Har eldat lite nu under hösten men nu går det inte längre.
Jag öppnar spjällen, tilluft och rökgasspjället.
Staplar in ved och tänder med en liten brun tändkub precis som jag gjort de senaste 8 åren.
Det går nästan bra men rätt va det är ryker det in som tusan.
Stänger då luckan direkt och då kvävs elden.
Det sitter ett plåtlock frampå högst upp på Cronspisen. Öppnar jag det känner jag hur det drar in luft där och jag ser längre in att det kommer upp rök nerifrån som det ska.
Förr när jag har öppnat luckan till kaminen så tar elden fart ordentligt och det nästan viner om luften som sugs in.
Nu märks ingen skillnad förutom att röken väller ut.
Sotaren var här i mars. Endast en tunn grå hinna ser jag när jag tittar ner i skorstenen uppifrån. Pyttelite sot kan ja se när jag tittar upp i kaminen och i sidokanalerna. Provade idag igen att tända en brasa. Ställde vedträna upp mot bakre väggen i kassett och tyckte att det började ta sig bra. Efter en stund börjar det att ryka in. Stänger luckan direkt och elden slocknar. Röker går lixom nedåt inuti kaminen. Förr va de sånt drag så det fladdrade i gammal aska, nu tvärdött!
Har provat att ha fönster och dörrar öppna när jag tänder brasan men det gör ingen skillnad. Provade att blåsa försiktigt med en Kärcher grovdammsugare i tilluften underifrån kassetten och då blåser det i askan men röken går ut genom tätningslisten på luckan.
Jag har heller aldrig behövt ha altandörr eller fönster öppna när jag tänder i kaminen. Nån gång har jag iofs haft det när sambon haft köksfläkten på bött.
Nu är det en bra stund sedan jag stängde kaminluckan men fortfarande virvlar röken nedåt i kaminen. Det är så mycket rök där inne så jag ser inte vedträna.
Vad kan detta dumma fenomen bero på?
Sotaren med någon bafattning högre ska komma hit den 20/10.
Jag öppnar spjällen, tilluft och rökgasspjället.
Staplar in ved och tänder med en liten brun tändkub precis som jag gjort de senaste 8 åren.
Det går nästan bra men rätt va det är ryker det in som tusan.
Stänger då luckan direkt och då kvävs elden.
Det sitter ett plåtlock frampå högst upp på Cronspisen. Öppnar jag det känner jag hur det drar in luft där och jag ser längre in att det kommer upp rök nerifrån som det ska.
Förr när jag har öppnat luckan till kaminen så tar elden fart ordentligt och det nästan viner om luften som sugs in.
Nu märks ingen skillnad förutom att röken väller ut.
Sotaren var här i mars. Endast en tunn grå hinna ser jag när jag tittar ner i skorstenen uppifrån. Pyttelite sot kan ja se när jag tittar upp i kaminen och i sidokanalerna. Provade idag igen att tända en brasa. Ställde vedträna upp mot bakre väggen i kassett och tyckte att det började ta sig bra. Efter en stund börjar det att ryka in. Stänger luckan direkt och elden slocknar. Röker går lixom nedåt inuti kaminen. Förr va de sånt drag så det fladdrade i gammal aska, nu tvärdött!
Har provat att ha fönster och dörrar öppna när jag tänder brasan men det gör ingen skillnad. Provade att blåsa försiktigt med en Kärcher grovdammsugare i tilluften underifrån kassetten och då blåser det i askan men röken går ut genom tätningslisten på luckan.
Jag har heller aldrig behövt ha altandörr eller fönster öppna när jag tänder i kaminen. Nån gång har jag iofs haft det när sambon haft köksfläkten på bött.
Nu är det en bra stund sedan jag stängde kaminluckan men fortfarande virvlar röken nedåt i kaminen. Det är så mycket rök där inne så jag ser inte vedträna.
Vad kan detta dumma fenomen bero på?
Sotaren med någon bafattning högre ska komma hit den 20/10.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Ta lite t-röd i en behållare o tändpå o ställ in . Låt det stå öppet ett tag och sen stänga o testa om du har drag .
I måndags tände jag en tändkub uppe i kanalen frampå som går in till rökgasspjället. Där är det sådant drag att lågan ligger horisontellt med röret.
Samma idag tog jag en sån där vit tändpåse som brinner som tusan. Den la jag i övre kanalen och samma med den, det brinner så det fräser! Där inne ser jag även att spjället är helt öppet och det kommer rök nerifrån.
Draget i skorstenen är nog perfekt men det är som ett lock i kaminen som typ släpper ut 10%.
Jag provar T-röd i en burk imorgon förmiddag. Nu glöder det fortfarande i kaminen. Öppnar ja luckan så glöder det lite mer. Rätt va det är så tar det eld och röken går ut via luckan......
Samma idag tog jag en sån där vit tändpåse som brinner som tusan. Den la jag i övre kanalen och samma med den, det brinner så det fräser! Där inne ser jag även att spjället är helt öppet och det kommer rök nerifrån.
Draget i skorstenen är nog perfekt men det är som ett lock i kaminen som typ släpper ut 10%.
Jag provar T-röd i en burk imorgon förmiddag. Nu glöder det fortfarande i kaminen. Öppnar ja luckan så glöder det lite mer. Rätt va det är så tar det eld och röken går ut via luckan......
Förstår inte riktigt vad du gör . Om du har bra drag så behöver du inte elda genom sotluckan. Vad händer när du satt igen sotluckan igen ?R Runnis skrev:I måndags tände jag en tändkub uppe i kanalen frampå som går in till rökgasspjället. Där är det sådant drag att lågan ligger horisontellt med röret.
För att få drag i kaminen på något vis. Stänger ja sotluckan händer ingenting i eldstaden.ROSTIGASTE skrev:
Går inte ens att elda med luckan öppen, ja får inget drag 1,5 meter nedanför sotluckan!!!!!
Okej för sotluckan måste ju vara stängd när du ska tända en brasa. Vad händer om du tänder en tändpåse i kaminen?
Om jag var du skulle jag testa t-röd i en behållare i kaminen . Ta ganska mycket och testa . För det låter ju som problemet sitter nedanför sotluckan . Eftersom du har drag.
Absolut, sotluckan är alltid stängd. Endast sotaren har rört den under 8år. Jag ville bara visa att det är drag där uppe.ROSTIGASTE skrev:
En tändpåse går bra att tända men röken från den känner jag direkt. Kaminen är helt svart invändigt nu.
Normalt efter att jag har eldat så är den ljus invändigt.
Okej men köp lite t-röd o ställ in istället för tändpåsar. Testa att ha luckan lite på glänt först innan du stänger helt . Det som är bra med t-röd är ju att du slipper röken .
Ska prova.ROSTIGASTE skrev:
Ska plocka ut allt igen och kolla om jag ser något konstigt.
Det är ett ganska tunnt rör/slang undertill där kassetten tar in sin förbränningsluft. Jag har blåst i det och man ser skillnaden på rörelsen i röken i kassetten när ja öppnar och stänger tilluftsspjället.
Jag har säkert eldat 1000 gånger och aldrig haft det här problemet. Vedklamparna tar sig snabbt med en liten tändkub och det brinner på bra.
Har du fått igång den?
Ok .