På konsumentens sida
· 3 170 inlägg
SCB har släppt inflationssiffrorna för september som visar på en minskning i inflationstakten till 1,1 procent jämfört med samma månad förra året.
Du kan läsa artikeln här: Inflationen sjunker till 1,1 procent
Du kan läsa artikeln här: Inflationen sjunker till 1,1 procent
Jo, men hur har utvecklingen på drivmedel och el varit sedan helvetesåren? Det var aldrig frågan om något annat egentligen. Däremot har man nu lyckats lura i varenda människa att allt måste höjas. Ta bara en sådan branch som tv-bredband-telefon. Vad har drivit denna marknad upp? I en lågkonjunktur + inflation kommer kunder att välja bort onödig lyx. Men i det här fallet har man gasat på rejält och höjt priserna! Man vet att svensken har en god grundekonomi med hyggliga besparingar som gör att de kan övervintra ett dåligt ekonomiskt år. Sen passar man på att pumpa skiten ur deras ekonomi eftersom man vet att svensken aldrig skulle protestera. Svensken avskyr att tappa ansiktet och sväljer vilka priser som helst.
Även om priserna på el och drivmedel hat sjunkit så är det många andra av samhällets basvaror som skenat i pris...Mat och byggmaterial t.ex.J Jontha skrev:Jo, men hur har utvecklingen på drivmedel och el varit sedan helvetesåren? Det var aldrig frågan om något annat egentligen. Däremot har man nu lyckats lura i varenda människa att allt måste höjas. Ta bara en sådan branch som tv-bredband-telefon. Vad har drivit denna marknad upp? I en lågkonjunktur + inflation kommer kunder att välja bort onödig lyx. Men i det här fallet har man gasat på rejält och höjt priserna! Man vet att svensken har en god grundekonomi med hyggliga besparingar som gör att de kan övervintra ett dåligt ekonomiskt år. Sen passar man på att pumpa skiten ur deras ekonomi eftersom man vet att svensken aldrig skulle protestera. Svensken avskyr att tappa ansiktet och sväljer vilka priser som helst.
Frågan är varför mat och byggmaterial drar iväg? Extremväder kan förstås påverka mat, men borde främst gälla bara vissa varor. Typ olivolja förra året. Kriget i Ukraina har ju pågått ett tag nu, så höjningar pga det borde lagt sig eller t.o.m. sänkt priserna på vissa varor pga mer inflöde från Ukraina till EU. Tidigare nämndes ju just de ökade priserna på energi vara orsak till höjda priser, men nu när dessa går ner borde ju egentligen även andra priser göra det. Just för egen del har matpriserna inte gått upp särskilt mycket sedan inflationen började. Men det är för att jag blivit (än) mer medveten och lärt mig vad jag ska handla vart.S Staffan-N skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 181 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 181 inlägg
Ja man har nog överdoserat svensk media lite för mycket om man associerar matpriserna med vädret. Skördesiffrorna ligger på topp år för år, kopplingen klimat-global matproduktion är ett dystert scenario. Men just ett sådant, ett spekulativt scenario kring händelser i framtiden. Och spåkulan är alltid svår.L Lilllen skrev:Frågan är varför mat och byggmaterial drar iväg? Extremväder kan förstås påverka mat, men borde främst gälla bara vissa varor. Typ olivolja förra året. Kriget i Ukraina har ju pågått ett tag nu, så höjningar pga det borde lagt sig eller t.o.m. sänkt priserna på vissa varor pga mer inflöde från Ukraina till EU. Tidigare nämndes ju just de ökade priserna på energi vara orsak till höjda priser, men nu när dessa går ner borde ju egentligen även andra priser göra det. Just för egen del har matpriserna inte gått upp särskilt mycket sedan inflationen började. Men det är för att jag blivit (än) mer medveten och lärt mig vad jag ska handla vart.
Konkurrensverket har tittat på matpriserna. De stigande matpriserna tycks till del handla om dubbelmarginalisering (”ränta-på-ränta-effekter”) i våra dysfunktionella oligopolmatvaruhandel:
https://www.konkurrensverket.se/inf.../stigande-matpriser--vart-tar-pengarna-vagen/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 883 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 883 inlägg
Ändå godkändes precis Axfoods uppköp av City Gross. Vad jag vet så var det Bergendahls i Hässleholm som låg bakom City Gross, alltså en helt oberoende kedja. Trots det godkändes uppköpet trots analyser som visar att färre aktörer är skadligt för konsumenten.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 456 inlägg
Nu har jag bara erfarenhet från två olika Citygross, men de har inte varit några prispressare på de två ställena i alla fall.. tyvärr...
Men jag blev lika förvånad när jag såg nyheten, trodde aldrig de skulle få köpa dem...
Men jag blev lika förvånad när jag såg nyheten, trodde aldrig de skulle få köpa dem...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 760 inlägg
Vad jag förstått så gick Citygross inte bra, en bekant som drivit butik (inte CG) menade redan förra sommaren på att nästa offer i matvaruhandeln troligtvis blir just CG.
Själv använde vi mycket CG av att det var vår närmaste butik, men tyvärr gjorde de hämtning av mat omständligt så vi bytte till en annan butik.
Själv använde vi mycket CG av att det var vår närmaste butik, men tyvärr gjorde de hämtning av mat omständligt så vi bytte till en annan butik.
Matvaruhandlarna är vidriga. Deras marginaler är groteska och den procentuella höjning man gjort är också helt galna. Det kommer bli jääääävligt svårt för dessa GRISAR att hålla nere lönerna i sin bransch med tanke på att de fått alla sina kostnader kompenserade FULLT UT. Kvar är lönerna - men tro fan om det skulle bli något.
Jämför med branschen så ligger hemköp väldigt högt. De har också "förbättrat" sin marginal under året till över 5% sett över hela koncernen. Just livsmedel säljer man oftast andras varumärken, och att då roffa åt sig en sådan andel är ganska magstarkt. På egna varumärken drar man in ännu mer. Den drivande faktorn är dock omsättningen. När man har oligopol så är det bara att gasa för att tjäna mer.K Kane skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 883 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 883 inlägg
Varför nämner du speciellt Hemköp som är Axfoods högpriskedja? Willys har betydligt lägre priser och högst troligen mindre marginaler.
https://mb.cision.com/Main/1306/3967453/2758500.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://mb.cision.com/Main/1306/3967453/2758500.pdf