Marelg Marelg skrev:
Förklara för mig vad bästa sättet är att uppnå 6 mm springa. Jag förstår att det inte går att lova, men vad är bästa sättet för att chansen ska bli så stor som möjligt att lyckas?
För att förtydliga. Jag ber inte om en exakt metod att alltid få 6mm eftersom det inte går att lova, utan bara den metod som ger störst chans att uppnå 6 mm.
Då får man ta blöt trall och kanske lägga med 4 mm springa så bör den väl i de flesta fall hamna runt 6-10 mm torkad
Är det trall som uppfattas som "torr" så lägg med 6 mm så varierar den kanske mellan 4-8 mm.
Bara grova uppskattningar utifrån virkeskvalite och blöthet efter tryckning påverkar och bredd på trallen, jag höftade utifrån 120 mm bredd. Och här kan det variera i det virke som levereras så är man noga ska varje trallbräda utvärderas, nu börjar det bli krångligt. Så man får förvänta sig att avståndet mellan trallbrädor och varierar efter tid efter läggning.
Sedan förändras det med tiden så att den inte sväller lika mycket med ålder utan brukar hamna mera åt det torkade.

Mitt förslag är att du nu rengör tralldäcket som om några år troligtvis har torkat ihop sig så du får 4-6 mm mellan trallbrädorna, men det kommer fortsättningsvis att krävas rengöring för det hamnar skit här, speciellt vid underliggande reglar.
Det blir ett fint tralldäck med lite skötsel och underhåll, finns lite tips här i forumet på olika metoder att sköta tralldäcket.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Marelg
A AndersS skrev:
Då får man ta blöt trall och kanske lägga med 4 mm springa så bör den väl i de flesta fall hamna runt 6-10 mm torkad
Är det trall som uppfattas som "torr" så lägg med 6 mm så varierar den kanske mellan 4-8 mm.
Bara grova uppskattningar utifrån virkeskvalite och blöthet efter tryckning påverkar och bredd på trallen, jag höftade utifrån 120 mm bredd. Och här kan det variera i det virke som levereras så är man noga ska varje trallbräda utvärderas, nu börjar det bli krångligt. Så man får förvänta sig att avståndet mellan trallbrädor och varierar efter tid efter läggning.
Sedan förändras det med tiden så att den inte sväller lika mycket med ålder utan brukar hamna mera åt det torkade.

Mitt förslag är att du nu rengör tralldäcket som om några år troligtvis har torkat ihop sig så du får 4-6 mm mellan trallbrädorna, men det kommer fortsättningsvis att krävas rengöring för det hamnar skit här, speciellt vid underliggande reglar.
Det blir ett fint tralldäck med lite skötsel och underhåll, finns lite tips här i forumet på olika metoder att sköta tralldäcket.
Hur ska jag kunna få 4-6 mm mellan trallen då det är 259,7 cm utspritt på 21 brädor? Dvs 12,366 cm per bräda? För att jag ska få 6 mm springa måste ju i så fall varje bräda krympa ihop till 11,766 cm. Möjligtvis kan jag få 4 mm springor om brädorna krymper till 11,966 cm. Men då måste alla brädor alltså ändå krympa till mindre än 12 cm. Dessutom kommer jag då fortfarande ha för små springor.
 
Marelg Marelg skrev:
Hur ska jag kunna få 4-6 mm mellan trallen då det är 259,7 cm utspritt på 21 brädor? Dvs 12,366 cm per bräda? För att jag ska få 6 mm springa måste ju i så fall varje bräda krympa ihop till 11,766 cm. Möjligtvis kan jag få 4 mm springor om brädorna krymper till 11,966 cm. Men då måste alla brädor alltså ändå krympa till mindre än 12 cm. Dessutom kommer jag då fortfarande ha för små springor.
Sluta räkna du kommer inte längre den vägen.
Ta istället och fundera på vad jag skrev hur man gör i praktiken för att få ca 6 mm mellan trallmått eller vilket mått du önskar utifrån materialegenskaper som förändras utifrån x parametrar vilka du inte kan få in i din kalkyl. Och brädor kan minska till under 120 mm utan att vara ett produktfel utifrån den fukthalt de hade vid tryckning, så att en trallbräda blir 118 mm är inte onormalt. Det är nog här som du fastnat att en bräda inte kan bli mindre än 120 mm.
Snabbkollade den trallen som jag gjorde 2013 och den håller nu på våren, eller sommar som kom nu i helgen enligt SMHI, mellan 118-120 mm. Lagd med 2-3 mm avstånd som ny och nu på våren ca 5 mm (provmätte några springor), de blir sedan lite större men krymper inte så mycket längre.
Tror du grottat ner dig lite för långt i alla de decimaler du fokuserar på istället för att förstå hur material påverkar och förändrar, inte illa menat men efter 35 resp. 40 år som ägare till både villa och fritidshus så tagit till sig praktisk erfarenhet.
 
