12 737 läst · 29 svar
13k läst
29 svar
Injustering och uppstart Luna W59 kombi (obs seg tråd)
Jag har nu fått hem en Luna W59 kombimaskin från 1991. Tror att den kan vara den perfekta kombinationen av kvalitet, storlek och pris för mig. Den har ungefär samma footprint som min gamla kombo som bestod av en Inca Rikt och Planhyvel samt en bords/byggsåg. Storleken spelar stor roll då min verkstad bara är ca 18 m2. Givetvis måste den också delas elektriskt.
Det kommer att bli en ganska lång tråd eftersom livet i övrigt med jobb och familj givetvis tar mesta delen av tiden. Så ni får ha tålamod med mig. Men jag tänkte samla frågorna (som kommer att bli många) i denna tråd.
Första frågorna är:
Är det någon som har en manual till denna? Kanske även elschema?
@heimlaga , du sa att det såg ut som ett bättre justerbord. Det är det lilla men jag vet inte vad som skiljer? Det enda som inte verkar helt ok med detta är att den gröna släden inte glider på gjejdrarna, vilket jag antar att den ska? Det kan vara så enkelt att den fastnat då maskinen stått ganska stilla i 10 år.
Det kommer att bli en ganska lång tråd eftersom livet i övrigt med jobb och familj givetvis tar mesta delen av tiden. Så ni får ha tålamod med mig. Men jag tänkte samla frågorna (som kommer att bli många) i denna tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första frågorna är:
Är det någon som har en manual till denna? Kanske även elschema?
@heimlaga , du sa att det såg ut som ett bättre justerbord. Det är det lilla men jag vet inte vad som skiljer? Det enda som inte verkar helt ok med detta är att den gröna släden inte glider på gjejdrarna, vilket jag antar att den ska? Det kan vara så enkelt att den fastnat då maskinen stått ganska stilla i 10 år.
Redigerat:
Grattis Ulf!
Ser ut att vara en fin maskin som helt säkert är värd att lägga lite tid på. Det ska bli spännande att följa ditt arbete med den.
Jag köpte en manual till min L39 direkt från Ejca, kostade drygt tvåhundra.
Lycka till!
//Ronnie
Ser ut att vara en fin maskin som helt säkert är värd att lägga lite tid på. Det ska bli spännande att följa ditt arbete med den.
Jag köpte en manual till min L39 direkt från Ejca, kostade drygt tvåhundra.
Lycka till!
//Ronnie
Nu har jag tittat närmare på stängerna till glidbordets vagga. Lite småskador från stoppens insexskruv samt lite smuts/ytrost. Efter lite fint våtslippapper och olja så kan jag numera röra vaggan en och en mot stängerna med bara lite "våld". Jag vet dock inte om denna ska glida med när man använder justerbordet för att ge ytterligare 15 cm slaglängd? Eller om den bara används för att positionera justerbordet mot klingan? Kan någon av forumets medlemmar som har likadant justerbord dementera eller konfirmera?
Ytterligare en glad överraskning var att när jag öppande kopplingsdosan med väljaren så låg elschemat fint inkappslat i en liten plastpåse så nu har jag underlag för att kunna gå vidare där också.
Jag har också mailat ejca om en manual. Så det går lite framåt.
Ytterligare en glad överraskning var att när jag öppande kopplingsdosan med väljaren så låg elschemat fint inkappslat i en liten plastpåse så nu har jag underlag för att kunna gå vidare där också.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Ytterligare en aktuell fråga gäller ju att jag måste få bra hjul på de båda maskinerna. Förutsättningarna är betongolv, men med brunn så lite fall finns det i golvet. Maskinerna kommer att ha sina platser med någon dm marginal, men med en liten verkstad kommer de att behöva flyttas runt en hel del också. Jag har tittat på dessa:
https://www.byggahus.se/forum/threads/var-hitta-kraftiga-laenkhjul.114524/#post-836030 som @bengtn använder.
Verkar ju bra att kunna justera olika höjder, men verkar ju vara lite meck att skruva upp och ner dem.
Alternativet är en mer traditionell hjulsats typ denna från Logosol till H410 hyvel på 245 kg.
https://www.logosol.se/store/tillbe...410-tillbehor/hjulsats-4-st-lasbara-hjul.html
Min såg/fräs väger kanske lite mer men det borde nog funka.
Eller om någon annan har något bra tips? Ska ju vara med bult uppe och inte med topplatta.
https://www.byggahus.se/forum/threads/var-hitta-kraftiga-laenkhjul.114524/#post-836030 som @bengtn använder.
Verkar ju bra att kunna justera olika höjder, men verkar ju vara lite meck att skruva upp och ner dem.
Alternativet är en mer traditionell hjulsats typ denna från Logosol till H410 hyvel på 245 kg.
Logga in
Skapa konto
https://www.logosol.se/store/tillbe...410-tillbehor/hjulsats-4-st-lasbara-hjul.html
Min såg/fräs väger kanske lite mer men det borde nog funka.
Eller om någon annan har något bra tips? Ska ju vara med bult uppe och inte med topplatta.
Redigerat:
För så stora maskiner så tycker jag att du ska skaffa dig en pallyft och ha justerbara fötter på maskinerna istället. Troligtvis kommer du inte att flytta maskinerna så mycket om inte lokalen kräver det och du kan använda pallyften till annat.
