Marelg
Demmpa Demmpa skrev:
2014 byggde vi altanen, kommer inte ihåg hur länge det tog innan det blev dagens springor.
Men jag vet att den delen av altanen som är utan tak, där varierar springorna rejält beroende på om trallen är blöt eller torr.
Det är det jag är rädd för, att de kommer fortsätta hålla på att krympa och svälla. Och så länge det inte finns springor under vinterhalvåret så kommer det samlas onödigt mycket vatten.
Tack i alla fall.
 
Q
Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg, men det är väl ingen stor pöl på bilderna i början av tråden?
Tycker de ser ut som de ligger i skålen på plankorna och inget mellan.
 
Om du vill få altanen torr tidigt så kan det kanske vara lämpligt att skotta av altanen innan snön börjar smälta.

Snön är ”torr” men så fort den börjar smälta så blir den blöt. Blöt snö gör att trallen sväller.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Marelg
Q jope84 skrev:
Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg, men det är väl ingen stor pöl på bilderna i början av tråden?
Tycker de ser ut som de ligger i skålen på plankorna och inget mellan.
Titta till höger, det mörka området. Det ligger några mm djupt. Har en film där man kan se ringar överallt då det blåser. Men det är svårt att fånga det bra på kamera.
 
Altan byggd 2013 lagd kloss, tvättad 2 veckor sen, inget regn.
Alla mått jag tog var 1200 för 10 brädor/9 mellanrum, utom på ett så det bortser jag från. 3-3,5 mm springa —> 117 mm bredd.
 
  • Gilla
Marelg
  • Laddar…
Marelg
tttomten TomasJor skrev:
Altan byggd 2013 lagd kloss, tvättad 2 veckor sen, inget regn.
Alla mått jag tog var 1200 för 10 brädor/9 mellanrum, utom på ett så det bortser jag från. 3-3,5 mm springa —> 117 mm bredd.
Vet du om du uppnådde nuvarande storlek på springor redan första sommaren eller först senare?
Och hur är det under vintern? Sväller de upp så springorna försvinner då?
 
Marelg Marelg skrev:
Det är det jag är rädd för, att de kommer fortsätta hålla på att krympa och svälla.
Ja?
Du har valt att bygga i trä, det beter sig så, krymper och sväller.

Edit: Vissa partier eller brädor mer, andra mindre. Inget som är lätt att förutsäga.
Att du köper ”120” brädor innebär inte att du har någon garanti på att de kommer snittmässigt hålla sig till exakt 120, men de kommer ligga närmare det än om du köper 145 eller 95 brädor.
 
Marelg
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja?
Du har valt att bygga i trä, det beter sig så, krymper och sväller.
Men snälla. Klart att det kommer svälla. Men just nu har jag inga springor under vintern om du har läst någonting i den här diskussionen. Frågan är ifall brädorna kommer krympa med tiden så att jag kommer ha springor även vintertid eller om jag alltid kommer ha en bassäng.
 
Marelg Marelg skrev:
Vet du om du uppnådde nuvarande storlek på springor redan första sommaren eller först senare?
Och hur är det under vintern? Sväller de upp så springorna försvinner då?
Inget jag kommer ihåg så antar att det bara tog några veckor om det var bra väder. Har bra luftning så det borde gått fort.
Ang vintern så vet jag inte, det kommer snö och jag går ut i tofflorna, tänder grillen o njuter. Om det är springa eller inte vet nog bara han där uppe.
 
Marelg Marelg skrev:
Frågan är ifall brädorna kommer krympa med tiden så att jag kommer ha springor även vintertid eller om jag alltid kommer ha en bassäng.
Ja, jag har läst tråden och om du läst dem också skulle du veta att ingen här kan ge dig det svaret.
Det beror dels på hur fuktigt ditt virke var från början, vilken kvalitet/typ/etc det är på virket, hur torrt det blir mellan varven, hur mycket det krymper då, hur fuktigt det blir under vintern etc.

Du kan få tips om vad man kan göra åt problemet, olika förslag på hur man undviker det från början etc.
Men *exakt* hur *din* altan kommer bete sig vet ingen, något som sagts många gånger i tråden...
 
Marelg Marelg skrev:
Men snälla. Klart att det kommer svälla. Men just nu har jag inga springor under vintern om du har läst någonting i den här diskussionen. Frågan är ifall brädorna kommer krympa med tiden så att jag kommer ha springor även vintertid eller om jag alltid kommer ha en bassäng.
Vad jag kan tyda av bilderna i första inlägget så har du springor, men att dom blivit fulla med bös så att vattnet har svårt att rinna ner.

Ja, det hamnar en lite bös på vår trall också som fastnar i springorna.



Hur stora springor vill du ha som mest under sommaren?

Hur små springor vill du ha som minst under vintern?
 
P Peter_K skrev:
Eh vad yrar du om ? Trallen är väl inte av tunna brädor ? Och nej "staketpinnarna" är inte lösa.
Eller är jag full? Tycker staket ser värre ut än trallen, inte symmetrisk nånstans, och nä, man ska inte ha glipa mellan plank i trallen, så byggde man på 80-talet..
 
Marelg
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, jag har läst tråden och om du läst dem också skulle du veta att ingen här kan ge dig det svaret.
Det beror dels på hur fuktigt ditt virke var från början, vilken kvalitet/typ/etc det är på virket, hur torrt det blir mellan varven, hur mycket det krymper då, hur fuktigt det blir under vintern etc.

Du kan få tips om vad man kan göra åt problemet, olika förslag på hur man undviker det från början etc.
Men *exakt* hur *din* altan kommer bete sig vet ingen, något som sagts många gånger i tråden...
Exakt, jag har redan läst och förstått det där. Så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt?
 
Marelg
Demmpa Demmpa skrev:
Vad jag kan tyda av bilderna i första inlägget så har du springor, men att dom blivit fulla med bös så att vattnet har svårt att rinna ner.

Ja, det hamnar en lite bös på vår trall också som fastnar i springorna.



Hur stora springor vill du ha som mest under sommaren?

Hur små springor vill du ha som minst under vintern?
Förstår din tanke och den är såklart relevant. Jag vet att många föredrar skönhet framför att det är praktiskt. Men jag vill ha praktiskt som prio 1 och skönhet som prio 2. Jag hade därför velat ha kanske 2-3 mm på vintern och det som det sedan skulle bli på sommaren.

Men nej. Nu är det små springor när det börjat torka lite men på vintern, som bilden med vattnet är ifrån, är det inga glipor
 
Marelg
H Husqvarna220Ac skrev:
och nä, man ska inte ha glipa mellan plank i trallen, så byggde man på 80-talet..
Du tycker det kanske. Men hade du läst allt i tråden så är rekommendationen från Svenskt Trä att 120 mm trall läggs med 126 mm från kant till nästa kant. Dvs en uppskattad springa på 6 mm.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.