TS. Du har i princip rätt, men jag tror att folk envisas med att försöka missförstå.

Jag gjorde såhär, och fick dina önskade 6 mm:

1) Kapa några ändsnuttar slumpvis av det inhandlade virket.
2) Dränk snuttarna i vatten i några dagar.
3) Mät dem med skjutmått.
4) Märk upp måttet på regelverket, möjligtvis med någon mm extra marginal.
5) Skruva fast.

Disclaimer: Ja, jag är medveten om hur överdrivet ingenjörsmässig proceduren är, men jag fick perfekta springor. Där står aldrig vatten och tappar jag bestick så ramlar de inte emellan. Sen kan ni tjafsa hur mycket ni vill om ert levande material.
 
  • Gilla
anhack och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att en annan faktor för att bli nöjd med resultatet är att göra jobbet själv. Det är nämligen betydligt svårare att gnälla på sitt eget arbete än på någon annans.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
J
L Leif i Skåne skrev:
Här är en annan tråd kolla inlägg #41 min trall varierar under året som mest 10-12 till helt ihop på senvintern se bilder så det gäller att mäta springan när den passerar 6 mm.:crysmile::rofl:;)
Trallen som är 34 x 145 mm lades 2016-05 med ett c-c på 146,3 mm alltså 1,3 mm springa c:a det var färsk trall max 2 veckor från tryck.

[länk]
EXAKT. Ser fram emot en uppdatering i sommar from TS.
 
Marelg
Demmpa Demmpa skrev:
Det är just bla detta som många har försökt förklara för dig.

Jag är ingen snickare utan en glad amatör.

Man märker bla på vikten hur blöt trallan är, MEN det varierar och är inget specifikt.
Man märker det bla på hur träet fuktar när man skruvar, MEN det är ingen exakt metod det heller.

MEN hur mycket träet kommer krympa kan inte jag beräkna utan bara uppskatta.

Som du ser på bilderna i tidigare inlägg så har trallen torkat olika.
Då kommer nästa fråga. Om jag köper trall som sägs vara 120mm. Varför ska jag då inte använda mig utav en metod som utgår ifrån att brädorna kommer bli 120mm när de torkat? Om det inte går att veta exakt så kommer väl ändå rimligen lika många bli bredare som smalare än 120mm? Snittet per bräda borde ju ändå ligga på 120mm? Eller tror du snittet är mer eller mindre än 120mm?
 
Marelg
Kom på en annan sak. Kan inte några av er som har 120 mm trall mäta hur brett det är från en kant till slutet av en kant 10 brädor bort? Dvs total bredd för 10 brädor. För mig är det 123,6/123,7 cm. Jag misstänker att de flesta av er har bredare än så.
Här har ni nu er chans att verkligen visa att jag har fel! :)
 
Det finns bara en väg att gå, inför EU-norm för hur all form av arbete med trall skall utföras, samt krav på tredjepartskontroll innan trallen får tas i drift.
 
  • Gilla
  • Haha
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
10 brädor och 10 mellanrum eller 10 brädor och 9 mellanrum?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
TS. Du har i princip rätt, men jag tror att folk envisas med att försöka missförstå.

Jag gjorde såhär, och fick dina önskade 6 mm:

1) Kapa några ändsnuttar slumpvis av det inhandlade virket.
2) Dränk snuttarna i vatten i några dagar.
3) Mät dem med skjutmått.
4) Märk upp måttet på regelverket, möjligtvis med någon mm extra marginal.
5) Skruva fast.

Disclaimer: Ja, jag är medveten om hur överdrivet ingenjörsmässig proceduren är, men jag fick perfekta springor. Där står aldrig vatten och tappar jag bestick så ramlar de inte emellan. Sen kan ni tjafsa hur mycket ni vill om ert levande material.
Att kapa slumpmässigt är inte särskilt ingenjörsmässigt. Antar att du spelar på lotto varje lördag också.
 
optimum
Vad spelar det för roll om det blir 6-10 mm efter brädorna torkat?


Värre är väl om det blir 0 mm och vatten inte rinner ned mellan brädorna.

Trallgolv ska väl vara med mellanrum mellan trallbrädorna, annars får man väl satsa på parkett.
 
  • Gilla
Marelg
  • Laddar…
Marelg
Nyfniken Nyfniken skrev:
10 brädor och 10 mellanrum eller 10 brädor och 9 mellanrum?
Ytterkant till motstående ytterkant, dvs 9 mellanrum. Kul att se att det finns fler som faktiskt tänker och inte bara gör :)
 
Redigerat:
Mätt på fyra ställen, fick följande värden, 1212, 1216, 1222, 1217.
Varje bräda är mellan ca 115-118
 
  • Gilla
Marelg
  • Laddar…
Marelg
Demmpa Demmpa skrev:
Mätt på fyra ställen, fick följande värden, 1212, 1216, 1222, 1217.
Varje bräda är mellan ca 115-118
Tack! Mycket intressant att se det så svart på vitt. Hur längesen la du trallen? Hur lång tid tog det innan de krympte ihop så mycket?
 
Marelg
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Att kapa slumpmässigt är inte särskilt ingenjörsmässigt. Antar att du spelar på lotto varje lördag också.
Det är visst ingenjörsmässigt. Han tog reda på hur snittbrädan skulle bete sig. Ju fler prover ju bättre resultat. Om Apple skulle kontrollera hur tåligt glaset är på deras nya telefoner, tror du att de hade tagit några slumpvis valda telefoner och gjort tester på eller testat att slå sönder glaset på alla telefoner?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Marelg Marelg skrev:
Tack! Mycket intressant att se det så svart på vitt. Hur längesen la du trallen? Hur lång tid tog det innan de krympte ihop så mycket?
2014 byggde vi altanen, kommer inte ihåg hur länge det tog innan det blev dagens springor.
Men jag vet att den delen av altanen som är utan tak, där varierar springorna rejält beroende på om trallen är blöt eller torr.
 
  • Gilla
Rikard_T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.