Har fått ett sjukt problem på halsen med bygglovsnämnden Järfälla För ca 7 år sedan så lyfte jag hem en 20 fots fraktcontainer och ställde bredvid huset i jakobsberg ,, och eftersom problem är det minsta jag eftersöker så ringde jag kommunens servicedesk och förhörde mig om reglerna och om jag behövde ett bygglov för detta ,, och det svaret jag fick var att det INTE behövdes något bygglov eller tillstånd för en förrådscontainer DOCK skulle jag inhämta granarnas åsikter om denna container ,,,, ingen av grannarna hade någon åsikt förutom EN ,, och han sa att om du panelar den är det okay med mig vilket jag oxå gjort ,,, samt att den inte fick stå närmare tomtgränsen än 4.5 meter vilket jag har god marginal till ,,, well så nu sju år senare får jag ett brev från bygglovsnämnden att jag inte får ha containern på tomten ,,, förvånad ringer jag upp kommunen igen och pratar med servicedesken och frågar vad jag behöver för tillstånd för ett attefalls hus och samtalet glider in på containern och då får jag SAMMA svar ang behov av bygglov /tillstånd dvs att inget behövs ,,, bemöter så bygglovsnämnden med denna information deras eget servicecenter uppger än idag och då beklagar ordföranden för bygglovsnämnden att jag fått fel upplysningar ,,, MED 7 ÅRS MELLANRUM !! att kommunen inte ha koll på kompetensen hos deras eget servicecenter är knappast nåt som kan åläggas mig ,, jag vill som sagt inte ha några problem så därför kollar jag med kommunen INNAN jag lyfter hit containern ,, och som sagt får SAMMA besked idag från servicedesken som för 7 år sedan ,,, hur går jag vidare med detta ??

A
Hur ställde frågan? Frågade du om permanent uppställning?

javisst ,, i min prestantion av mitt ärende var jag noga med att berätta att det var en förråds container som jag skulle använda framledes vid mitt hus permanent att förvara saker i så det inte skulle missuppfattas med en "skräpcontainer"

Fadai
Du får väl försöka ta en diskussion m bygglovsnämnden om hur du går vidare. Tyvärr är det sällan kommunen tar ansvar för fel information, men det minsta de kan göra är väl att hjälpa dig göra containern "laglig".

Det är ingen tvekan om att en permanent container kräver bygglov, tyvärr är tjänstemannaansvaret borttaget så i det fall man får felaktiga svar från offentliga organisationer så står man där ensam. Hade du fått ett skriftligt besked hade du kanske kunnat göra nånting. Hävda att den har stått där mer än tio år är det enda jag kommer på.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
det blir svårt eftersom vi köpte huset 2010 ,,, man kan dra detta till förvaltningsdomstolen och se vad dom tycker ,,, jag har som sagt gjort rätt från början ,,, ett annat alternativ är att montera en hjulaxel på den och göra den "mobil" då tror jag allt faller

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Fadai
Att gå domstolsvägen har du nog inget att vinna på, men en dialog m kommunen om bygglov kanske kan gå.

Reglerna är egentligen ganska tydliga:

"Du behöver bygglov för....
.... containrar som ställs upp på en plats om det inte är tillfälligt"
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/

Men samtidigt tycker man att svaret från någon som jobbar med dessa frågor borde väga tyngre än första träffen på Google...

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
useless useless skrev:
Reglerna är egentligen ganska tydliga:

"Du behöver bygglov för....
.... containrar som ställs upp på en plats om det inte är tillfälligt"
[länk]

Men samtidigt tycker man att svaret från någon som jobbar med dessa frågor borde väga tyngre än första träffen på Google...
precis ,,, eftersom problem är det minsta jag vill ha så BÖRJADE jag med att kontakta help-desken INNAN jag lyfte dit den för 7 år sedan och det jag finner både spännande och anmärkningsvärt är att jag NU när jag ringer 7 år senare till samma help-desk och beskriver mitt ärende får SAMMA svar att det inte behövs något tillstånd eller bygglov ,,, kan knappast ligga på MIG att dom har en "inkompetent" help-desk som ger mig felaktiga besked då finns det ingen som helst anledning att ha den kvar ,,, kärnan i det här är att JAG inte gjort något fel utan bara rättat mig efter den felaktiga informationen kommunen gav mig för 7 år sedan och även till dags datum ,,,

Jag skulle vara så fräck och maila till kommunens kontaktcenter och fråga skriftligt. Får du nu samma svar så skulle jag stå på mig och säga att jag tagit reda på information och fått det skriftligen att det är okej.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Jag skulle vara så fräck och maila till kommunens kontaktcenter och fråga skriftligt. Får du nu samma svar så skulle jag stå på mig och säga att jag tagit reda på information och fått det skriftligen att det är okej.
skulle jag gjort det från början hade det nog funkat ,,,nu BÖR dom vara informerade ,,, tror det slutar med att jag monterar en hjulaxel för att få ha den kvar om jag inte kan strida för min sak ,,, det är ju HORRIBELT att dom kan ge besked från service-desken som är felaktiga och som åsamkar mig problem 7 år senare

• Gilla
Marre111
  • Laddar…
2 2 loud skrev:
skulle jag gjort det från början hade det nog funkat ,,,nu BÖR dom vara informerade ,,, tror det slutar med att jag monterar en hjulaxel för att få ha den kvar om jag inte kan strida för min sak ,,, det är ju HORRIBELT att dom kan ge besked från service-desken som är felaktiga och som åsamkar mig problem 7 år senare
Det är uppenbart att det kräver bygglov och det borde dom vetat. Men det hjälper inte dig idag och för 7 år sedan hade du behövt söka bygglov om de hade haft rätt information.

Det är samma sak om du får fel info från försäkringsbolag eller skattemyndigheten. De har inte ett juridiskt ansvar för fel muntlig info, det som gäller är dom skrivna avtalen och lagarna.

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Att montera en hjulaxel och flytta containern lite hit och dit hjälper inte eftersom containern är där för stadigvarande bruk. Tyvärr blir du tvungen att söka bygglov.

• Gilla
eemeliie och 3 till
  • Laddar…
Kundservice i Järfälla kör med ett ärendehanteringssystem, så ditt ärende bör finnas där. Be att få ut en kopia ifrån ditt senaste ärende.
Även standardsvaret du fick bör finnas där, eftersom det är där kundservice i första hand tittar när nån frågar nåt.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Om jag minns rätt är en 20-fotscontainer någon enstaka kvadratdecimeter under maxstorleken på en friggebod. Om du inte redan har någon annan friggebod går det kanske kalla den för det?

• Gilla
Nicke-85 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.