Jag har efter mycket funderande kommit fram till att, på mitt snart färdiga hus från ritstadiet, måste jag växla av mellanbjälklaget då jag fick spänvidder på 6,5m. (se bild)
Min första tanke var limmträ!, men det skulle få bli en typ 400X66 eller nått, då jag inte vill ha en massa limmträbalkar i innetaket på undervåningen.
Så det få bli den gammla trotjänaren stål...
jag hade tänkt bära upp den genaom att lägga den på en bärande vägg och på andra sidan på hammarbandet!(se bild om denna luddiga förklaring)...'
HUR SOM HELST!
nu till frågan:
hur fäster man reglarna i mellanbjälklaget vid HEA-balken???
Jag har pratat med en snicare med 30år i branchen och jag har pratat med min kompis som är platschef på peab om detta, och båda har 2 olika slutsattser (som jag finner lite märkliga båda 2).
Se på bilderna håll med eller kom med egna förslag..
tack på förhand!
Min första tanke var limmträ!, men det skulle få bli en typ 400X66 eller nått, då jag inte vill ha en massa limmträbalkar i innetaket på undervåningen.
Så det få bli den gammla trotjänaren stål...
jag hade tänkt bära upp den genaom att lägga den på en bärande vägg och på andra sidan på hammarbandet!(se bild om denna luddiga förklaring)...'
HUR SOM HELST!
nu till frågan:
hur fäster man reglarna i mellanbjälklaget vid HEA-balken???
Jag har pratat med en snicare med 30år i branchen och jag har pratat med min kompis som är platschef på peab om detta, och båda har 2 olika slutsattser (som jag finner lite märkliga båda 2).
Se på bilderna håll med eller kom med egna förslag..
tack på förhand!
Nu blev jag lite osäker om jag förstod rätt...
Men du tänker alltså köra med 2-delade bjälklagsbjälkar?
Iså fall hoppas jag att dessa bjälkar inte är en del av takstolarna... (kanske tvåplanshus)
Är det ett 1 1/2 plans eller förhöjt väggliv så tror jag inte du kan använda någon av de visade metoderna, då ska du nog ha din balk under bjälklaget.
Men du tänker alltså köra med 2-delade bjälklagsbjälkar?
Iså fall hoppas jag att dessa bjälkar inte är en del av takstolarna... (kanske tvåplanshus)
Är det ett 1 1/2 plans eller förhöjt väggliv så tror jag inte du kan använda någon av de visade metoderna, då ska du nog ha din balk under bjälklaget.
Vi har gjort enligt variant ett men med det tillägget att det i bjälklaget endast är urtaget som ett spår för HEA-balken så att den delen av träet ovan HEA-balken också är kvar. De två mellanbjälkslagsbitarna möts således i mitten och har där mycket omsorgsfullt sammanspikats med björkfaner på bägge sidor. Detta fyller väll mest funktionen att hålla ihop mellanbjälklaget tills dess att allting annat som håller ihop huset kommit på plats. Våra balkar är svetsade på stålstolpar i innerväggarna men fästa på trästolpar (3 st 2"x6" omsorgsfullt sammanspikade) i ytterväggarna då vi tyckete att stålstolpar skulle utgöra för mycket köldbrygga. Konstruktionen bygger på konstruktörsritningar av ingenjör...som för övrigt själv tyckte att vi kunde ha 11 kerto balkar istället...hur snyggt är det att ha sådant nedstickande ur taket :
tackar för alla svar och inspirerande idéer!
Jag tror att jag var lite luddig i förklaringen av hustyp.
Det är en 2-plans villa med halva huset 2-plan och halva 1-plan, pulpettak på 2-planskroppen och limträbjälklag i 1-plansdelen (ryggåstak). Så man kan säga att det är 2st huskropppar på samma platta, med en hjärtvägg som avskiljare. det är alltså i mellanbjälklaget i 2-vånings delen som min tilltänkta förstärkning skulle ev. bli av.
