3 729 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
induktionshäll perilexuttag hjälp?
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Jo det där med matfett i spisens elkopplingar råkade jag ut för en gång: En ljusbåge med tillhörande smäll när det blev kortis mellan två faser i perilexuttaget mitt under pågående matlagning. Hade aldrig hänt med ip66. Jag lärde mig vitsen av att städa bakom spisen åtminstone en gång vartannat år och däremellan bakom kyl/frys.Bo.Siltberg skrev:En dosa tillräckligt stor och som tillåter förskruvningar kommer oftast med kapslingsklassen IP44 eller bättre, så jag tycker inte det sticker i ögonen speciellt mycket. IP66 tillåter riktligt med matfett som rinner ned bakom hällen . Skulle faktiskt se det som en ganska hygglig hempularlösning då en riktig lösning skulle innefatta ingrepp i den fasta installationen, som endast marginellt skulle kunna anses vara säkrare.
Ja här har du säkert helt rätt. I detta fall har vi ju i alla fall ett förslag på svaret på "varför".elmont skrev:
Fast man kan ju inte låta bli att undra hur man kan drälla så mycket bakom spisen... Råkade du välta frityrgrytan eller ...Asgarvad skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg