5 432 läst · 60 svar
5k läst
60 svar
Inget krav på att sänka sin förbrukning. Politik
Nej, det viste jag inte, min mätare är bytt förra året.S spamb skrev:
Har just bundet till Maj -25. Innan dess ska jag flytta till nått där man kan påverka själv, tex hugga och elda ved, montera solceller mm, är nu begränsad i en BRF med FLVP, har ingen stor förbrukning, men jag kan inte göra nått för att minska den, förutom att frysa.
Många kommunister och mini diktatorer i tråden, man ska tvinga och pressa och hota folk till höger och vänster.
Dom kan alltid flytta till Nordkorea så kan dom sen återkomma med sina tankar lite längre fram.
Låt folket använda den el dom vill och betala sin räkning utan att pappa staten hjälper.
Då kanske majoriteten av befolkningen börjar ställa lite krav på förd politik istället för att lalla runt med fairtrade bananer och soygurt i någon form av masspsykos i rädsla för att bli kallas för nå dumt, typ klimatförnekare eller Sd'are
Dom kan alltid flytta till Nordkorea så kan dom sen återkomma med sina tankar lite längre fram.
Låt folket använda den el dom vill och betala sin räkning utan att pappa staten hjälper.
Då kanske majoriteten av befolkningen börjar ställa lite krav på förd politik istället för att lalla runt med fairtrade bananer och soygurt i någon form av masspsykos i rädsla för att bli kallas för nå dumt, typ klimatförnekare eller Sd'are
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 298 inlägg
Fast...köper inte elbolagen terminer på förhand för att täcka upp för de bundna avtalen?
![Claes Sörmland](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/154/154009.jpg?1497981981)
Claes Sörmland![Premium Premiumikon: Träd](/forum/styles/main/premium/trad.svg)
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 489 inlägg
Claes Sörmland![Premium Premiumikon: Träd](/forum/styles/main/premium/trad.svg)
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 489 inlägg
Jag förstår inte utgångspunkten för tråden, regeringens olika ministrar har ju försäkrat att det inte finns någon elbrist i Sverige. Och vi har aldrig producerat och exporterat så mycket el. Ni verkar vara felinformerade. Det är bara tillfälliga Putinpriser.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 298 inlägg
Alla vi som nördar loss på SVK:s Kontrollrummet vet att Sverige har ett stort överskott på el och ett rekordhögt elpris. Det vet våra politiska partier också, men det är väl inte lika gångbart att kalla eländet "NordPool-priser", det placerar ansvaret på helt andra axlar.
Därför att det är politikerna som tvingar oss att sälja merparten av vår el på EU-marknaden. Tyskland och Ryssland är sura på varandra, så Tyskland får ingen rysk gas. Tyskland driver upp elpriserna.tveksamt skrev:
Hade vi behållit vår el skulle prisbilden varit annorlunda.
Det hade varit lätt för politikerna att deklarera nödläge och sluta exportera el.
Jag tror du starkt missbedömer vad som är lätt i sammanhanget. Det är inte riktigt bara att smälla klubban i bordet och så är det klart.T Troberg skrev:Därför att det är politikerna som tvingar oss att sälja merparten av vår el på EU-marknaden. Tyskland och Ryssland är sura på varandra, så Tyskland får ingen rysk gas. Tyskland driver upp elpriserna.
Det hade varit lätt för politikerna att deklarera nödläge och sluta exportera el.
EU kommer kanske inte riktigt vara nöjda över att ett land går emot en drös lagar och saftiga motåtgärder lär komma som ett brev på posten.
Håller med!
Förra årets bidrag hjälpte ju mest de som inte bryt sig. Jag som har monterat solceller, solfångare och isolerat extra etc etc de senaste åren fick minst i bidrag....samma sak denna gång kommer det bli! Idioti om man vill att folk ska använda mindre energi.
Förra årets bidrag hjälpte ju mest de som inte bryt sig. Jag som har monterat solceller, solfångare och isolerat extra etc etc de senaste åren fick minst i bidrag....samma sak denna gång kommer det bli! Idioti om man vill att folk ska använda mindre energi.
Fast nu har ju just du drabbats lindrigare än dom som t.ex. bytte pelletspanna till luft vatten (vilket ju också inneburit att man tagit ansvar för luftkvaliten i näromfrådet)T jonzon jonzon skrev:
Har du riktigt stor sol anläggning så har du ju ingen skada på sista raden - så varför behöver du mer bidrag äv vad du redan fått?
Skall vi riva alla ändre hus? Extra isolering osv kan ju ändå inte sänka förbrukning under 20.000kWh i vissa typer av hus.
Man kan dock konstatera att även lädner som Norge och Storbrittannien är kopplade till Europas elnät...detta är inte en EU-fråga utan en fråga om handel i allmänhet där el, liksom bröd eller bilar, säljs internationelltT Troberg skrev:Därför att det är politikerna som tvingar oss att sälja merparten av vår el på EU-marknaden. Tyskland och Ryssland är sura på varandra, så Tyskland får ingen rysk gas. Tyskland driver upp elpriserna.
Handlar väl inte om att jag behöver eller inte. Dock gör jag ju det då solceller inte ger något på vintern.Attitudeswe skrev:
Fast nu har ju just du drabbats lindrigare än dom som t.ex. bytte pelletspanna till luft vatten (vilket ju också inneburit att man tagit ansvar för luftkvaliten i näromfrådet)
Har du riktigt stor sol anläggning så har du ju ingen skada på sista raden - så varför behöver du mer bidrag äv vad du redan fått?
Det handlar om man ska uppmuntra till att ta ansvar eller uppmuntra att inte ta ansvar.
Det handlar om att lösa problemet istället för att börja ge nya bidrag till folk i all evighet framöver.
Det handlar om att de som inte tar ansvar får flytta ut! Så någon från våran enorma kö av unga personer som kan ta ansvar har möjlighet att flytta in istället.
Men nu får de försöka spara ihop till en enorm kontantinsats istället samtidigt som de ska betala för de ansvarslösas el.
De som monterat solceller har kunnat få investeringsbidrag eller skatteavdrag så helt utan har de inte blivit. Det kommer aldrig någonsin bli helt rättvist men Sverige är ett land som vill hjälpa de som har det sämst.