lärjungen
Marelg Marelg skrev:
Du tycker det kanske. Men hade du läst allt i tråden så är rekommendationen från Svenskt Trä att 120 mm trall läggs med 126 mm från kant till nästa kant. Dvs en uppskattad springa på 6 mm.
Visst. Men följer man det rådet med helt nyimpad trall har man troligtvis en springa på typ 10-15 mm när sommaren är slut. Inte så kul att krypa efter besticken under trädäcket.

Är trallen torr vid montering är det väl ok. Men jag skulle nog tagit en tumstock mellan istället.
 
Marelg
lärjungen lärjungen skrev:
Visst. Men följer man det rådet med helt nyimpad trall har man troligtvis en springa på typ 10-15 mm när sommaren är slut. Inte så kul att krypa efter besticken under trädäcket.

Är trallen torr vid montering är det väl ok. Men jag skulle nog tagit en tumstock mellan istället.
Om du lägger 126 mm från kant till Kant behöver brädan krympa till 111 mm för att du ska få en springa på 15 mm. Det är en chansning jag inte har något emot :)
 
Svenskt träs mått, gäller det blöt eller torr trall?

Längre ner i deras dokument står det följande:
Ytbehandling och underhåll av trall
Ett färdiglagt trädäck med trallbrädor bör omgående ytbehandlas med en färglös eller pigmenterad träolja, typ terrassolja, om möjligt innan den har uppfuktats av nederbörd.

Observera att i samband med en ytbehandling får trä inte ha en fuktkvot över 16 % (detta gäller även impregnerat trä).”

Vad jag har kunnat läsa mig till så är trallen torr när den har en fuktkvot under 18%



Enligt denna sida ska man lägga deras trall med 7mm spalt just pga att deras trall är torr, den kommer alltså att svälla när den blir blöt.
Man ska även ha fall på trallen, ca 1cm/4m, detta just för att vatten ska rinna av.
http://organowood.com/trallguide/
 
T
La han inget mellanrum alls tycker jag personligen det är fel. Jag gjorde själv detta på rek på min altan men ångrar det nu.
Att trallen är blöt när den är nytryckt och sen därmed skulle få en glipa av sig själv stämmer inte, åtminstone inte i mitt fall. Min trall var ganska ny från sågen men går fortfarande ihop efter vår och sommar eller mycket regn.

Ingen jättefara men höst och vinter är trallen "tätt" och vår och sommar har den ett fint språng. Nu är det ingen fara för min del eftersom jag dels inte har mycket träd och smuts och ev "felrinning" ska inte kunna orsaka nån skada.
Men skulle jag gjort om det hade jag lagt ett litet mellanrum i "maxvått".

Det finns ett problem till och det är att trallen läggs ihop när den är torrare än man tror och då får extrem växtvärk när det blir blött och brädorna pressar hårt mot varandra.

Nästa trall kommer jag blöta för att vara säker på maxvått sen lägga ett minimalt mellanrum.

Alternativt kunde tillverkarna lägga upp en fuktkvotsmall som visar trallavstånd i förhållande till fuktighet. Då kunde man bara ta fuktigheten och dra in rätt avstånd från början.
 
  • Gilla
Marelg
  • Laddar…
Marelg Marelg skrev:
Du tycker det kanske. Men hade du läst allt i tråden så är rekommendationen från Svenskt Trä att 120 mm trall läggs med 126 mm från kant till nästa kant. Dvs en uppskattad springa på 6 mm.
Oj, då hade jag redan haft 9-9,5 mm.
 
T tobiast skrev:
Alternativt kunde tillverkarna lägga upp en fuktkvotsmall som visar trallavstånd i förhållande till fuktighet. Då kunde man bara ta fuktigheten och dra in rätt avstånd från början.
Hur mycket trallen krymper/sväller beror inte bara på fuktkvoten utan det är flera faktorer som påverkar, bla hur tätt det är mellan årsringarna.
 
Marelg
tttomten TomasJor skrev:
Oj, då hade jag redan haft 9-9,5 mm.
Jag frågade tidigare om folk kunde mäta hur brett 10 brädor är. Hade varit intressant att veta hur brett du har? Alltså ytterkant till ytterkant på 10 brädor inkl 9 mellanrum.
 
