Tror du istället ska fokusera på att rengöra din trall i springorna, för det finns ingen firma som kommer att göra om arbetet såvida du inte betalar för det. Kanske inte vad du vill höra men det är ett forum och då ger vi de som vi anser vara bästa alternativ.
 
  • Gilla
Marelg och 1 till
  • Laddar…
H
Rekommendationen att skruven ska va jäms med trallen med
När det torkar har du massa skruv som måste efterdragas.
Massa jobb
Måste va en rekommendation när trallen är helt trorr.
Kan ju inte ta hänsyn till blöt trall och torr då det är 2 olika förutsättningar
 
Redigerat:
  • Gilla
Chiippe och 4 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Måste va en rekommendation när trallen är helt trorr.
Kan ju inte ta hänsyn till blöt trall och torr då det är 2 olika förutsättningar
Följer man en rekommendation har man inte gjort fel även om resultatet inte blir bra.;)
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
H
A AndersS skrev:
Följer man en rekommendation har man inte gjort fel även om resultatet inte blir bra.;)
Vet det men ja tycker det var en väldigt dårlig rekommendation.
Tror många som inte vet hur det fungerar, följer denna och sen klagar dom 1 år efter när det har torkat.
Då skruv sticker upp eller springorna är inte som rekommendationen ( ny tråd på byggahus, vad gjorde vi för fel följde ju rekommendationen ).


Har ett golv vid poolen.
Där är det små springor.
Vattnet står på golvet när det regnar men torkar upp och rinner bort när det slutar regna.
Är ju trä jag förväntar mig inte torrt golv 10 minuter efter regn.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy och 1 till
  • Laddar…
Marelg
A AndersS skrev:
Inte alls slutdiskuterat utan det är en rekommendation, lägger du nytryckt trall med de måtten blir det inte bra (min åsikt) såvida du inte vill ha 10-15 mm springor.
Nej, du kommer alltid få 6 mm springa. Om du mäter totala bredden på 10 brädor och dividerar sedan på 10 så får du en bra snittbredd per bräda. Ta 126 mm minus denna snittbredd så får du avståndet du ska ha mellan brädorna. När de har torkat till 120 mm kommer du då alltid ha 6mm, oavsett hur fuktig trallen var när du lade den. Storleken på springan du ska ha när du lägger trallen kommer ju med denna metod variera varje gång och med hänsyn till hur breda brädorna är då du fäster dem.

Vi har skrivit ett standardavtal där det står att jobbet skall vara fackmannamässigt utfört. Om det då finns rekommendationer på hur något ska göras och det inte har följts utan att kolla med mig som uppdragsgivare så är det väl ändå att anse som icke fackmannamässigt utfört.
Frågan är bara vilka rekommendationerna var i maj 2018.
 
  • Gilla
Darling McFluff och 2 till
  • Laddar…
Marelg
A AndersS skrev:
Följer man en rekommendation har man inte gjort fel även om resultatet inte blir bra.;)
Och följer man inte en rekommendation kanske man då kan sägas ha gjort fel även om resultatet blir bra :)
 
H
Marelg Marelg skrev:
Nej, du kommer alltid få 6 mm springa. Om du mäter totala bredden på 10 brädor och dividerar sedan på 10 så får du en bra snittbredd per bräda. Ta 126 mm minus denna snittbredd så får du avståndet du ska ha mellan brädorna. När de har torkat till 120 mm kommer du då alltid ha 6mm, oavsett hur fuktig trallen var när du lade den. Storleken på springan du ska ha när du lägger trallen kommer ju med denna metod variera varje gång och med hänsyn till hur breda brädorna är då du fäster dem.

Vi har skrivit ett standardavtal där det står att jobbet skall vara fackmannamässigt utfört. Om det då finns rekommendationer på hur något ska göras och det inte har följts utan att kolla med mig som uppdragsgivare så är det väl ändå att anse som icke fackmannamässigt utfört.
Frågan är bara vilka rekommendationerna var i maj 2018.

Kan aldrig tänka mig att du får 6 mm.
Trä torkar olika.
Du kan inte säga till trä att torka som du vill
 
  • Gilla
Kinta och 2 till
  • Laddar…
Marelg
H Hallerudsbo skrev:
Kan aldrig tänka mig att du får 6 mm.
Trä torkar olika.
Du kan inte säga till trä att torka som du vill
Visserligen, men det kommer ju vara större chans att du får 6mm som rekommendationen är om du gör enligt min föreslagna metod än om du höftar med springa eller inte har någon springa alls när du monterar, eller hur?
 
H
Har väldigt med om det är torrt blött.
Har haft både blött som vart 126-130 mm bredd och blött som vart 115 mm bredd.
Upplever byggmax att deras är smalast när det är blött.
Köper nu allt på samma butik för jag är trött på olika kvalite.

Sen är ju smaken med.
Själv tycker jag det är fint med smal springa.
Sen vill inte jag ha all skit under altan heller
 
Rev just upp en bit på min altan som är lagd tajt när den byggdes för 2 år sen. Springan nu är i genomsnitt 6 mm.
 
