Z Zvitacco skrev:
Den har dom speccat, jag fick två dokument på mail ifrån dom, en var fakturan jag visade och sedan kom även ett fakturaunderlag där som speccat tydligt tider, mängd av kross använt etc. Men det är bara "extra" posten på 132914 som jag fått underlag på.
Villa vista Villa vista skrev:
Vilka schakter har E utfört? Ingående i entreprenaden är enligt avtalet schakt för hus, ledningar + lite runt huset.

Har du beställt schakt för resterande delen av tomten?

Att E hävdar att inga schakter ingår strider ju mot vad kontraktet stipulerar både i kryssrutor och specifikationen.
Nej jag har inte beställt någonting. Markgubbarna har inte undrat över någonting direkt heller utan de har fällt och röjt undan alla träd, stubbar, schaktat bort och fyllt upp där det behövts och så (var som en skogsdunge där innan.). Ingen pålning eller sprängning inblandad.

Jag tänkte väl att de gör väl de som de erfordligt måste göra vad gäller schaktning för att byggarna skall kunna sätta bottenplatta och så.

Bad länge om att få info om hur mycket markkostnaderna var uppe på eftersom det är den största osäkra kostnaden. Men det dröjde veckor innan de ens kunde svara på det, och då fick jag fakturan.

Men jag har bett att få underlag på de poster de inte speccat. Vi får väl se va de svarar. Bad att de förlänger förfallodatum också, först dröjer veckor efter slutfört arbete innan jag ens får veta vad det hamnat på och sedan bara 10 dagar på sig betala är också lite märkligt.

Stubbrytningen för byggnationen skall du ersätta extra för enligt avtalet virket är ditt och skall lämnas på fastigheten. har det gjorts?

Iofs skulle byggaren ha fått ditt godkännande först innan stubbrytning sker men stubbar där huset står + 3 meter anser jag att det är skäligt att du ersätter, övrig mark behöver du inte ersätta då du inte har beställt detta. varken ev schakt eller stubbrytning.

Som jag tolkar det är den enda extrakostnad du behöver ersätta är stubbrytning för "erforderliga områden" där schakt som ingår måste utföras.
10 dagars kredittid är inte konstigt om ni inte har avtalat om tex 30 dagar som är kutym.
Bestrid fakturan tills du förstår omfattningen av den. Annars kan inkassot komma som ett brev på posten.

• Gilla
Zvitacco
  • Laddar…
Ja virket lämnade de snyggt och prydligt på en hög på tomten men då jag inte har användning av det inom det närmaste så gav jag bort det till min framtida granne.

Skall nog ta ditt råd och bestrida fakturan ja, för mycket som är oklart. Jag har fått för mig en sak, som tydligen styrks av entrepenadavtalet men säljaren säger en annan sak..

Jaja, inte skall väl allt gå smidigt med ett husbygge?.. huset verkar iaf bli bra för övrigt och det är inga oseriösa byggfirmor med tvivelaktiga hantverkare utan dom är jätteduktiga och allt verkar bli jättebra.

Skönt att kvaliteten känns bra.

Konstigt att E hävdar att markarbeten inte ingår då det tydligt är skrivet i avtalet om vad som ingår och vad som tillkommer. Vidare att tillkommande schakt skall skriftligt beställas/offereras om så önskas. Om nu arbetena inte ingick har E brutit sina egna avtalsvillkor gällande kravet på skriftligheten.
KtjL är också tydlig gällande detta att E inte får utföra tilläggsarbeten utan beställning.
(med reservation för husmarken)

Villa vista Villa vista skrev:
Skönt att kvaliteten känns bra.

Konstigt att E hävdar att markarbeten inte ingår då det tydligt är skrivet i avtalet om vad som ingår och vad som tillkommer. Vidare att tillkommande schakt skall skriftligt beställas/offereras om så önskas. Om nu arbetena inte ingick har E brutit sina egna avtalsvillkor gällande kravet på skriftligheten.
KtjL är också tydlig gällande detta att E inte får utföra tilläggsarbeten utan beställning.
(med reservation för husmarken)
Jo jättemärkligt.

Men jag tänkte på den här delen som står i avtalet:

"MARKARBETEN (Enligt separat offert) Schakt- och markarbeten offereras separat, utföres efter skriftlig beställning."

Det är ingenting som motsäger det som står längre ner om vad som ingår?.

Framförallt vad gör jag nu då?, förutom att bestrida fakturan. Skall jag säga till dom att de får skicka fakturan till entrepenören som sedan får dela upp kostnaderna enligt avtalet?.

• Skärmbild av ett avtalsdokument som beskriver markarbeten och förordningar angående schaktning och fyllningar som kräver separat offert.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Har du inget avtal med markfirman skall du inte betala något till dem. Om markfirman har avtal med din generalentreprenör skall dom fakturera denna. Du skall bara betala till den som du har avtal med ingen annan.

Bestrid med motivering att ni inte har ett avtalsförhållande och att du ej har beställt arbeten av markfirman. (vilket jag uppfattar som korrekt??)

Om du betalar till markfirman kommer ju generalaren att fakturera dig enligt avtal dvs markarbeten, du får betala två ggr.

Motstridighet: Tja det är ju inte jättetydligt men risken map detta ligger hos generalaren, jag misstänker att allt som har med huset att göra, schakt och fyll ingår men övriga schaktarbeten som tex finplanering av tomt offereras separat av generalaren.

Det kan vara så att markfirman har gjort mer arbeten utan beställning och inte får betalt av generalaren och vill försöka sig på en fuling genom att fakturera dig vilket är bedrägeri.

Du har sammanfattat så som jag har uppfattat att det ligger till. Så nu har jag pratat med markfirman om att de får fakturera huvudentrepenören som jag har avtal med, och så får dom fakturera vidare till mig sedan de kostnader som inte ingår.

Så fakturan är iaf pausad tills vidare. Får väl se hur det fortlöper men kan inte tänka mig annat än det skall ordna upp sig, något annat vore ju märkligt.

Tack så länge för er tid/svar :ok:

• Gilla
Ring
  • Laddar…
Bestrid fakturan ändå då har du fullföljt din juridiska skyldighet att meddela firman om att fakturan är felaktigt utställt till dig.

• Gilla
Zvitacco
  • Laddar…
En bekant till mig fick också faktura från en markfirma. Totalentreprenören gick i KK så markfirman försökte få betalt från slutkunden. Så var noga med vem man betalar till.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.