Marelg Marelg skrev:
Jag frågade tidigare om folk kunde mäta hur brett 10 brädor är. Hade varit intressant att veta hur brett du har? Alltså ytterkant till ytterkant på 10 brädor inkl 9 mellanrum.
Se inlägg #110
 
Marelg
Demmpa Demmpa skrev:
Svenskt träs mått, gäller det blöt eller torr trall?
Det spelar väl ingen roll? Om trallen är superblöt och 126 mm bred så blir det ju då kloss i kloss. Eller jättetorr och 118 mm så blir det 8 mm mellanrum. Det är ju det som är tanken med kant till kant i stället för att ange ett visst mellanrum. För lägger du 126 mm så får du alltid 6 mm när de krympt till 120 mm.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket trallen krymper/sväller beror inte bara på fuktkvoten utan det är flera faktorer som påverkar, bla hur tätt det är mellan årsringarna.
Det är sant men årsringsdifferenser och annat kan man också ta höjd för i rekommendationerna.
Som det är nu känns det som man garderar sig med hängslen och livrem med ganska stora rek avstånd. Jag vet inte men har en känsla av att det hade kunnat göras bättre.
 
lärjungen
Marelg Marelg skrev:
Om du lägger 126 mm från kant till Kant behöver brädan krympa till 111 mm för att du ska få en springa på 15 mm. Det är en chansning jag inte har något emot :)
Nyimpregnerat är svullet och har då ofta ett mått som överstiger 120 mm. 124-126 mm är inte ovanliga mått på helt färskt impregnerat virke. Detta innebär att skall man ha 126 mm från kant till kant kan man lägga dem dikt an eller på sin höjd med en tumstock mellan om man inte vill ha jättespringor när de torkat.

Frågan är väl hur färskt ditt virke var när det lades... Såg du om det var drypande eller mer torrt?
 
Marelg
lärjungen lärjungen skrev:
Nyimpregnerat är svullet och har då ofta ett mått som överstiger 120 mm. 124-126 mm är inte ovanliga mått på helt färskt impregnerat virke. Detta innebär att skall man ha 126 mm från kant till kant kan man lägga dem dikt an eller på sin höjd med en tumstock mellan om man inte vill ha jättespringor när de torkat.

Frågan är väl hur färskt ditt virke var när det lades... Såg du om det var drypande eller mer torrt?
Det var just det som var problemet. Vi anlitade en hantverkare och han gjorde som många brukar göra - han räknade med att trät var färskt och lade det därför kloss i kloss. Tyvärr verkar det som att han inte fick färskt material utan material som legat sedan hösten eller så :(
 
Har ju hänvisats mycket till denna https://www.byggbeskrivningar.se/om-byggbeskrivningar/nya-rekommendationer-for-laggning-av-trall/
Längst uppe lite till vänster står en länk "Friskrivningar"
https://www.byggbeskrivningar.se/om-byggbeskrivningar/friskrivningar/
Vilket skämt! Bland annat står det....
"Svenskt Trä är en verksamhet inom branschorganisationen Skogsindustrierna. Bakom Svenskt Trä står svensk sågverks- och limträindustri. Föreningen Sveriges Skogsindustrier garanterar inte att byggnadsbeskrivningarna på denna webbplats är fria från fel eller brister. Användning av byggnadsbeskrivningarna som erhålls från webbplatsen sker på egen risk."
 
lärjungen
D dibb skrev:
Har ju hänvisats mycket till denna [länk]
Längst uppe lite till vänster står en länk "Friskrivningar"
[länk]
Vilket skämt! Bland annat står det....
"Svenskt Trä är en verksamhet inom branschorganisationen Skogsindustrierna. Bakom Svenskt Trä står svensk sågverks- och limträindustri. Föreningen Sveriges Skogsindustrier garanterar inte att byggnadsbeskrivningarna på denna webbplats är fria från fel eller brister. Användning av byggnadsbeskrivningarna som erhålls från webbplatsen sker på egen risk."
Tycker inte det är några konstigheter med det. Vad är det som är anmärkningsvärt? De bidrar med många bra byggbeskrivningar gratis, men vill såklart understryka att man har ett eget ansvar ifall tex regler eller standarder ändras.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Tycker inte det är några konstigheter med det. Vad är det som är anmärkningsvärt? De bidrar med många bra byggbeskrivningar gratis, men vill såklart understryka att man har ett eget ansvar ifall tex regler eller standarder ändras.
Förtydligande.
Sågverks- och limträindustri! Undrar hur många altaner de gör per år? Jag menar de är väl inga snickare direkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.