Marelg
D dibb skrev:
Ett 6 mm hål är lika brett som springorna TS vill ha. Så vad är problemet?
Men snälla nån. Jag har varit oense med flera i det här forumet men om du hade lagt en altan åt mig utan springor och sedan tipsat mig om att borra hål i altanen för att vattnet ska rinna undan........ Ta du och borra några hål i din egen altan och lägg upp bilder på det här så får vi se hur jag gör sen :)
 
Marelg Marelg skrev:
Men snälla nån. Jag har varit oense med flera i det här forumet men om du hade lagt en altan åt mig utan springor och sedan tipsat mig om att borra hål i altanen för att vattnet ska rinna undan........ Ta du och borra några hål i din egen altan och lägg upp bilder på det här så får vi se hur jag gör sen :)
Jag har ingen träaltan, jag har mönstrad betong.
 
Marelg
D dibb skrev:
Jag har ingen träaltan, jag har mönstrad betong.
Ok, nä för annars hade du gärna borrat hål i altanen förstår jag.
 
Marelg Marelg skrev:
Men snälla nån. Jag har varit oense med flera i det här forumet men om du hade lagt en altan åt mig utan springor och sedan tipsat mig om att borra hål i altanen för att vattnet ska rinna undan........ Ta du och borra några hål i din egen altan och lägg upp bilder på det här så får vi se hur jag gör sen :)
Marelg Marelg skrev:
Ok, nä för annars hade du gärna borrat hål i altanen förstår jag.

Hade jag haft vattenpölar stående på en tryckt altan så hade jag gjort detta för att slippa vattnet.

Du vill ha 6 mm springa mellan varje bräda, men inte ett enda hål på 6 mm :crysmile:
 
Marelg Marelg skrev:
Förklara för mig vad bästa sättet är att uppnå 6 mm springa. Jag förstår att det inte går att lova, men vad är bästa sättet för att chansen ska bli så stor som möjligt att lyckas?
För att få exakt 6 mm vid en viss tid på året finns det en metod som aldrig en snickare har tid med!
Lägg ut all trall, kapa till på längden den krymper inte! Låt ligga i minst ett halvt år så all trall har samma fuktighet, nu har alla brädor fått sin egen bredd den kommer att variera mellan 117-123 mm beroende på hur många årsringar det finns vertikalt i brädan. En Norrlandsfura med 1 mm mellan årsringar är 123 mm en bräda från Småland med 5 mm mellan årsringar är 117 mm, antag du vill ha 6 mm i Juni skruva då dit trallen till Midsommar med 6 mm. Nu har du varje Midsommar om det är samma väder 6 mm springa! Men på våt höst har du 6 mm mellan två Norrlandsbrädor men bara 1-2 mm mellan 2 Smålands brädor.
 
  • Gilla
vespaman och 6 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Byggde altanen för 7 år sedan och la den i med ca 1 mm springa. Tycker det är lagom stora springor nu på 5-7 mm.
[bild] [bild]
Såg värre ut med staketet..är pinnarna lösa? Ingen vill väl ha mellanrum mellan brädorna på altanen! Det hör 80- talet till..tunna brädor med 1cm mellanrum, ugly
 
H
Marelg Marelg skrev:
Men snälla nån. Jag har varit oense med flera i det här forumet men om du hade lagt en altan åt mig utan springor och sedan tipsat mig om att borra hål i altanen för att vattnet ska rinna undan........ Ta du och borra några hål i din egen altan och lägg upp bilder på det här så får vi se hur jag gör sen :)
Tror att du ska ta bort trallen.
Sen kan du skruva dit den själv då du tydligen vet bättre än flera här som har kunskap om dimensioner och hur det torkar.
Då får du det precis som du vill.

Du vill inte ta in av svaren du fick på din fråga.
Utan bara hänvisar till hur trall bör läggas enligt en info på nätet som varken tar hänsyn till fuktig eller torr trall.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
H Husqvarna220Ac skrev:
Såg värre ut med staketet..är pinnarna lösa? Ingen vill väl ha mellanrum mellan brädorna på altanen! Det hör 80- talet till..tunna brädor med 1cm mellanrum, ugly
Eh vad yrar du om ? Trallen är väl inte av tunna brädor ? Och nej "staketpinnarna" är inte lösa.
 
Marelg
H Hallerudsbo skrev:
Tror att du ska ta bort trallen.
Sen kan du skruva dit den själv då du tydligen vet bättre än flera här som har kunskap om dimensioner och hur det torkar.
Då får du det precis som du vill.

