D Dublin skrev:
Men på planritningen har du ju en innervägg och en trappa nästan där stolpen är. Går det inte att flytta stolpen så att den blir del av innerväggen (eller är planskissen inte aktuell längre?)?
Nae ifrån början hade jag övervåning med lite biljardbord o bar mm :cool: men fick inte bygglov för det var tvungen o sänka vägglivet. Så nu är det öppet nock istället och en hel öppen yta. Men arbetsbänken blir nog där ändå som den är ritat så kanske kan ha en pelare där.

Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Nae ifrån början hade jag övervåning med lite biljardbord o bar mm :cool: men fick inte bygglov för det var tvungen o sänka vägglivet. Så nu är det öppet nock istället och en hel öppen yta. Men arbetsbänken blir nog där ändå som den är ritat så kanske kan ha en pelare där.
Du ska inte ha loft över arbetsytan ändå? Nu vet jag inte hur många bilar du kommer att ha där eller hur mycket mekande det kommer att göras, men förvaring är ju guld värt även i ett stort garage.

D Dublin skrev:
Du ska inte ha loft över arbetsytan ändå? Nu vet jag inte hur många bilar du kommer att ha där eller hur mycket mekande det kommer att göras, men förvaring är ju guld värt även i ett stort garage.
Jag har kommit på att lämplig placering av loft är nog över portarna, lättare att montera dom i ett plant bjälklag. Och vill jag ha lyft längst in är den möjligheten kvar. Så nu funderar jag om man ska mixa 2 olika takstolar. Typ som nedan.
Ramverk första 5m vid portarna sen sax resten för takhöjden.

Alternativt försätta tanken med nockbalk/ramverket balk med takåsarna. Sen bygga ett vanligt bjälklag över portarna som man får hänga i takstolarna för att slippa pelare.

Konstruktionsskisser av tre olika typer av takstolar: saxtakstol, ramverkstakstol, och en oidentifierad övre modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.