  • Gilla
persan78
  • Laddar…
Marelg
A AndersS skrev:
Sluta räkna du kommer inte längre den vägen.
Ta istället och fundera på vad jag skrev hur man gör i praktiken för att få ca 6 mm mellan trallmått eller vilket mått du önskar utifrån materialegenskaper som förändras utifrån x parametrar vilka du inte kan få in i din kalkyl. Och brädor kan minska till under 120 mm utan att vara ett produktfel utifrån den fukthalt de hade vid tryckning, så att en trallbräda blir 118 mm är inte onormalt. Det är nog här som du fastnat att en bräda inte kan bli mindre än 120 mm.
Snabbkollade den trallen som jag gjorde 2013 och den håller nu på våren, eller sommar som kom nu i helgen enligt SMHI, mellan 118-120 mm. Lagd med 2-3 mm avstånd som ny och nu på våren ca 5 mm (provmätte några springor), de blir sedan lite större men förändras inte så mycket längre.
Tror du grottat ner dig lite för långt i alla de decimaler du fokuserar på istället för att förstå hur material påverkar och förändrar, inte illa menat men efter 35 resp. 40 år som ägare till både villa och fritidshus så tagit till sig praktisk erfarenhet.
Jag förstår inte hur du inte kan förstå. Du säger att man ska utgå ifrån hur fuktig trallen är. Jag också. Om jag lägger 10 brädor kloss mot kloss och det blir 1,2 m så är alla i snitt 120 mm. Då bör jag lägga mer mellanrum än om 10 brädor i bredd blir 1,26 m eftersom varje bräda då i snitt blir 126 mm.
Även om jag hade låtit dem ligga och torka i flera år så hade det inte skadat att göra kontrollen med 10 bräders bredd.
Sen är brädor oberäkneliga. Ja. Ingen garanti oavsett metod. Men om jag hade lagt 20 golv med min metod och du 20 golv med valfri annan metod så hade mina golv haft större chans att få ett bra mellanrum än dina golv.
Eller hur?
Jaja. Jag orkar inte längre. Jag förstår att det inte är lätt att ändra åsikt om man arbetat med samma metod väldigt länge. Man vill inte erkänna (medvetet eller omedvetet) att det finns andra bättre lämpade metoder. Framförallt om den som föreslår metoden inte är hantverkare själv. Men om du låter det smälta och inte behöver erkänna någonting här, så kommer du nog efter ett tag inse att min metod är riktigt bra. Nästa gång du lägger en altan. Testa att lägga 10 brädor i bredd och mät hur brett det blir. Dividera på 10 för att få snittbredden. Bestäm nu om du vill lägga kloss i kloss eller om du vill ha något mellanrum. Det tar 1 minut. Testa också får vi se om du väljer att strunta i faktan och gå på känsla. Men risken är att du som min hantverkare gjorde tyvärr till slut råkar ut för ett material som har legat och torkat för mycket. Hade han mätt hade han kunnat undvika problemet.
 
Redigerat:
Marelg Marelg skrev:
Jag förstår inte hur du inte kan förstå. Du säger att man ska utgå ifrån hur fuktig trallen är. Jag också. Om jag lägger 10 brädor kloss mot kloss och det blir 1,2 m så är alla i snitt 120 mm. Då bör jag lägga mer mellanrum än om 10 brädor i bredd blir 1,26 m eftersom varje bräda då i snitt blir 126 mm.
Även om jag hade låtit dem ligga och torka i flera år så hade det inte skadat att göra kontrollen med 10 bräders bredd.
Sen är brädor oberäkneliga. Ja. Ingen garanti oavsett metod. Men om jag hade lagt 20 golv med min metod och du 20 golv med valfri annan metod så hade mina golf haft större chans att få ett bra mellanrum än dina golv.
Eller hur?
Du bad forumet om hjälp med avfärdar dem som försöker bidra med sina erfarenheter med "vad är det som är så svårt att förstå". Lite märkligt, tycker jag.

Vi borde nog kunna vara överens om att springorna kommer variera beroende på hur mycket det torkar och då gäller det att försöka avgöra hur blött det är. Min erfarenhet är att nyköpt trall nu för tiden oftast är väldigt blöt och därför lägger jag den tätt och får sedan en lagom bred springa. Jag tror din snickare resonerade på samma sätt.

Men du gör som du vill. Jag tror som sagt folk här försöker hjälpa.
 
  • Gilla
andthe och 5 till
  • Laddar…
Marelg
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Du bad forumet om hjälp med avfärdar dem som försöker bidra med sina erfarenheter med "vad är det som är så svårt att förstå". Lite märkligt, tycker jag.

Vi borde nog kunna vara överens om att springorna kommer variera beroende på hur mycket det torkar och då gäller det att försöka avgöra hur blött det är. Min erfarenhet är att nyköpt trall nu för tiden oftast är väldigt blöt och därför lägger jag den tätt och får sedan en lagom bred springa. Jag tror din snickare resonerade på samma sätt.