Du vill inte ta in av svaren du fick på din fråga.
Utan bara hänvisar till hur trall bör läggas enligt en info på nätet som varken tar hänsyn till fuktig eller torr trall.
Kan du inte förstå vad rekommendationen säger så kan jag förklara det för dig. Det innebär att man ska försöka lägga trallen på ett sätt så att det bildas 6 mm mellanrum när trallen är 120 mm bred. Det står inte att man alltid ska lägga med 6 mm mellanrum.
Jag hade absolut kunna skruva om trallen. Men nu har betalt för det och ser då ingen vits med att göra om jobbet själv.
Och vad menar du med att jag påstår att jag vet bättre än andra? Jag inbillar mig inte för en sekund att jag hade kunnat lägga ett bättre altangolv än någon som skriver här. Men när det gäller att få fram rätt mellanrum så är jag övertygad om att mäta bredden på en trallbräda innan man bestämmer mellanrummet är helt rätt väg att gå och mycket bättre än att alltid lägga kloss i kloss eller alltid lägga med visst mellanrum - just på grund av att trallen alltid kommer vara olika fuktig (och därför också olika bred) varje gång den läggs.
Och om du med " fren infoån nätet" egentligen menar "info från Svenskt Trä" så ska du nog inte inbilla dig att du kan mer än dem. Men vad vet jag. Du kanske forskar i hur trä beter sig.
 
Ytterligare en tråd där Ts redan har bestämt sig för hur det ska vara och alla andra har fel...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Marelg Marelg skrev:
Men när det gäller att få fram rätt mellanrum så är jag övertygad om att mäta bredden på en trallbräda innan man bestämmer mellanrummet är helt rätt väg att gå och mycket bättre än att alltid lägga kloss i kloss eller alltid lägga med visst mellanrum - just på grund av att trallen alltid kommer vara olika fuktig (och därför också olika bred) varje gång den läggs.
Nä du mäter hur bred trallbrädan är, hur bestämmer du då hur hög fuktkvoten i trallbrädan är samt hur mycket till trallbrädan kommer att krympa?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Marelg
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ytterligare en tråd där Ts redan har bestämt sig för hur det ska vara och alla andra har fel...
Inte från början. Från början undrade jag hur mycket mellanrum det bör vara och fick till slit svaret 6 mm.
Jag är en person som fattar beslut med hjärnan och med logiska resonemang och inte baserat på känslor. De som gett råd att lägga ut trall och låta dem torka eller andra metoder är ju jättebra metoder som säkert fungerar jättebra. För de se till att brädorna har en viss bredd innan de skruvas fast och kan då använda sig av samma mellanrum varje gång.
Det jag ifrågasätter är de som använder samma metoder gång på gång utan att först ta reda på hur fuktig trallen är. Jag tror faktiskt, även om jag kan låta väldigt bestämd, att de allra allra flesta, säkert inklusive dig med, håller med om att det är bra att försöka ta reda på hur fuktig/bred trallen är innan den läggs. Det är egentligen allt jag säger. Jag beskriver en snabb metod att göra det på, vilken man använder spelar väl mindre roll bara det finns en metod.
 
Marelg
Demmpa Demmpa skrev:
Nä du mäter hur bred trallbrädan är, hur bestämmer du då hur hög fuktkvoten i trallbrädan är samt hur mycket till trallbrädan kommer att krympa?
Sant. Hur gör du för att mäta fuktigheten om du ska lägga ut materialet du beställt hem åt en kund? Jag har ingen bra metod för det.
 
Här är två bilder på en och samma altan, allt virke köptes från en och samma packe, allt är lagt vid ett och samma tillfälle.
Den ena är ganska skyddad för väder & vind medan den andra utsätts för allt.
Allt är lagt på samma sätt, kommer inte ihåg om det lades dikt varandra eller om det lades med litet mellanrum.

Altantrall med märkbar skillnad i åldring och väderpåverkan mellan plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nötna träplankor av en altan med synliga skruvhuvuden, där den övre plankan har flagande färg och tecken på väderexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Marelg Marelg skrev:
Sant. Hur gör du för att mäta fuktigheten om du ska lägga ut materialet du beställt hem åt en kund? Jag har ingen bra metod för det.
Det är just bla detta som många har försökt förklara för dig.

Jag är ingen snickare utan en glad amatör.

Man märker bla på vikten hur blöt trallan är, MEN det varierar och är inget specifikt.
Man märker det bla på hur träet fuktar när man skruvar, MEN det är ingen exakt metod det heller.

MEN hur mycket träet kommer krympa kan inte jag beräkna utan bara uppskatta.

Som du ser på bilderna i tidigare inlägg så har trallen torkat olika.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.