyrare om jag måste flytta uttaget (eller kåpan - men då måste jag sänka den vilket gör att den hamnar väldigt lågt). Jag har fått ett mail av Siemens som bekräftar att ”Det svarta filtret på bilden är inget som är original och installationen är ej komplett för kolfilterdrift. Kund behöver ett recirulationskit”

Vad tycker ni - omfattar undersökningsplikten att jag borde öppnat köksfläkten och konstaterat att det saknas en recirkulationssats som krävs för kolfilterdrift? Eller ska jag försöka kräva säljaren på slantarna?

BirgitS
Om du skulle gå till domstol med ärendet så kommer du inte att få några pengar därför att beloppet för att åtgärda felet är för lågt i förhållande till det belopp som du köpte lägenheten för, det hade inte påverkat försäljningspriset om det hade varit känt att ett riktigt kolfilter saknas.

Men visst kan du prata med säljaren.

Att flytta ett eluttag tar ju en elektriker antagligen inte mer än 2000 kr för, ändå mindre om det finns andra saker som elektrikern också kan fixa i lägenheten.

• Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
Nej, någon domstol kommer det inte att bli. Jag tänker mest vad som är rimligt att kontakta säljaren om. Jag vill ju inte vara en sån som kommer gnällande om det ena och det andra efter köpet, för att jag inte förstår vad undersökningsplikten innebär. Men nu handlar det om en riktigt märklig installation som är uppenbart fel. Man blir ju förbannad...

BirgitS
Om vi återgår till undersökningsplikten så kan det tänkas att det ingår att öppna köksluckorna för att upptäcka ev. problem men det ingår knappast att montera bort t.ex. en kryddhylla.

Det kan ju tänkas att föregående ägare fick nedslag på en OVK därför att fläkten var ansluten till ventilationskanalen och då tog den enklaste vägen för att fixa det.

Är det mycket fett där luften nu kommer ut?
Det säger ju lite om hur lång tid som utblåset har varit på det sättet.

BirgitS BirgitS skrev:
Om vi återgår till undersökningsplikten så kan det tänkas att det ingår att öppna köksluckorna för att upptäcka ev. problem men det ingår knappast att montera bort t.ex. en kryddhylla.

Det kan ju tänkas att föregående ägare fick nedslag på en OVK därför att fläkten var ansluten till ventilationskanalen och då tog den enklaste vägen för att fixa det.

Är det mycket fett där luften nu kommer ut?
Det säger ju lite om hur lång tid som utblåset har varit på det sättet.
Nej, fettmängden är inget målaren reagerade på. Har inte heller noterat något på luckor eller annan inredning. Nu är taket ommålat (och omnätat/limmat) så det är svårt att säga.

De har nog räddats lite av att det finns en frånluftsventil precis intill där luften kommer ut från fläkten. Lägenheten är på översta våningen så det kan vara så att oset hamnat i den utan att några grannar märkt det. Jag tror att köket renoverades efter senaste OVK (2018). Detta kan innebära att vi hade fått anmärkning på den nuvarande lösningen vid en OVK. Det är dock inget alternativ för oss att inte lösa det - vi vill kunna laga tikka masala utan att hela lägenheten drabbas ;)

Den där recirkulationssatsen, vad har den för funktion? Är det bara något som släpper ut luften, eller är det i den som kolfiltret skall sitta?

T TopperHarley skrev:
det kan vara så att oset hamnat i den utan att några grannar märkt det.
Det är inget fel att os sugs ut igenom ventilen, det är meningen. Det man inte får göra är att trycka ut os med en fläkt. Oset som sugs ut sugs ut av en central fläkt, så länge det är undertryck i kanalen jämfört med trycket i anslutna lögenheter så kommer inget os ut från kanalen till något kök. Problemet uppstår om man ansluter en fläkt i ett kök som trycker ut os i kanalen, det blir högre tryck i kanaöen än i de övriga köken.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den där recirkulationssatsen, vad har den för funktion? Är det bara något som släpper ut luften, eller är det i den som kolfiltret skall sitta?

Det är inget fel att os sugs ut igenom ventilen, det är meningen. Det man inte får göra är att trycka ut os med en fläkt. Oset som sugs ut sugs ut av en central fläkt, så länge det är undertryck i kanalen jämfört med trycket i anslutna lögenheter så kommer inget os ut från kanalen till något kök. Problemet uppstår om man ansluter en fläkt i ett kök som trycker ut os i kanalen, det blir högre tryck i kanaöen än i de övriga köken.
Ah, tack. Jag kan väldigt lite om ventilation... och många andra saker som har med hemfix att göra.

Kolfiltret ska sitta i recirkulationssatsen ja. Det är en enhet som monteras där luften skjuts ut och som man sedan sätter filtret i. På den vita grejen här på bilden. I princip ska där antingen sitta ett rör till frånluftsventil (för central ventilation) eller en kolfiltermodul. Annars händer ju absolut ingenting med luften förutom att den har transporterats 40 cm uppåt.

