J Jontha skrev:
Jämför med branschen så ligger hemköp väldigt högt. De har också "förbättrat" sin marginal under året till över 5% sett över hela koncernen. Just livsmedel säljer man oftast andras varumärken, och att då roffa åt sig en sådan andel är ganska magstarkt. På egna varumärken drar man in ännu mer. Den drivande faktorn är dock omsättningen. När man har oligopol så är det bara att gasa för att tjäna mer.
Är det groteskt med 5%?

MultiMan
Willys ser ut att ligga på 4,3% och är oförändrat sedan 2023, så jag tycker nog inte det är så illa, även om jag har många åsikter om hur Axfood sköter sina butiker, fast då gäller det annat.

RoTe
J Jörgen Petersson1 skrev:
Om du bor i Uppsala är det ju ett alldeles utmärkt tillfälle att börja cykla :D
Vilket jag gör till och från jobbet. Fler frågor att förstöra tråden med?

K Kane skrev:
Är det groteskt med 5%?
När du jämför med branschen. Du måste förstå att man inte jämför avkastning mellan branscher. Livsmedelsbranschen har ju en så stor mix av produkter. Man har Returhantering, apotek etc. Då kan du driva vissa delar med nära på +-0 eller t.o.m förlust för att locka kunder. Då ser din marginal såklart inte så jättefet ut. Men har du en omsättning på flera miljarder så är 5% jävligt mycket. Du säljer ju mjölk och bröd dagligen. Det är ett enormt kassaflöde.

Ett exempel bara.

Du säljer varor i apoteket för 1000kr och varor i matbutiken för 1500kr

Sålda varor 2500kr
Din vinst på detta är 500kr vilket ger en marginal på 20%. Var kom vinsten ifrån? 0kr från apoteket men 500kr från matbutiken. Släng då om siffrorna för matbutiken

500kr vinst på 1500 kr omsättning ger dig 33% marginal.

Och så kan du arbeta även inom koncernens olika delar. Du måste därför jämföra branschen som sådan för att veta om du har en bra performance. Benchmark kallas det på fikonspråk.

J Jontha skrev:
När du jämför med branschen. Du måste förstå att man inte jämför avkastning mellan branscher. Livsmedelsbranschen har ju en så stor mix av produkter. Man har Returhantering, apotek etc. Då kan du driva vissa delar med nära på +-0 eller t.o.m förlust för att locka kunder. Då ser din marginal såklart inte så jättefet ut. Men har du en omsättning på flera miljarder så är 5% jävligt mycket. Du säljer ju mjölk och bröd dagligen. Det är ett enormt kassaflöde.
Då får man välja att handla på Coop (högre priser, sämre utbud,...) om man inte vill göda de andra.
Text om Dagligvarunytts rapport om Coops ekonomiska förlust på 721 miljoner kronor, som representerar 97 procent av deras omsättning.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För hög styrränta för länge.

Vet vi nu i backspegeln...
Uteckla?
Jag menar att vi haft för låg styrränta alldeles för länge och under ”åtgärderna” för att stävja inflation tog man i alldeles för lite och avbröt för tidigt. Det menar jag är ganska lätt att säga nu när man sett hur det gått.

Claes Sörmland
S SueCia skrev:
Uteckla?
Jag menar att vi haft för låg styrränta alldeles för länge och under ”åtgärderna” för att stävja inflation tog man i alldeles för lite och avbröt för tidigt. Det menar jag är ganska lätt att säga nu när man sett hur det gått.
Ja, precis min poäng.

Först blev hela världen galen i och med pandemin och nollräntade. Sen skulle alla de där pengarna man skapat tryckas ned i värde i panik och så drog man på räntan. Men nu när räntan sjunker så kommer nästa effekt, alla de där pengarna flödar in i aktiemarknaden och fastigheter. Ingen klagar först...

K Kane skrev:
Då får man välja att handla på Coop (högre priser, sämre utbud,...) om man inte vill göda de andra.
[bild]
Det har jag faktiskt valt att göra innan jag såg ditt råd. Jag tyckte att butiken var riktigt bra. Ärligare, bättre struktur och inget fel på utbudet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.