Men du gör som du vill. Jag tror som sagt folk här försöker hjälpa.
Jag har fått jättebra hjälp. Jag har fått reda på att rekommendationen är 6 mm springor. Jag har fått reda på olika metoder som använts. Jag har fått mer insikt i hur trä fungerar, t.ex. att trä kan minska till under 120 mm.
Det som jag inte förstår är varför inte fler person lyssnar på mitt råd. Min hantverkare var superduktig. Han hade mycket erfarenhet och tänkte och kom med idéer. Men han gjorde ett misstag. Han lade trallen av gammal vana kloss i kloss eftersom det alltid fungerat bra tidigare. Problemet var att materialet troligtvis var fjolårets material och hade torkat mer än han trodde. Hade man mätt hade han kunnat undvika misstaget.

Alla ni som läser detta och som lägger kloss i kloss kommer förr eller senare råka ut för samma sak om ni inte har en bra metod för att avgöra hur mycket trallen kommer krympa.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Marelg Marelg skrev:
Testa också får vi se om du väljer att strunta i faktan och gå på känsla..
Jag avslutar mina förklaringar med att notera den stora skillnaden i att "gå på känsla" eller att göra något utifrån praktisk erfarenhet. Hoppas att du till slut blir nöjd med ditt tralldäck.:D
 
  • Gilla
andthe och 2 till
  • Laddar…
Marelg Marelg skrev:
Jag förstår inte hur du inte kan förstå. Du säger att man ska utgå ifrån hur fuktig trallen är. Jag också. Om jag lägger 10 brädor kloss mot kloss och det blir 1,2 m så är alla i snitt 120 mm. Då bör jag lägga mer mellanrum än om 10 brädor i bredd blir 1,26 m eftersom varje bräda då i snitt blir 126 mm.
Även om jag hade låtit dem ligga och torka i flera år så hade det inte skadat att göra kontrollen med 10 bräders bredd.
Sen är brädor oberäkneliga. Ja. Ingen garanti oavsett metod. Men om jag hade lagt 20 golv med min metod och du 20 golv med valfri annan metod så hade mina golv haft större chans att få ett bra mellanrum än dina golv.
Eller hur?
Jaja. Jag orkar inte längre. Jag förstår att det inte är lätt att ändra åsikt om man arbetat med samma metod väldigt länge. Man vill inte erkänna (medvetet eller omedvetet) att det finns andra bättre lämpade metoder. Framförallt om den som föreslår metoden inte är hantverkare själv. Men om du låter det smälta och inte behöver erkänna någonting här, så kommer du nog efter ett tag inse att min metod är riktigt bra. Nästa gång du lägger en altan. Testa att lägga 10 brädor i bredd och mät hur brett det blir. Dividera på 10 för att få snittbredden. Bestäm nu om du vill lägga kloss i kloss eller om du vill ha något mellanrum. Det tar 1 minut. Testa också får vi se om du väljer att strunta i faktan och gå på känsla. Men risken är att du som min hantverkare gjorde tyvärr till slut råkar ut för ett material som har legat och torkat för mycket. Hade han mätt hade han kunnat undvika problemet.
Du har inte gjort mycket praktiskt jobb där hemma antar jag? För du visar 0 förståelse.
Rengör springorna med en borste och dammsug.

Gå vidare i livet.
 
  • Gilla
  • Haha
andthe och 6 till
  • Laddar…
Vill man ha det riktigt bra så tror jag man får lägga ut trallen på altanen utan att skruva fast den och vänta tills den kommit i fuktbalans med omgivningen. Sen när väder för önskad springa inträffar skruvar man fast den med den springan man vill ha.


Det enda vi egentligen "vet" är att trallen hade rätt mått efter att den sågats/hyvlats sen är det fuktbalansens makt som styr storleken och det är nästan omöjligt att veta
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Fast parametern om hur trät beter sig är ju okänd som jag redan har nämnt flera ggr, det handlar inte bara om hur torrt virket är. Av hundra lagda altaner kanske en avviker väldigt mycket och det är det du upplever kanske? Han som lade det kanske har gjort exakt likadant på alla andra och de har krympt ihop och blivit bra sen. Sen gjorde han er på samma sätt men virket krympte inte lika mycket.
Så inget fel på det viset utan allt handlar antagligen om virket bara och hur det beter sig kan ingen veta. Möjligen saida men hon är död.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hur mycket vatten/tid skulle det behövas för att "mätta" trallen?

Dvs, skulle man kunna lägga ut trallen löst, ställa ut vattenspridaren och blöta ner den totalt, för att sen skruva den utan/med litet mellanrum?
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Tänker att den skall ligga typ en vecka för att vara så torr den kommer vara vid vädret. Så du skruvar fast trallen i altanhängarväder
 
Sen om det blir stora pölar med vatten, se efter var de är djupast och ta och borra ett eller flera 6 mm hål genom trallvirket.
Då rinner det ner.
 
D dibb skrev:
Sen om det blir stora pölar med vatten, se efter var de är djupast och ta och borra ett eller flera 6 mm hål genom trallvirket.
Då rinner det ner.
Blir det snyggare? Då skulle jag nog hellre ta en kvast de tillfällena och kara bort det och låta resten dunsta.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Blir det snyggare? Då skulle jag nog hellre ta en kvast de tillfällena och kara bort det och låta resten dunsta.
Ett 6 mm hål är lika brett som springorna TS vill ha. Så vad är problemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.