Rent tekniskt sett så är båda planen självbärande när det gäller fördelning av vikter från takstolarna, dvs. att dom fördelas i ytterväggarna. denna lösning är nog till för att jag vill slippa använda plan 2 som en stuttsmatta. (svikt i golvet).
vad beträffande uppfästning av balk, så blir det nog någon form av stålpelare i ena enden och den endan som ligger på hammarbandet hade jag hoppats kunna dubbla eller trippla dom lodräta bjälkarna under balken (45X170).
ang. alt 1.
så borde man få en sämre hållfastehet ifall bjälklaget är av större dimm. än hea-balken-
kanske man helt enkelt ska svätsa fanst balkskor i balken. låter som den mest logiska utvägen... men vad vet jag!
dessa frågor ska diskuteras och beräknas av konstruktör, men man vill ju gärna ligga steget före...
Jag tror att jag var lite luddig i förklaringen av hustyp.
Det är en 2-plans villa med halva huset 2-plan och halva 1-plan, pulpettak på 2-planskroppen och limträbjälklag i 1-plansdelen (ryggåstak). Så man kan säga att det är 2st huskropppar på samma platta, med en hjärtvägg som avskiljare. det är alltså i mellanbjälklaget i 2-vånings delen som min tilltänkta förstärkning skulle ev. bli av.
Rent tekniskt sett så är båda planen självbärande när det gäller fördelning av vikter från takstolarna, dvs. att dom fördelas i ytterväggarna. denna lösning är nog till för att jag vill slippa använda plan 2 som en stuttsmatta. (svikt i golvet).
vad beträffande uppfästning av balk, så blir det nog någon form av stålpelare i ena enden och den endan som ligger på hammarbandet hade jag hoppats kunna dubbla eller trippla dom lodräta bjälkarna under balken (45X170).
ang. alt 1.
så borde man få en sämre hållfastehet ifall bjälklaget är av större dimm. än hea-balken-
kanske man helt enkelt ska svätsa fanst balkskor i balken. låter som den mest logiska utvägen... men vad vet jag!
dessa frågor ska diskuteras och beräknas av konstruktör, men man vill ju gärna ligga steget före...
Försök bryta av de yttersta dm av tex. en 6". Hör av dig om du lyckas . Skämt åsido; det urtag man gör för balken är så nära infästningspunkten och så litet i förhållande till den totala höjden så jag gissar att det är rellativt försumbart. HEA balkens hållfasthet är ju mycket större trots att den är lägre än bjälklaget. Tänk dock på att det är svårt att passera HEA med rör o.d.
hmm! jag tänkte nog så här. att om träbjälken, (som för övrigt var tänkt att ha måtten 45x220), går sönder. Inte för jag igentligen tror det, men om man ser det rent hypotetiskt.
då kommer förmodligen brottpunkten att vara där utsågningen är, för just där blir ju bjälken bara 152mm (om man har en HEA 180). Nu är det väll så att det är en faktor att räkna in att försvagningen blir 86mm från ändträt och inte på mitten av träbjälken.
Det är möjligt att jag har fel men jag tycker inte det känns riktigt "gediget" att göra på detta sättet.
då kommer förmodligen brottpunkten att vara där utsågningen är, för just där blir ju bjälken bara 152mm (om man har en HEA 180). Nu är det väll så att det är en faktor att räkna in att försvagningen blir 86mm från ändträt och inte på mitten av träbjälken.
Det är möjligt att jag har fel men jag tycker inte det känns riktigt "gediget" att göra på detta sättet.
Jag skulle nog gå efter alternativ 1 och möjligen förstärka det genom att antingen lägga ett spkband ovanpå eller borra några mindre hål och montera vinkejärn med bult och mutter bara för att låsa träbalkarna mot varandra.
