Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jag håller med. Det är inte farligare att mäta med ett godkänt instrument än att sätta i en stickpropp. Se bara till att instrumentet är inställt på VAC (växelspänning) helst i intervallet upp till c:a 700V.Iskra skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 495 inlägg
Hel spis.Ifö skrev:Jag förstår...
Vi behöver lite mer fakta om spisen. Är det en hel spis (ugn och häll) eller bara en häll? Hur rekommenderas det att man kopplar in spisen (brukar stå på ett pappersblad man får, alt. på baksidan av spisen)?
Mer frågor: Bor ni i villa eller i lägenhet? Om det senare är fallet, har ni trefas eller enfas (tre respektive en huvudsäkring)?
Har beställt spisen idag. (Husqvarna QSI6137K)
Lägenhet.
Trefas eller enfas, vette tusan, som sagt var, analfabet, får kolla i elskåpet på hemmafronten...
Perilexuttag är inte alls någon garanti för att det är trefas. Har flera gånger stött på installationer där man har dragit enfas, avsäkrat 20 A och sedan satt ett 16 A perilexuttag (vanligt i lägenheter som bara har en fas).
Lika ofta stöter man på att det är satt perilexuttag och det dragits fram tre faser men ingen nolla, ibland med nolla stulen från skyddsjorden. Vet man inte så ska man mäta, om man nu inte har råd att avvara en spis för att testa.
Lika ofta stöter man på att det är satt perilexuttag och det dragits fram tre faser men ingen nolla, ibland med nolla stulen från skyddsjorden. Vet man inte så ska man mäta, om man nu inte har råd att avvara en spis för att testa.
Jo, det är sant. Så: om du mäter någonstans och får ung. 400VAC, då har du åtminstone 2 faser indragna i uttaget, vilket i Sverige innebär att du har alla tre faserna till din central.Iskra skrev:Perilexuttag är inte alls någon garanti för att det är trefas. Har flera gånger stött på installationer där man har dragit enfas, avsäkrat 20 A och sedan satt ett 16 A perilexuttag (vanligt i lägenheter som bara har en fas).
Medlem
· Västra götaland
· 495 inlägg
jepp
Om du kollar på Gadu's bild så skall då få fram när du mäter:
L1-L2 = 400V
L2-L3 = 400V
samtliga L mot N = 230V
samtliga L mot PE = 230V
N - PE = 0V
Får du inte detta så skall du inte koppla in spisen (om den inte har 400V elementspänning)
Jag ber på förhand om ursäkt om jag upprepar något, har inte läst igenom hela tråden.
Om du kollar på Gadu's bild så skall då få fram när du mäter:
L1-L2 = 400V
L2-L3 = 400V
samtliga L mot N = 230V
samtliga L mot PE = 230V
N - PE = 0V
Får du inte detta så skall du inte koppla in spisen (om den inte har 400V elementspänning)
Jag ber på förhand om ursäkt om jag upprepar något, har inte läst igenom hela tråden.
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden