2 2 loud skrev:
TACK ,,, jag saxar direkt från boverkets text :
et enda som är "subjektivt" och djävligt flyktigt skrivet är
Får en friggebod se ut hur som helst?
Friggeboden ska ha lämpligt utseende när det gäller form, färg och material. .. och vad faaan är ett "lämpligt" utseende och form ?? den är ändamålsegen och har alltså en lämplig form för ändamålet !!!! jag börjar fatta varför ingenting funkar i det här landet längre ,, man lägger massor med energi på hårklyveri ,,, jag har mailat bygglovsnämnden och hänvisat till denna text ang boverkets hemsida och uppgivit storleken till 14.78 kwm som jag fick ,,
Tyvärr så lagstiftningen ser ut, man har lagkrav på något som inte går att mäta utan ska bedömas objektivt gentemot omgivningen. Vissa fall kan de flesta bli överens om, exempelvis om någon vill bygga ett garage med plåtfasad målad med psykadeliska mönster mitt i en autentisk kulturhistorisk bevarad miljö frön 1500-talet. Andra blir mer svårbedömda men det kan exempelvis handla om att färg och fasadmaterial ska fungera gentemot andra byggnader i närområdet, i vissa miljöer kan även takvinkel vara viktig för att det finns en symmetri som inte kan brytas utan att det ser ”konstigt” ut. Jag är dålig på dessa bedömningar och förlitar mig på arkitekter och sakkunniga men har sett en del exempel där jag förstår varför det blivit nej (bla en knallblå plåtinklädnad av en tegelfasad när en ej här namngiven butikskedja skulle flytta in)

Finns en intressant skrift här för den som är nyfiken på mer, har dock inte läst hela så vet inte hur ajour den är med senaste PBL:
http://infobank.nacka.se/handlingar...god_arkitektur_inom_ramen_för_PBL_rapport.pdf

• Gilla
2 loud
  • Laddar…
TS, skit totalt i att försöka göra grannen nöjd, det kommer aldrig hända ändå.

Utan fokusera på friggeboden, försök anpassa den så att den passar in på reglerna eller snarare tolkningen av reglerna.

Låt i övrigt grannen och kommunen driva fallet. Du behöver inte bevisa att din tomt inte är skräpig etc. Det är grannen som anmält som har förklaringsbördan. Så ta det lugnt och ta en sak i taget.

• Gilla
2 loud
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
TS, skit totalt i att försöka göra grannen nöjd, det kommer aldrig hända ändå.

Utan fokusera på friggeboden, försök anpassa den så att den passar in på reglerna eller snarare tolkningen av reglerna.

Låt i övrigt grannen och kommunen driva fallet. Du behöver inte bevisa att din tomt inte är skräpig etc. Det är grannen som anmält som har förklaringsbördan. Så ta det lugnt och ta en sak i taget.
Och grannen har flyttat....

• Gilla
2 loud
  • Laddar…
harry73
Efter att snabbläst alla svar TS skrev, anser jag att helpdesken har rätt och byggnadsnämnden fel.
Containern faller under friggebodsregeln, säkert om den kläddes in i trä.

Kommunen kan säker hitta andra saker om de vill göra livet surt för dig, men bygglov behöver du inte för containern

• Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Och grannen har flyttat....
correct och vi har fått nya trevliga grannar ,, jag har förklarat hela scenariot och dom har full förståelse

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Efter att snabbläst alla svar TS skrev, anser jag att helpdesken har rätt och byggnadsnämnden fel.
Containern faller under friggebodsregeln, säkert om den kläddes in i trä.

Kommunen kan säker hitta andra saker om de vill göra livet surt för dig, men bygglov behöver du inte för containern
Om den är mindre än 15 kvm förståss. Eftersom den är inklädd är den nog en aning större. För det är väl yttermåtten som räknas?

Anna_H Anna_H skrev:
Om den är mindre än 15 kvm förståss. Eftersom den är inklädd är den nog en aning större. För det är väl yttermåtten som räknas?
Japp det är yttermått som får vara max 15 m2.

Container 20 fot
Yttermått: L: 6058 mm, B: 2438 mm, H: 2591 mm
Innermått
: L: 5890 mm, B: 2350 mm, H: 2390 mm
Golvyta: 13.8 kvm
Volym: 33.1 kbm
Vikt: ca 2300 kg

Jag har haft kontakt med Järfälla kommuns kundservice/helpdesk/whatever ett flertal tillfällen med en mängd helt olika spörsmål, både i jobbet och privat, och det har alltid fungerat bra. Har det varit frågetecken har ärendet behandlats av den avdelning/förvaltning som "har hand omet".

Jag tror att det är lite "som man frågar får man svar"...

Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Jag har haft kontakt med Järfälla kommuns kundservice/helpdesk/whatever ett flertal tillfällen med en mängd helt olika spörsmål, både i jobbet och privat, och det har alltid fungerat bra. Har det varit frågetecken har ärendet behandlats av den avdelning/förvaltning som "har hand omet".

Jag tror att det är lite "som man frågar får man svar"...
läs igen vad jag skriver.. ringer in och ber att få tala med byggnadsnämnden .. helpdesk frågor om i vilket ärende och när jag gjort det här jag fått reda på att det handhar helpdesken och så har dom berättat för mig vad har haft att rätta mig inom ...

2 2 loud skrev:
det skulle passa som hans i greta för det är hela syftet ,, kan du berätta eller länk till detta "enklare" regelverk ?
Friggebod i Järfälla kommun. Enkelt och det jag skulle gå med. https://www.jarfalla.se/bygga-och-bo/bygga-och-bo/bygglov/behover-jag-bygglov/friggebod.html

Attefalssåtgärder i Järfälla kommun. Inte lika enkelt. Kräver en viss dokumentation, men eftersom det är en förrådsbyggnad som är enkelt uppbyggd borde det vara en smal sak att ta fram erforderliga dokument. https://www.jarfalla.se/bygga-och-bo/bygga-och-bo/bygglov/behover-jag-bygglov/attefallsatgarder.html

Mitt råd om det hjälper är att inte överanalysera det hela. Hitta den enklaste lösningen, friggebod t ex och gå på den. Kommer det krav från kommunen hänvisar du till att det är en friggebod enligt konstens alla regler. Sen ligger bollen hos kommunen igen. Bara att reagera på det de gör. ta inga övriga initiativ.

• Gilla
2 loud
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.