Kontakta tidigare ägaren och fråga om han vet något
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kontakta tidigare ägaren och fråga om han vet något
Vet inte om det hjälper , TS säger att det är lika i andra hus
 
Är det möjligt att huvudsäkringarna har suttit i plåttavlan ovan HB och hålen är nu täckta av den nya mätaren?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det möjligt att huvudsäkringarna har suttit i plåttavlan ovan HB och hålen är nu täckta av den nya mätaren?
Tveksamt , har inte sett ett enda mätarskåp eller mätarsäkringar som är av automattyp.
 
J jonaserik skrev:
Vet inte om det hjälper , TS säger att det är lika i andra hus
Jag har inte sagt att det är lika i andra hus. Det var en annan här med liknande "problem" som mig. Den granne jag talat med här, har 3 huvudsäkringar vid mätaren. Men han har heller ingen ny central som jag har. Min central är ju bytt sedan huset byggdes.
J jonaserik skrev:
Vet inte om det hjälper , TS säger att det är lika i andra hus
E elmont skrev:
Att nätägaren inte är så intresserad kan bero på att huvudsäkringen är abonnentens problem. Kabeln in till mätare och själva mätaren är nätägarens.
Har du ingen huvudsäkring skulle nätägaren kunna härskna till. Det förekom i mitten på förra seklet att nätägaren drog sin servis från villa till villa men satte då en låda med säkring på fasaden där man hittade en inkommande, en vidarematning samt en huvudledning in i huset. Det som nätägaren kan kräva är att ni sätter upp mätarskåp
 
Uppfattade det som att andra hus var lika ditt, men då får jag dra mig tillbaka på """ lika med """"
 
Jag tror mig kunnat ha löst frågan, och min övertygelse blir bara starkare att huvudsäkringarna är bortplockade. Beskåda bilden jag bifogar grundligt så syns det i väggen vart det tidigare suttit någonting som skulle kunna varit en "säkringstavla" direkt efter elmätaren. Sen man bytte elcentralen tar man matningen uppifrån mätarskåpet, tidigare tog man det nertill vilket syns på bilden. Bör jag montera egna huvudsäkringar? Eller räcker det med min egna elcentral? Allt går ju genom centralen, så enligt min uppfattning bör det ju täcka för mitt egna skydd? Vägg med spår och hål där en säkringstavla kan ha suttit intill en elmätare och en switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med flera säkringar och anslutningsklämmor på en vit vägg, möjliga spår efter gammal installation syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Uppfattade det som att andra hus var lika ditt, men då får jag dra mig tillbaka på """ lika med """"
Det jag ville poängtera var ett missförstånd som började spekuleras kring att det inte skulle vara någon mening för mig =TS att kontakta tidigare ägare. Jag kan mycket väl ha en vinning i att kontakta tidigare ägare för att konstatera om vederbörande känner till hur det är med säkringarna. Och jag funderar starkt på att göra det då min övertygelse bara växer om att säkringarna är medvetet bortplockade, frågan är bara om den tidigare ägaren är intresserad av att svara på den frågan? :thinking: en sådan handling är nog inte helt uppskattad hos nätägaren. Men å andra sidan blir väl det mitt problem nu, som nuvarande ägare.
 
Det verkar rimligt. Då bör det i så fall ha varit en säkringslåda som var monterad kloss i kloss med mätartavlan.

Ja, du behöver dessa säkringar pga att de även agerar huvudsäkringar. Den svarta kabeln som går uppåt ser att att vara inkopplad direkt på inkommande plint i centralen. Den kabeln behöver skydd. Och det är bra om du har diazeder som första säkring i anläggningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det verkar rimligt. Då bör det i så fall ha varit en säkringslåda som var monterad kloss i kloss med mätartavlan.

