Vi har redan gjort alla punkter. Jag är bara lite osäker hur man ser på en tidigare gjort skarv att den är dålig.E etompau skrev:1. Gör en okulär kontroll av slingan, kolla för synliga skador etc längs kabeln.
2. Kontrollera skarvdon vid anslutning av guidekabel.
3. Kontrollera ev. tidigare gjorda skarvar.
4. Använd "radio-metoden. " En batteridriven radio inställd på ca 530 kHz, gå med den nära marknivån, lyssna efter signalförändringar i det knattrande ljudet som laddstationen sänder ut.
5. Kontrollera att anslutningskontakterna för beg.kablen vid laddstationen är friska och ser korrekta ut.
6. Gör en resistansmätning med en multimeter, värdet på slingresistansen ger en fingervisning om felets art; helt avbrott eller dåligt kontakt. Agera utifrån detta.
[media]
Även resistansmätning av slingan?L Liniane skrev:
Klipp bort skarven och sätt dit ett nytt skarvdon om du har så här mycket problem.
Använd ej Grimsholms gröna skarvdon utan enbart skarvdon från 3M/originaltyp.
Bästa svaret
Medlem
· Sverige
· 5 257 inlägg
Bra att du hittade felet.
Som sagt, de medföljande kontakterna är verkligen usla och av flera anledningar.
1. De har en ytterst liten kontaktarea mot slingans ledare när de klämts fast, förutsätter att det inte sker någon oxidation om det ska hålla mer än tillfälligt
2. Kontaktytan mot laddstationens flatstift är även den minimal, nackdel se ovan
3. Samtliga kontaktytor är utsatta för fukt, leder till korrosion och kontaktbortfall efter relativt kort tid.
Att göra riktiga flatstiftsanslutningar via tex de flatstiftskontakter som visades tidigare i tråden tar bara någon minut per kontakt. Jag brukar ta bort plasthylsan på dessa kontakter, dra på ca 5 cm krympslang med ”inbyggt” smältlim, sedan löda fast slingkabeln innan krympning sker med litet blåslampa/värmepistol. Man kan troligen klämma fast kabeln med en kabelskotång också men jag tytcker det är bättre att löda i detta fall.
På så vis får man en mycket större och stabilare kontaktarea mot laddstationens stift, man kan ha på litet polfett / vaselin för att ytterligare minska risken för korrosion och kontaktproblem.
Som sagt, de medföljande kontakterna är verkligen usla och av flera anledningar.
1. De har en ytterst liten kontaktarea mot slingans ledare när de klämts fast, förutsätter att det inte sker någon oxidation om det ska hålla mer än tillfälligt
2. Kontaktytan mot laddstationens flatstift är även den minimal, nackdel se ovan
3. Samtliga kontaktytor är utsatta för fukt, leder till korrosion och kontaktbortfall efter relativt kort tid.
Att göra riktiga flatstiftsanslutningar via tex de flatstiftskontakter som visades tidigare i tråden tar bara någon minut per kontakt. Jag brukar ta bort plasthylsan på dessa kontakter, dra på ca 5 cm krympslang med ”inbyggt” smältlim, sedan löda fast slingkabeln innan krympning sker med litet blåslampa/värmepistol. Man kan troligen klämma fast kabeln med en kabelskotång också men jag tytcker det är bättre att löda i detta fall.
På så vis får man en mycket större och stabilare kontaktarea mot laddstationens stift, man kan ha på litet polfett / vaselin för att ytterligare minska risken för korrosion och kontaktproblem.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför får jag ingen slingsignal Huskv 305
Robotgräsklippare -
Gardena R130Li ”Ingen slingsignal Grönt ljus i laddstation
Robotgräsklippare -
Automower 420 ingen slingsignal, kretskort laddstation?
Robotgräsklippare -
Ingen slingsignal Husqvarna Automower
Robotgräsklippare -
”Ingen slingsignal” Ny Automower 315 Mark II
Robotgräsklippare