17 791 läst · 23 svar
18k läst
23 svar
Inkaklat badkar, hur gör folk rent?
Henke203 skrev:
Låter ju onekligen som en rätt kul ide! Skulle det isf räcka med vanligt tätskikt under kakel/klinker eller skulle man behöva ha nån kraftigare liner eller något? Vi är egentligen inte ute efter att ha badmöjligheter så skulle inte behöva kunna stänga brunnen, är bara att det är så lågt i tak så därför det är svårt med vanlig dusch.
M maverik skrev:Låter ju onekligen som en rätt kul ide! Skulle det isf räcka med vanligt tätskikt under kakel/klinker eller skulle man behöva ha nån kraftigare liner eller något? Vi är egentligen inte ute efter att ha badmöjligheter så skulle inte behöva kunna stänga brunnen, är bara att det är så lågt i tak så därför det är svårt med vanlig dusch.
Jag vet faktiskt inte men rent spontant så gissar jag att det behövs något extra för att det ska hålla. Sen behöver nog väggarna i ”karet” vara starkare än i en vanlig dusch för att klara vattentrycket.Jag skulle ha frågat någon plattsättare om hur man kan göra så det blir braM maverik skrev:Låter ju onekligen som en rätt kul ide! Skulle det isf räcka med vanligt tätskikt under kakel/klinker eller skulle man behöva ha nån kraftigare liner eller något? Vi är egentligen inte ute efter att ha badmöjligheter så skulle inte behöva kunna stänga brunnen, är bara att det är så lågt i tak så därför det är svårt med vanlig dusch.
Inbyggda badkar var på modet på 40-50-talet och genom uppväxten har man kikat in genom luckan på många inbyggda badkar. Kan inte minnas ett enda tillfälle när det inte varit supersnuskigt därinne, så det enkla svaret på frågan i rubriken är nog att man inte gör det.
Som sinuslinus skrev här ovan, sätt bara inspektionsgallret mitt på er nyrenoverade badkarsfront istället för den omöjliga position den har nu. Då ska det ju inte vara några problem att nå brunnen? Om ni dessutom verkligen behöver rensa den så ofta så kan ni ju fundera på att byta vattenlåset till ett sådant med membran istället för vattenlås.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 427 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 427 inlägg
Ja det är lite som den iden någon annan skrev här om ett murat badkar så det är faktiskt ingen dum ide, går ju tom att kakla en ”pall” eller avsats att sitta på sen en liten sarg runtom. Är som sagt inte ute efter att bada utan vi duschar enbart idag som vi har det...BirgitS skrev:
om ni inte ska fylla karet med vatten utan mest göra som en sittdusch ser jag inte att det skulle vara något problem med vanliga tätskikt.
jag hade nog kikat lite på den här tråden för inspiration vad gäller sittbänk tex. sen är det förvisso en tråd om ångbad men tror att det kan vara relevant ändå
https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruktion-av-ett-angbad.311060/
jag hade nog kikat lite på den här tråden för inspiration vad gäller sittbänk tex. sen är det förvisso en tråd om ångbad men tror att det kan vara relevant ändå
https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruktion-av-ett-angbad.311060/
major_tom skrev:om ni inte ska fylla karet med vatten utan mest göra som en sittdusch ser jag inte att det skulle vara något problem med vanliga tätskikt.
[länk]
Ja trevlig tråd! Tror dock vi nöjer oss med bara en typ kub ut från väggen att sitta på, pratas ju lite om ventilation i den tråden, om man har tätskikt som vanligy på vägg och golv och bygger en avsats av leka-block som man sen kaklar in, finns det någon risk att det blir sunkigt/knas av den fukt som kan rinna genom fogen och ner i lekastenen? (Ska vara golvvärme i hela så värmen trycker väl bort endel fukt också)
har inga bra svar på det tyvärr! men det finns ju också byggskivor för våtrum som jag vet man kan bygga både det ena och andra av (alltså typ lux/jackon/wedi) men om det är bättre eller sämre än att bygga med leca får nog någon annan svara på.