Marelg Marelg skrev:
Nej, du kommer alltid få 6 mm springa. Om du mäter totala bredden på 10 brädor och dividerar sedan på 10 så får du en bra snittbredd per bräda. Ta 126 mm minus denna snittbredd så får du avståndet du ska ha mellan brädorna. När de har torkat till 120 mm kommer du då alltid ha 6mm, oavsett hur fuktig trallen var när du lade den. Storleken på springan du ska ha när du lägger trallen kommer ju med denna metod variera varje gång och med hänsyn till hur breda brädorna är då du fäster dem.
.
Det där få du fundera på en gång till och ta med i beräkningen att trallbräddan sitter fast fixerad så den kan inte röra sig i sidled.;)
 
Marelg Marelg skrev:
Nej, du kommer alltid få 6 mm springa. Om du mäter totala bredden på 10 brädor och dividerar sedan på 10 så får du en bra snittbredd per bräda. Ta 126 mm minus denna snittbredd så får du avståndet du ska ha mellan brädorna. När de har torkat till 120 mm kommer du då alltid ha 6mm, oavsett hur fuktig trallen var när du lade den. Storleken på springan du ska ha när du lägger trallen kommer ju med denna metod variera varje gång och med hänsyn till hur breda brädorna är då du fäster dem.

Vi har skrivit ett standardavtal där det står att jobbet skall vara fackmannamässigt utfört. Om det då finns rekommendationer på hur något ska göras och det inte har följts utan att kolla med mig som uppdragsgivare så är det väl ändå att anse som icke fackmannamässigt utfört.
Frågan är bara vilka rekommendationerna var i maj 2018.
Det förutsätter att brädorna kommer att bli exakt 120 mm när dom har torkat. Jag skulle gissa att man har sågat och hyvlat brädorna till 120 mm, så dom kommer alltid att bli smalare än så när dom har torkat. Dessutom olika smala...
 
P
Byggde altanen för 7 år sedan och la den i med ca 1 mm springa. Tycker det är lagom stora springor nu på 5-7 mm.
Altan i trä med synliga springor mellan plankorna och ett räcke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv till altan med utvidgade springor mellan plankorna, åldring synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy och 2 till
  • Laddar…
Marelg Marelg skrev:
Slutdiskuterat med andra ord kring hur det numera ska läggas.
Lägger man ut 10 brädor så ska det vara 126 cm från första brädans start till sista brädans slut. Fäst första och sista och fördela sedan ut övriga men jämnt mellanrum.
Eller lägg 10 brädor jämte varandra utan springa och mät. Blir det 123 cm innebär det att du ska lägga till 3 mm springa. Hitta något som är 3 mm att använd när altanen monteras.

21 brädor är hos mig 259,7 cm. Dvs 12,36 cm kant till kant. Det är 2,4 mm för lite mellanrum. Hade detta mellanrum funnits hade garanterat inte vatten samlats mellan brädor och smått smuts som nu fastnar hade åkt emellan.

Vet någon var man kan hitta samma byggnadsbeskrivning men som gällde 2018 då altanen lades?
Du är inte klok?

De kommer alltid stå vatten på trädäck oavsett storlek på springorna, de finns ingen avrinning på brädorna. Tryckt virke är skapat för att klara vatten. Att de fastnar skit mellan springorna är helt naturligt och återkommande. Skrubba med en borste och dammsug om de stör dig så mycket. Sluta besvära hantverkaren om dina löjliga ”problem”.

Jag såg någon tipsa att du kunde skruva upp brädorna och skruva om med mer mellanrum. Gör absolut inte de, när du skruvar upp brädorna kommer träet flisa sig mycket och de kommer se förjävligt ut.
 
Marelg
L Lechuza skrev:
Du är inte klok?

De kommer alltid stå vatten på trädäck oavsett storlek på springorna, de finns ingen avrinning på brädorna. Tryckt virke är skapat för att klara vatten. Att de fastnar skit mellan springorna är helt naturligt och återkommande. Skrubba med en borste och dammsug om de stör dig så mycket. Sluta besvära hantverkaren om dina löjliga ”problem”.

Jag såg någon tipsa att du kunde skruva upp brädorna och skruva om med mer mellanrum. Gör absolut inte de, när du skruvar upp brädorna kommer träet flisa sig mycket och de kommer se förjävligt ut.
Vad är det folk inte förstår? Jag ifrågasätter inte att det ligger vatten på brädorna. Men på bilden syns det att det ligger vatten rätt över hela trädäcket. Det är några mm djupt. Typ en bassäng fast såklart mycket grundare. Det hade ju självklart inte kunnat hända ifall det varit springor mellan brädorna. Då hade det bara legat vatten direkt på brädorna.

Och vadå löjliga problem? Är du hantverkare själv? Rekommendationen från Svenskt Trä är 6 mm springa. Du gör fel om du inte följer detta utan att kollat med beställaren. Hade vi haft 6 mm springa hade vi inte haft en bassäng. Vi hade heller inte haft all skit mellan trallen som vi har nu. Massa problem som hade kunnat undvikas om hantverkaren hade frågat oss.

Om en kund är missnöjd pga att hantverkaren inte frågat kunden och därför blev inte resultaten som kunden önskade, då har ju hantverkaren gjort fel! Bygg som ni vill hemma hos er själva, men om jag beställer något så vill jag ju att det ska bli som jag vill och inte som hantverkaren vill. Återigen, annars har ni gjort fel.

Hur åstadkommer man 6 mm på bästa sätt? Genom att lägga kloss i kloss och hoppas på det bästa? Eller alltid ha en tumstockstjocklek mellan? Eller någon annan mäta ut höftning? Eller genom att räkna ut genomsnittsbredden och med denna räkna ut det mellanrum som krävs för att springan ska sluta på så nära 6 mm som möjligt? Självklart det sista.

Jag har fått fram det jag velat få fram med min tråd. 6 mm är rekommendationen och det har vi inte fått. Hantverkaren gav oss ett annat mått utan att fråga oss. Det räcker säkert inte för att kunna "kräva" att han gör om det. Hade inte känt mig bekväm med att kräva honom på något sådant heller eftersom han var så trevlig. Men kanske kan det hjälpa till för att få till någon form av kompromiss. Tack för allas engagemang.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.