hej jag behöver hjälp med att koppla in hällen.
Det är så att nu har jag ett trefas prelixuttag sen tidigare och ska nu istallera denna häll:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10222821/

enligt infon på ikeas webbsida så kan den matas med 2x16A, effekten är 6.5KW
då undrar jag eftersom jag har 3st/faser x 16A (inkl nolla och jord) , 2.5mm framdraget till perliexuttaget kan jag använda denna matning och köpa en RDOE kabel trycka på en perilex stickpropp i änden och se bara plugga in.

Ett annat alternativ : använda befintlig matning och skarva dessa i en utanpåliggande dosa med dragavlastning, med Wago skarva ihop dessa med rdoe kablen.

Observera att jag inte hämtat upp hällen än så har inte kopplingsschema till anslutningsplintarna än

Skulle verklige uppskatta om någon kan hjälpa mig.
 
Har du bara nolla med i ditt nuvarande uttag så är det inga problem att göra som du tänkt dig. Så se till att vara säker på det så du inte bränner din nya häll. Blir riktigt bra med stickproppen så krångla inte till det med andra lösningar.
 
Ja, det är så enkelt att du kan montera en perilexstickpropp på kabeln och plugga in.

Det kan dock vara en god ide att dubbelkolla att det verkligen finns tre faser, nolla och skyddsjord framdraget och inkopplat i perilexuttaget.

En liten överkursuppgift skulle kunna vara att välja de två faser i uttaget som vanligen är minst belastade, åtminstone i samband med att hällen används. Detta för att få så jämn fördelning mellan faserna som möjligt.

EDIT: För sen.
 
  • Gilla
Anders-Borg
  • Laddar…
GK100 och Bo.Stiltberg

Tack för hjälpen uppskattas verkligen.
 
En viktig sak att kolla är hur hällen är kopplad från fabrik! Står oftast olika inkopplingar. 1-2fas etc. Finns ett par metallbläck som evt ska plockas bort.
 
  • Gilla
Anders-Borg
  • Laddar…
-=Fullmoon=-

Tack för tipset, bra att lägga på minnet.

Efter mycket funderande om hällen så kikade jag även på inbyggnadsugnen som jag köpt, denna:
http://www.gorenje.se/gastronomi/micro-kombiugnar?c=231361

de enda uppgifterna jag kan hitta om anslutningseffekt är

mikroeffekt: 1000W
grill: 1500W
varmluft: 1500W

det jag tänkte tidigare var att koppla in den på en egen 3G 1.5mm2 10A grupp. Det ska ju fungera om jag inte använder alla funktioner samtidigt eller?
Att mata på en ny 16A 2.5mm2 grupp känns inte realistiskt, blir allt för bökigt.

Men då tänker jag även så att det borde ju även gå att använda 1 av de överblivna faserna från perlixuttaget
så att jag kopplar in ex: L1 och L2 på hällen och L3 drar jag till ugnen vad tror ni om det?
 
Det är precis så det ofta görs, du är helt rätt på det så.
 
  • Gilla
Anders-Borg
  • Laddar…
GK100

Tack återigen för snabbt svar, skönt att höra att man inte är helt ute cyklar, då kör jag på det.
 
Precis så gjorde jag också. L1,2 till hällen och L3 till inbyggnadsugnen. För att hålla allt rent och prydligt drog jag in 3-faskabel från Perilexkontakten till utanpåliggande IP66 fördelningsdosa + skruvgenomföringar. Från den tog jag en 3-faskabel till hällen (där bara två faser används och är inkopplade) och enfaskabel till ugnen. Naturligtvis ska nolla och jord finnas till bägge.
 
Zakalwe skrev:
...utanpåliggande IP66 fördelningsdosa...
Det är där man kan se att det är hempul: En IP66-dosa inomhus i ett vanligt kök är det inget proffs som monterar.
 
Asgarvad skrev:
Det är där man kan se att det är hempul: En IP66-dosa inomhus i ett vanligt kök är det inget proffs som monterar.
Varför?
Fult/dyrt/krångligt?

(Att det är onödigt förstår jag ju är grundorsaken, men om det bara skulle vara det så vore det väl bra med ett litet extraskydd?)
 
En dosa tillräckligt stor och som tillåter förskruvningar kommer oftast med kapslingsklassen IP44 eller bättre, så jag tycker inte det sticker i ögonen speciellt mycket. IP66 tillåter riktligt med matfett som rinner ned bakom hällen :). Skulle faktiskt se det som en ganska hygglig hempularlösning då en riktig lösning skulle innefatta ingrepp i den fasta installationen, som endast marginellt skulle kunna anses vara säkrare.
 
Tänkte faktiskt inte på det där med att ip klassningen skulle se amatörmässig ut, inte för att det stör mig allt för mycket men använde i vilket fall en Eljo IP65 dosa. Tycke dom var mycket bra i utförande då skruvarna skall dras igenom "bakstycket" av dosan, vissa dosor har ju så att det sitter 4 hål i varje hörn och då måste man ha en skruv som minst är lika lång som dosan är djup sen ska även skruvhuvudet vara mindre annars går locket inte igen.
Eljo dosan hade även smidigare membran även ett plus där alltså.

En fråga jag kom att tänka på: inbyggnadsugnen med stickpropp får alltså inte fast anslutas för då ryker garantin om jag uppfattat det korrekt, så ett schukouttagen16A borde inte vara någon problem?
 
Redigerat:
Anders-Borg skrev:
Tänkte faktiskt inte på det där med att ip klassningen skulle se amatörmässig ut
Bekymra dig inte om kommentarer kring amatörmässighet/hempul utan dessa ska nog mest ses i skenet av den i bland "råa men hjärtliga" stämningen som kan råda här, speciellt på elforumdelen.. Sen är det väl så att en proffslysmask aldrig gör ett smack extra utöver vad miniminivån kräver... ;):surprised: Nu duckar jag... :p
 
Att överarbeta är ett av dom vanligaste tecknen på hempuleri. Man "tar i" lite extra, men man vet inte riktigt varför
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.