Hej vaggan ska inte glida med utan används som du skrev för att positionera mot klingan du har låsningar med insex skruvar på var sida av vaggan som ska låsa den så den bara går vicka upp o ner. Har själv en w 69 från 80 talet men tror inte de ändrat jätte mycket mellan dem.O OverAndOut skrev:Nu har jag tittat närmare på stängerna till glidbordets vagga. Lite småskador från stoppens insexskruv samt lite smuts/ytrost. Efter lite fint våtslippapper och olja så kan jag numera röra vaggan en och en mot stängerna med bara lite "våld". Jag vet dock inte om denna ska glida med när man använder justerbordet för att ge ytterligare 15 cm slaglängd? Eller om den bara används för att positionera justerbordet mot klingan? Kan någon av forumets medlemmar som har likadant justerbord dementera eller konfirmera?
Tack för den infon! Verkar logiskt.C cope skrev:
Jag fick även manualen av Ejca i PDF format idag. Vilken service!
Det hade ju varit absoluta idealet. Men jag vet att jag behöver flytta maskinerna ganska regelbundet åtminstone ett antal decimeter för att vrida dem eller få ut dem från väggen. Detta pga verkstadens storlek. Så ju mer jag tänket på det så är nog vanliga länkhjul typ Logosol ovan det bästa för mig. Men något varv till får jag nog fundera. Så kom gärna med fler synpunkter!B badtastex skrev:
Det finns en transportlösning, vet inte om den följde med eller var ett tillval.
Är två balkar som skruvas fast i nederkant, en fram och den andra bak.
Ena har två fasta hjul. Den andra har ett svängbart med handtag, som enkelt går att ta loss.
Syns på Google om du skriver " luna w59" och kollar bilder.
Funkar faktiskt riktigt bra.
Jag lånade brorsans w59:a för typ tjugo år sen innan han sålde den.
Saknar den. . .
//AA
Är två balkar som skruvas fast i nederkant, en fram och den andra bak.
Ena har två fasta hjul. Den andra har ett svängbart med handtag, som enkelt går att ta loss.
Syns på Google om du skriver " luna w59" och kollar bilder.
Funkar faktiskt riktigt bra.
Jag lånade brorsans w59:a för typ tjugo år sen innan han sålde den.
Saknar den. . .
//AA
Tack @saiter . Jag har sett den. Men mitt problem är att jag behöver dela maskinen i två delar. Har hittat några länkhjul som tål ganska mycket utan att vara för dyra. Lutar åt att jag provar dem om de kan leverera till Sverige för en rimlig peng.
http://www.castors-online.co.uk/aca...el-Roller-Bearing-PLS80RNBSWBBH12.html#SID=39
Jag har också hunnit med att kolla elschemat. Verkar som om nödstoppet på hyveln bryter fasen L1 till D1 på motorskyddet. Kan det vara så att det är till hållkretsen för nollspänningsutlösaren? Då borde det bara vara att sammankoppla plint 10 och 11 för att kunna få igång såg och fräs. Givetvis också koppla loss hyvelmotorns kablar på omkopplaren efter en ordentlig uppmärkning. Samt skaffa nytt motorskydd och startknapp till hyveln.
http://www.castors-online.co.uk/aca...el-Roller-Bearing-PLS80RNBSWBBH12.html#SID=39
Jag har också hunnit med att kolla elschemat. Verkar som om nödstoppet på hyveln bryter fasen L1 till D1 på motorskyddet. Kan det vara så att det är till hållkretsen för nollspänningsutlösaren? Då borde det bara vara att sammankoppla plint 10 och 11 för att kunna få igång såg och fräs. Givetvis också koppla loss hyvelmotorns kablar på omkopplaren efter en ordentlig uppmärkning. Samt skaffa nytt motorskydd och startknapp till hyveln.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Helt rätt Ola, länk till säljaren finnes här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/masse-gone-me-n-tal.219677/page-26#post-2931910
https://www.byggahus.se/forum/threads/masse-gone-me-n-tal.219677/page-26#post-2931910
Tack för den länken! Jag får kolla närmare. Såg ju ut att klara vikten. Dock 100 mm hjul men kanske inte någon nackdel. Får mäta bordshöjd på fräsbordet samt testa med underlägg vilken höjd som känns som en bra arbetshöjd. Jag är nästan 1,90 m så det borde kunna funka. De tål ju också lite högre vikt vilket inte är någon nackdel.
Brorsan hade den delad när den stod hos honom och han skaffade kabel och handskar till kontakterna som sitter mellan halvorna.
Stod typ tre meter ifrån varandra.
Men du kanske vill göra en mer permanent lösning.
//AA
Stod typ tre meter ifrån varandra.
Men du kanske vill göra en mer permanent lösning.
//AA
Det har jag tänkt på, men skulle behöva dra kabel runt hela verkstaden eller i taket för att inte riskera snubbla. Så det lutar åt separat motorskydd och start. Ska höra med Tripus som många verkar rekommendera.
Har inte hunnit titta på arbetstiden, men det blir förhoppningsvis i helgen. Känner att hjulen behövs för att göra resten smidigt.
/Ulf
Har inte hunnit titta på arbetstiden, men det blir förhoppningsvis i helgen. Känner att hjulen behövs för att göra resten smidigt.
/Ulf