R Runnis skrev:
Uppdatering i Cronspiseldandet.

Sotaren va här och kollade med kamera. Utförde en ordentlig sotning. Det var en hel del sot i ett par kanaler. Sotare proveldade lite papper i sidokanalerna och tände en liten brasa. Det såg ut att brinna okej. När sotaren åkte la jag in lite mera ved. Men dra åt helvete vad det brinner nu!!! Så här bra har det aldrig brunnit tidigare under våra 8,5år i huset. Öppnar jag luckan 3-4cm och släpper den sugs den igen.
Nu vet jag inte vad en timmes sotning kostar men ett sådant här besök vill jag ha varje år.
Gött att det löste sig :D

Hej! Om du som hade detta problem med Cronspisen fortfarande är aktiv så skulle jag verkligen verkligen behövs tips. Vi har exakt samma spis och problem som du beskrev, så märkligt. Var det sotningen som gjorde susen? Vi har haft sotaren här en gång men han hittade inget fel…

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
A Anna Strandberg von Essen skrev:
Hej! Om du som hade detta problem med Cronspisen fortfarande är aktiv så skulle jag verkligen verkligen behövs tips. Vi har exakt samma spis och problem som du beskrev, så märkligt. Var det sotningen som gjorde susen? Vi har haft sotaren här en gång men han hittade inget fel…
De va jag!
Det var väl typ två år sedan. Efter det har det sotats som vanligt på våren/sommaren. I början av vintern nu 2022 började jag se samma tendens som för två år sedan med lige dåligt drag och att det rök in lite vid vedpåfyllning. Ringde sotaren och bokade tid för extra sotning. Tyvärr kunde inte samma person som sotade sist komma men en annan med lång erfarenhet kom.
Sotare kom och jag sa att den andra "experten" gick ner med kamera sist och jag beskrev felet. Okej, sa sotaren, vi börjar med en vanlig sotning. Han sotade och dammsög ordentligt och trodde att det skulle räcka. Sotaren åkte och jag tände en brasa. Herre jävlar vilket drag!! Och det är det fortfarande. Så kul!

Jo det var som sist. Sot i kanalerna som går upp mot spjället. Vi har lite trångt i den högra bakre kanalen precis under spjället. Så kommer sotaren in åt där ordentligt blir det till slut stopp och draget minskar. Öppnar jag övre sotlocket så är det riktigt fint drag där och då är det inget fel i rökkanalen. En extra sotning landade på 474kr och det är det värt men det har ju räckt förr med EN vanlig sotning per år.
En sotare med kamera borde hitta stoppet direkt.

Då ska vi ta ett varv med sotaren igen. Vi har som du skrev verkligen provat allt (rensat aska, öppnat fönster och dörrar, stängt av ventilationen, eldat med brännare och eldat papper för att trycka upp luften i kanalen. Alla dessa åtgärder brukar fungera i vanliga fall när det drar lite dåligt men det vi upplever nu är på en ny nivå. Helt plötsligt i princip inget drag alls, luckan öppnar sig istället för att sugas inåt, röken kommer ut i rummet, håller vi en låga vid luckan så drar den in i rummet. Halvkul att få huset täckt med rök varje gång vi försöker. Installatören av Cronspisen (13 år sen) hade inte heller nån aning, började misstänka spricka i kasetten…

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Men du har en övre sotlucka frampå längst upp?
Öppna där och se om du har drag.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.