Hej!
Lånar tråden lite..
Enligt bifogad ritning, Dom gröna tvärgående balkarna. vad tycker ni att jag ska använda för balkar där? Jag vill ej ha synliga balkar.
Det oranga färgen är bärande väggar.
Golvreglarna är 220x45.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Micke64 skrev:
Funderar på hur golvbjälklaget ska fästas i stomen på ett tvåvångingshus.
Nu kommer nybörjarens tanke.
Jag trodde man började med att bygga ett ramverk för första planet först, med bärlina och hammarband som på ett enplanshus. Sen ställde man bjälklaget på ramverket, och byggde vidare för plan 2. Men det var bara som jag trodde, är jag helt ute och cyklar...?
 
Det går att bygga så, kan vara lämpligt speciellt vid uppförande av modulhus då du kan ha färdiga block som ställs på plats. Men vid lösvirkesbygge så ser jag ett par stora fördelar med min lösning, dels blir väggarna stabilare med oskarvade stående reglar och dels så kan du på ett enkelt sätt få en obruten platsfilm förbi hela mellanbjälklaget. det sistnämnda är viktigt i dagens energisnåla hus och sparar tid då man slipper tejpa och trixa.
 
Ekol skrev:
Hej!
Lånar tråden lite..
Enligt bifogad ritning, Dom gröna tvärgående balkarna. vad tycker ni att jag ska använda för balkar där? Jag vill ej ha synliga balkar.
Det oranga färgen är bärande väggar.
Golvreglarna är 220x45.
Om det endast är mellanbjälklaget som ska bäras, dvs inga laster från takstolar eller liknande så bör en HEA 160 klara detta galant. (samma dimension som jag själv har) Men då bör du oxå ha en obruten balk hela vägen, dvs en drygt 8.6m lång balk. Balkarna blir betydligt starkare (mindre nerböjning) om man kan låta dem gå utan skarvar över ett antal stöd.
 
M
Gabbe1 skrev:
Det går att bygga så, kan vara lämpligt speciellt vid uppförande av modulhus då du kan ha färdiga block som ställs på plats. Men vid lösvirkesbygge så ser jag ett par stora fördelar med min lösning, dels blir väggarna stabilare med oskarvade stående reglar och dels så kan du på ett enkelt sätt få en obruten platsfilm förbi hela mellanbjälklaget. det sistnämnda är viktigt i dagens energisnåla hus och sparar tid då man slipper tejpa och trixa.
Jag tror du har rätt :) Obruten regel bör vara starkare för sidokrafter och stomen borde väl bli aningens enklare att konstruera, eller hur?

Det blir väl också färre köldbryggor?

Hur fäste du den stående regeln på insidan av stomen? Vanlig spik eller skruv eller fransk träskruv?

EDIT: Borde inte golvet bli styvare om reglarna ligger uppe på stålbalken och limskruvas i varandra:

bjälklag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
I mitt lösvirkesbygge blev detta helt klart enklast och bäst.

Jag skar först upp luckor på ca 2x18cm i plastfilmen och smetade på trälim, sen skruvade jag bärlinan med 3st 6x100mm träskruv i varje stånde regel.
 
M
Jag trodde att du skruvat rakt igenom plasten. Kommer inte fukten vandra genom träet?
 
Jag kan inte tänka mig att det skulle uppstå någon fuktvandring att tala om genom en 45mm träregel, inte på så små ytor som det handlar om här. Plastfilmen skall ju i huvudsak förhindra att vam luft och ånga i huset kan ta sig ut i konstruktionen om det felaktigt skulle råda övertryck i huset.
Om det vore ett verkliget problem så skulle alla som har takstolar och bjälklag genom plasten (mycket vanligt att man bygger så) få problem.

Angående din bild om skruvlimmad skarv av golvreglarna så visst blir det helt klart starkare och mindre svikt i träreglarna med den lösningen, men även omöjligt att gömma en balk under.
Min HEA 160 är helt osynlig sen takgipset monterades.
 
Redigerat:
M
Jo, du har rätt. En HEA 160 skulle ju bygga minst 10cm efter att gles, gips/osb osv är lagt. Tål att tänkas på. I mitt fall kommer vi förmodligen ha närmare 4.5m och det är väl på gränsen av vad en 45x220 klarar, även med 45x220 kortlingar eller krysskolvning.
 
M
Ekol skrev:
Hej!
Lånar tråden lite..
Enligt bifogad ritning, Dom gröna tvärgående balkarna. vad tycker ni att jag ska använda för balkar där? Jag vill ej ha synliga balkar.
Det oranga färgen är bärande väggar.
Golvreglarna är 220x45.

[bild]
Du får nog räkna på hållfastheten på balken du väljer att ha under. Det kommer ju funka, men de 4.4m 45x220 bjälkarna måste du förmodligen styva upp med kortling eller kolvning.
 
M
Redigerat av moderator:
Styvheten är det säkert inga problem med, men det blir ju mindre anläggningsyta som reglarna kan ligga på om man vill ha dom "i" balken som Gabbe1 hade gjort här i tråden.
 
Micke64 skrev:
En dum fråga kanske, men är verkligen en HEA eller HEB mest lämpligt? en IPE bör ju vara nästan lika styv mot böjning i "y-led" som en HEA-balk?


EDIT: hittade lite info på

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
En IPE profil är bland det mest optimala om man eftersträvar styrka i förhållande till egenvikt.
Dock så blir en IPE alltid högre än motsvarande HEA/HEB och i mitt fall var höjden det mest kritiska och egenvikten mer sekundär, därav valet av HEA i mitt fall.

Tex måste man upp på en IPE 200 för att matcha tröghetsmomentet i en HEA 160, och en IPE 200 blir lite trixigare att gömma i mellanblälklaget, det går men det blir svårare.
 
Redigerat:
@Micke

Hur högt bjälklag kan du ha?
Ett alt är kanske att göra typ lättbalk av reglar och plywood.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.