• Vit ventilationsenhet med slang, installerad ovanpå en metallisk yta, används för montering av kolfilter eller frånluftsventilering i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När kök byggs om görs det rätt ofta fel med ventilationen, finns många trådar på detta forum om sådana problem. Därför är det knappast troligt att det ni uppmärksammat skulle ses som ett fel som kan ge ersättning. Ni bör kontrollera hur ventilationen fungerar före köp om det är viktigt för er. Som redan noterats skulle en eventuell ersättning säkert falla bort därför att det ett lågt belopp jämfört med försäljningsbeloppet. Ni kan givetvis gå till säljaren och försöka få viss ersättning som ”good will”, många kan nog ge ett mindre belopp för att undvika konflikt.

Claes Sörmland
I och med att du muntligen (av mäklaren) och skriftligen i överlåtelseavtalet har uppmanats att undersöka bostadsrättslägenheten så är det rätt kört att ha synpunkter på köksfläkten så här efter överlåtelsen. Att i alla fall kolla på vitvarorna och deras kondition, inklusive köksfläkten får nog ses som ett minimum av undersökning man förväntas göra som köpare. Om man nu bryr sig. Inte helt ovanligt att köpare inte alls bryr sig och blåser ut köket det första de gör när de flyttar in.

Redigerat:
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag sammanfattar dem så här:
- Vissa tycker att det ingår i undersökningsplikten att öppna fläktkåpan för att undersöka om alla nödvändiga delar för dess funktion finns där. Det räcker inte att trycka på knappen och se om den startar. Jag antar att detta då även gäller för t.ex. kompressor i kyl och fläkt i varmluftsugn. Det är sannerligen en långtgående undersökningsplikt man har i sådant fall.
- Andra anser att det inte ingår i undersökningsplikten.

Det jag tar fasta på är dock följande: det kan anses vara ett rimligt sätt leda bort os från matlagning att ha en fläkt som skjuter luften från spisen ca 40 cm meter upp i luften, därefter genom ett plåtskal (utan rör), för att komma ut i närheten av en frånluftsventil. Detta var nytt för mig. Jag trodde det var kutym att sätta in ett aktivt kolfilter om man inte kan koppla på centralt system. Säljaren kan alltså hävda att fläkten har fungerat som det är tänkt.

En sak talar dock emot detta: säljaren har själv lagt till ett filter som inte passar fläkten, istället för att köpa en modul som behövs för kolfilterfunktion. Kanske eftersom uttaget och/eller kåpan är felaktigt monterad.

Summan av kardemumman: det är inte svart eller vitt och jag kommer därför inte att kontakta säljaren för att gnälla. Det kan dock komma ett nytt inlägg om golvvärme i badrummet - det verkar som att där är bristfällig funktion 😀

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Just en köksfläkt ska man ju regelbundet rengöra och kanske varannan vecka köra fettfiltret i diskmaskinen och byta kolfilter minst ett par gånger per år. I alla fall om man lagar mat dagligen. Det är därmed inte särskilt långtgående undersökning att snabbt lossa fettfiltret samt att titta på kolfiltret och fläktens installation på visningen om man tycker denna detalj är viktig. Precis som att det inte är långtgående att titta i kyl, frys eller ugn.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
kanske varannan vecka köra fettfiltret i diskmaskinen
Jo tjena... 😳😳😳

• Haha
Ring
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Jo tjena... 😳😳😳
Du gör det när fettet droppar ned på spishällen gissar jag. Så är det hemma hos oss också.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just en köksfläkt ska man ju regelbundet rengöra och kanske varannan vecka köra fettfiltret i diskmaskinen och byta kolfilter minst ett par gånger per år. I alla fall om man lagar mat dagligen. Det är därmed inte särskilt långtgående undersökning att snabbt lossa fettfiltret samt att titta på kolfiltret och fläktens installation på visningen om man tycker denna detalj är viktig. Precis som att det inte är långtgående att titta i kyl, frys eller ugn.
Ja men det är ju det som är poängen: säljaren har inte installerat modulen där man monterar kolfiltret. Det sitter inget kolfilter installerat i fläkten. Istället har de lagt något random filter ovanpå fettfiltret - felaktigt och med kasst resultat.

Man ser inte att recirkulationsmodulen saknas genom att öppna fettfiltret, utan det kräver att man lyfter av kåpan. Det gjorde jag inte på visningen.

Claes Sörmland
T TopperHarley skrev:
Ja men det är ju det som är poängen: säljaren har inte installerat modulen där man monterar kolfiltret. Det sitter inget kolfilter installerat i fläkten. Istället har de lagt något random filter ovanpå fettfiltret - felaktigt och med kasst resultat.

Man ser inte att recirkulationsmodulen saknas genom att öppna fettfiltret, utan det kräver att man lyfter av kåpan. Det gjorde jag inte på visningen.
Jag tänker att du hade sett kolfiltret (det som du tycker är kasst) om du hade lossat fettfiltret.

Märklig konstruktion där man inte kommer åt filtren på ett enkelt sätt. De ska ju bytas ett par gånger om året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.