Ja, du behöver dessa säkringar pga att de även agerar huvudsäkringar. Den svarta kabeln som går uppåt ser att att vara inkopplad direkt på inkommande plint i centralen. Den kabeln behöver skydd. Och det är bra om du har diazeder som första säkring i anläggningen.
Det stämmer att den övre grövre kabeln är utan skydd från min huvudcentral. Den går direkt till en annan undercentral i verkstan med egna säkringar. Den kabeln ser ut att vara dimensionerad som inkommande servisledning, som bör vara skyddad i skåpet hos nätägaren? Alltså blir denna kabel bara en förlängning av serviskabeln till ytterligare en central. Förlängningen rör sig om ca. 6 meter.

För kännedom är den kopplad mot jordfelsbrytaren, så det skyddet finns i varje fall.
 
J
H Hjalle84 skrev:
Jag tror mig kunnat ha löst frågan, och min övertygelse blir bara starkare att huvudsäkringarna är bortplockade. Beskåda bilden jag bifogar grundligt så syns det i väggen vart det tidigare suttit någonting som skulle kunna varit en "säkringstavla" direkt efter elmätaren. Sen man bytte elcentralen tar man matningen uppifrån mätarskåpet, tidigare tog man det nertill vilket syns på bilden. Bör jag montera egna huvudsäkringar? Eller räcker det med min egna elcentral? Allt går ju genom centralen, så enligt min uppfattning bör det ju täcka för mitt egna skydd?[bild] [bild]
Jag kan ha fel, men är inte det där gruppförteckningen har suttit bara? Den som står löst ovanpå mätartavlan nu. Jag antar att du syftar på hålet och skuggan som sitter mitt under kapslingen, bredvid brytaren.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
H Hjalle84 skrev:
Det stämmer att den övre grövre kabeln är utan skydd från min huvudcentral. Den går direkt till en annan undercentral i verkstan med egna säkringar. Den kabeln ser ut att vara dimensionerad som inkommande servisledning, som bör vara skyddad i skåpet hos nätägaren? Alltså blir denna kabel bara en förlängning av serviskabeln till ytterligare en central. Förlängningen rör sig om ca. 6 meter.

För kännedom är den kopplad mot jordfelsbrytaren, så det skyddet finns i varje fall.
Och säkringarna ska vara av typ smältsäkring automatsäkringar duger ej.
 
E elmont skrev:
Och säkringarna ska vara av typ smältsäkring automatsäkringar duger ej.
Så om jag tolkar allt rätt hitills, så behövs först 3 huvudsäkringar för inkommande ledning FÖRE min elcentral. Senare behövs ytterligare 3 för att skydda den vidarematade kabeln EFTER elcentralen?

I min värld så borde ju även den vidarematade kabeln efter elcentralen skyddas av de 3 huvudsäkringar före centralen som skall monteras?

Smältsäkringar är alltså likvärdigt med de gamla hederliga skruvpropparna?
 
Du saknar uppenbarligen också en servissäkring, utan det enda skydd du har är servisledningssäkringen i början av servisledningen. Detta är enbart ett kortslutningsskydd för servisledningen.

Om kabeln till verkstaden har tillräcklig area så kan den skyddas av dina nya huvudsäkringar på max 25 A. Det behöver kontrolleras. Dess säkringar, som alltså ska kopplas in före elmätaren, utgör alltså servissäkring, mätarsäkring och huvudsäkring. https://www.byggahus.se/forum/threa...oere-elmaetar-aer-det-ok.140473/#post-2186092

Endast i värsta fall behöver du en säkring till i centralen för just denna kabel.
 
H Hjalle84 skrev:
Så om jag tolkar allt rätt hitills, så behövs först 3 huvudsäkringar för inkommande ledning FÖRE min elcentral. Senare behövs ytterligare 3 för att skydda den vidarematade kabeln EFTER elcentralen?

I min värld så borde ju även den vidarematade kabeln efter elcentralen skyddas av de 3 huvudsäkringar före centralen som skall monteras?

Smältsäkringar är alltså likvärdigt med de gamla hederliga skruvpropparna?
Byt mätartavlan till en modern så har du löst problemet.
Det gör en elfirma och dom sköter kontakten med nätägaren.
En ny mätartavla och lite "kring detaljer" går på en par tusen och arbetet totalt kanske en halv dag.
Ps
Vissa nätägare går in och "sponsrar" om man flyttar ut elmätaren.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.