Att stämma ur lite i ändarna är inget problem. Virkesdimensionen väljs för att man inte ska få för mycket nedböjning på mitten. Inte för att klara lasten i änden. Trä böjer sig rätt rejält innan det går av så det är enligt min uppfattning ingen fara
Att stämma ur lite i ändarna är inget problem. Virkesdimensionen väljs för att man inte ska få för mycket nedböjning på mitten. Inte för att klara lasten i änden. Trä böjer sig rätt rejält innan det går av så det är enligt min uppfattning ingen fara
Tack för tippsen!M.C. skrev:
Att jag har stål just här ska inte vålla några större problem när det gäller el, rör etc.
Sen jag vet inte om det är jag som tänker fel, men, M.C., hur hade du tänkt dig att lägga en 240-balk? i så fall får jag nog gå upp i dimm. på bjälklaget.
Om inte jag missminner mig så är 240-balken 230mm på höjden, då jag tänk ha 220mm bjälklag.?
Det verkar som om dom flesta har anv. alt 1, men inovationstänkandet verkar vara outgrundligt hos landets ala konstruktörer! fast alternativet med fast "muttrade" vinkeljärn verkar intressant!
tacksam för alla svar!
Alt 1 är givet, så gör man normalt ! Ett tips är dock att göra urtaget på undersidan 20mm högre upp i bjälken och det övre likadant (= sänka träbjälkarna 20 mm under stålbalkens undersida), då kan du passera balken med ev elrör på ett enkelt sätt, då de normalt ligger i glespanelen i uk bjälklag. Fäst bjälkarna i varndra med ett hålband över balken så ligger de stilla under byggets gång.Om bjälklaget skall ta upp draglaster kan du be en smed göra ett beslag med ett rejält plattjärn på ovansidan och två "gafflar" på vardera sidan balken att fästa bjälkarna i. Det behöver inte fästas i balken utan ligger ovanpå och vilar istället. När vi byggde gjordes det på takstolarna i förväg, som sedan kunde lyftas på plats enkelt utan att behöva trä dem i livet på balken.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Regeln är som starkast i infästningen så det är nog inga problem. Innan ändarna pajar så kommer du långt tidigare ha problem med att reglarna kommer se ut som bananer.
I vilket fall som helst så får du ändar som är ca 160 mm. Jämför det med mina takstolar som är gjorda av 145 reglar (enplans) på takstolsfabrik
I vilket fall som helst så får du ändar som är ca 160 mm. Jämför det med mina takstolar som är gjorda av 145 reglar (enplans) på takstolsfabrik
Detta känns ju som ett tipps guld värt. jag har liksom avstått att sätta vissa kontaktutag och brytare på deras naturliga ställen pga.att jag ville slippa tänka på strulet med att ta sig förbi stålbalken.MrMagic skrev:
man kan ju helt enkelt lägga under 20mm stöd på hammarbandet där den skall ligga och höja stolparna med det samma (det går att bära av på 2 ställen).
nu fattas det väll bara att konstruktören vill förstärka plattan pga. punktbelastning...
ja ja, det är ju 3,5 månader kvar till byggstart (om man nu kan lita på dagens årstider), så man har ju tid att korregera vissa ändringar...
Nu är jag inte med igen...
. Om man har HEA balken i nivå med underkant på bjälklaget (så som din ritning visar så spikas ju glespanelen under dessa. I den glipan kan man passera med elrör - värre blir det med större rör
; efter du gjort din ursågning har du fortfarande ca 6" kvar...går aldrig att få brottpunkten där när den är placerad i änden. Inget att fundera påhmm! jag tänkte nog så här. att om träbjälken, (som för övrigt var tänkt att ha måtten 45x220), går sönder. Inte för jag igentligen tror det, men om man ser det rent hypotetiskt.
då kommer förmodligen brottpunkten att vara där utsågningen är, för just där blir ju bjälken bara 152mm (om man har en HEA 180). Nu är det väll så att det är en faktor att räkna in att försvagningen blir 86mm från ändträt och inte på mitten av träbjälken.